yamaha15hk Startet 2.August.2011 Del på Facebook Startet 2.August.2011 Hei! Jeg og en kompis har nettopp kjøpt oss en tresfjord 15 med en yamaha 15hk på. Motoren gikk veldig bra til og begynne med, men nå sliter vi. Motoren går fint på tomgang, men når vi gir den litt turtall så ruser den seg veldig, men den går ikke noe fortere. Den holder seg i gir og alt virker fint fra utsiden. nevner at vi kjører på 1% oljeblanding, men at vi nok brukte litt for mye olje sist vi tanket, vet ikke om det betyr noe, men nevner det hvertfall. Er det noen som har noen formening? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 (redigert) Se svar i ditt forrige innlegg litt lenger ned på forumsiden EDIT: Vulkaniseringen i propellen er nok defekt høres det ut som Redigert 2.August.2011 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Ingar Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 bare et lite PS i forbindelse med dette. Det er en fordel om svarteksten kopieres inn på nytt, dette fordi stengte tråder slettes etter en tid og innholdet vil derfor ikke være tilgjengelig for de som måtte lese denne tråden i ettertid. Sitér dette innlegget Link to post
yamaha15hk Svart 3.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2011 det er ikke vulkaniseringen, det har vi fått sjekket! hvis det betyr den sikringen i propellen vel og merke? er desverre ikke så dreven båtmotor enda! Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 (redigert) det er ikke vulkaniseringen, det har vi fått sjekket! hvis det betyr den sikringen i propellen vel og merke? er desverre ikke så dreven båtmotor enda! En propell er ikke et helt metallstykke. Det er en sirkel i midten, og propellen utenpå. Imellom her har du vulkaniseringen (noe gummi greier). Når denne gummien er slitt, vil propellen glippe, og når du da øker turtallet, vil propellen ikke gå raskere, men bare slure på propellakslingen. Hadde samme problem på en båt jeg kjøpte. Ved halv gass var det ingen problemer, tvert jeg økte turtallet mer så ruste den seg oppover, og båten gikk saktere. Dvs. vulkaniseringen holdt akkurat nok til at den klarte å henge med på halv gass. Løsning - ny propell. Regner med sikringen du snakker om er en såkalt "Cotter Pin". Denne er kun for å holde mutteren til propellen på plass. Propellen vil ikke kunne skli på akslingen uten videre. Jeg er her 100 % sikker på at du må ha ny propell. Prislapp 500-1000,-. Anbefaler deg å kjøpe en ny, ikke brukt. Finn stigning og størrelse på den gamle, så er det sikker OK. Redigert 3.August.2011 av nordemoniac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 (redigert) Propellen består av 3 deler: selve propellen, en gummiforing og en innvendig hylse som passer på propellakselen, gummiforingen er vulket dvs "limt" fast mellom hylsen og propellen, hensikten med denne er å ta opp krefter og støt ved girkobling slik at belastningen på drevene i undervannshuset blir redusert. Etter noen år kan denne gummien morkne litt slik at ved belastning så vil "hylsen" slure inne i propellen. Hvis motoren derimot er gammel og ikke har propelleksos (eksosen går ikke gjennom sentrum på propellen) så sitter det en brytepinne innenfor propellen som skal knekke hvis propellen kommer borti noe. Edit: Var litt seint ute med denne ser jeg! Redigert 3.August.2011 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
yamaha15hk Svart 3.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2011 aha! Ja, da kan jeg se for meg at det er problemet ja! Takk for forklaringen! Noen tips om hvor jeg kan få kjøpt en brukbar propell til en rimelig pris da? Sitér dette innlegget Link to post
yamaha15hk Svart 3.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2011 Var litt seint ute med denne ser jeg! Men takk uansett! Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 Tror denne skal funke, men ring og sjekk! prøv å finne noen tall på den gamle slik at du kan få riktig stigning! Propell Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
yamaha15hk Svart 3.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2011 Tusen takk! Da prøver jeg det, så kommer jeg tilbake med resultat ! Sitér dette innlegget Link to post
yamaha15hk Svart 10.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2011 da har vi konkludert med at det var vulkaniseringen som har gått ja, så det var helt korrekt :) på den gamle propellen min står det 9,25 * 10,5 - j . Vil da en med spesifikasjonene 9,25 * 9- rh passe på akslingen min ? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 (redigert) så sant splinesene i bosset er like så vil denne passe, men den har 1,5 tommer mindre stigning, så du vil få 10-12 % redusert toppfart, så sant motoren orka å dra til maks turtall tidligere. Tipper du vil få 17-18 knop med denne propellen Redigert 10.August.2011 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
yamaha15hk Svart 10.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2011 hvordan finner jeg ut det da? må jeg bare prøve a se ? Ja, jeg la merke til stigningen, men jeg slet veldig med turtallet med den gamle, så tror ikke det skader! Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Den jeg linket til litt lengre opp her passer rett på!! men det er forskjell fra motormerke til motormerke, men noen går om hverandre!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
yamaha15hk Svart 10.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2011 Det var den du linket jeg bestilte ! he he tok sjansen ! en kompis mente det skulle gå, men var ikke 100 prosent sikker! derfor jeg spurte! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.