Jump to content

min yamaha 15 hk går ikke i høyt turtall!


yamaha15hk

Recommended Posts

Hei! Jeg og en kompis har nettopp

kjøpt oss en tresfjord 15 med en

yamaha 15hk på. Motoren gikk

veldig bra til og begynne med, men

nå sliter vi. Motoren går fint på

tomgang, men når vi gir den litt

turtall så ruser den seg veldig, men

den går ikke noe fortere. Den holder

seg i gir og alt virker fint fra utsiden.

nevner at vi kjører på 1%

oljeblanding, men at vi nok brukte

litt for mye olje sist vi tanket, vet

ikke om det betyr noe, men nevner

det hvertfall. Er det noen som har noen formening?

Link to post

det er ikke vulkaniseringen, det har vi fått sjekket! hvis det betyr den sikringen i propellen vel og merke? er desverre ikke så dreven båtmotor enda!

En propell er ikke et helt metallstykke. Det er en sirkel i midten, og propellen utenpå. Imellom her har du vulkaniseringen (noe gummi greier).

 

Når denne gummien er slitt, vil propellen glippe, og når du da øker turtallet, vil propellen ikke gå raskere, men bare slure på propellakslingen.

 

Hadde samme problem på en båt jeg kjøpte. Ved halv gass var det ingen problemer, tvert jeg økte turtallet mer så ruste den seg oppover, og båten gikk saktere. Dvs. vulkaniseringen holdt akkurat nok til at den klarte å henge med på halv gass.

 

Løsning - ny propell.

 

Regner med sikringen du snakker om er en såkalt "Cotter Pin". Denne er kun for å holde mutteren til propellen på plass. Propellen vil ikke kunne skli på akslingen uten videre.

 

Jeg er her 100 % sikker på at du må ha ny propell. Prislapp 500-1000,-. Anbefaler deg å kjøpe en ny, ikke brukt. Finn stigning og størrelse på den gamle, så er det sikker OK.

Redigert av nordemoniac (see edit history)
Link to post

Propellen består av 3 deler: selve propellen, en gummiforing og en innvendig hylse som passer på propellakselen, gummiforingen er vulket dvs "limt" fast mellom hylsen og propellen, hensikten med denne er å ta opp krefter og støt ved girkobling slik at belastningen på drevene i undervannshuset blir redusert. Etter noen år kan denne gummien morkne litt slik at ved belastning så vil "hylsen" slure inne i propellen. Hvis motoren derimot er gammel og ikke har propelleksos (eksosen går ikke gjennom sentrum på propellen) så sitter det en brytepinne innenfor propellen som skal knekke hvis propellen kommer borti noe.

 

Edit: Var litt seint ute med denne ser jeg!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

så sant splinesene i bosset er like så vil denne passe, men den har 1,5 tommer mindre stigning, så du vil få 10-12 % redusert toppfart, så sant motoren orka å dra til maks turtall tidligere.

 

Tipper du vil få 17-18 knop med denne propellen

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...