Ingar Startet 2.August.2011 Del på Facebook Startet 2.August.2011 Var nylig en tråd om utenbordmotor kontra drev. Hva med seilbåtdrev? Er det andre praktiske forskjeller? Mener å ha lest at seilbåtdrev gir mindre vibrasjoner og støy. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 På drev bør en skifte membran tid om annen, noe arbeid og kostnader med det. Mulig også at drev gir litt effekt-tap. Fordeler: Ja, kanskje noe mindre vibrasjon og støy. Hovedfordelen er at drev gir mer frihet ang. motorplasseringen også med hensyn til skrogutformingen, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 Interessant tråd... siden jeg selv vurderer om jeg skal ha drev eller aksel på neste båt... Da begge opsjoner er mulig.. Det er nok en del myter om begge løsninger vil jeg tro... Begge deler har en eller annen form for gjennomføring i skroget, og dermed en tetning som krever ettersyn eller skifte en eller annen gang... Drev har på sett og vis to gjennomføringer.... hvorav den ene er i skroget og den andre er ved propellaksel, begge ut mot vår herres hav/vann.. Aksel har kun en.... Aksel krever mere av oppretting, men når det er gjort så er det gjort.... Vil tro er mere effektivt enn aksel, da aksel gir en vertikal og en horisontal komponent på propellstrømme... Samme som for motorbåter... mens drev kun gir en horisontal komponent.. Ser for meg at det er mere leamikk på et drev som kan gå i stykker, da den har et drev i tillegg til en gearkasse.. aksel har kun en gearkasse.. Vanninntak på drev er normalt i drevet, kan medføre at dette går tett over tid med mindre det vedlikeholdes.. aksel har eget vanninntak (kan også monteres på drev om ønskelig) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ingar Svart 3.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2011 Disse VP drevene, har de påfylling av olje innenifra. Sånn at man kan se at systemet er tett? (Volvo har jo av en eller annen grunn ikke det på vanlige drev) Hvor ofte må den membranen skiftes? Regner med at den koster endel? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 130S drevet fra VP har iallefall peilepinne og påfylling på toppen av gearkassen... Så da han en viss kontroll over tingene tilstand.. Mulig dette kom alt på 120 drevet men det kjenner jeg ikke til.. Når det gjelder membranen eller tetningen gjennom skroget så skal vel denne skiftes hvert 5 år, men det er vel de færreste som gjør det, svært mange drøyer dette en stund.. Vil tro det koste en slant om en setter dette bort... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 Jeg har selv skiftet membran på VP MD11, en del jobb da motoren må taes løs og flyttes forover. Jeg husker dessverre ikke prisen og intervallet men i mitt tilfelle hadde vel membranen stått nærmest dobbelt av anbefalt levetid og hadde fremdeles ikke tegn til synlig svekkelse. ...ja oljen fylles på når båten står på land. For øvrig var jeg vel fornøyd med VP seildrev, langt mer en med Volvo MD11-en men det er en annen historie. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 Oljen på seildrev tappes når båten står på land. Fylling gjøres like godt på vannet. Peilepinnen sitter inne i motorrommet. Jeg har kjørt mest med seildrev, men dog noe med aksling. Forskjellene er IMHO; Lavere støynivå med drev. Mer 'prop-walk' med aksling (antar dette bestemmes av avstanden mellom skrog og propell, så kan slå begge veier. Med aksling er som regel propellen nærmere skroget). Aksling gir noe bedre manøvrering forover. Propellen er nærmere roret, så 'snu på en femøring fra stillestående' er lettere med propell. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sail S Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 Enig med forrige innlegg. Hvis du er ute etter robusthet og komfort ville jeg tatt drev så slipper du aksler som skal smøres og som blir slitt og skrangler når du bakker etc. Vil tro aksel er litt billigere en drev. Membranen er ikke noe problem. De står i minst 10år på moderne motorer. Har selv skiftet på et 120 drev for noe år siden og det er heller ingen helsekunst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.