Jump to content

Dekoding av feilkode på Volvo Penta D4-260

BingoBonzo

Recommended Posts

Feilkodene jeg får er:

MID 128

PSID 50

FMI 0

MID 128 angir hvilken kontrollenhet som har sendt feilkoden, 128 står for kontrollenheten til motoren.

PSID 50 angir at det er dieselsystemet som er problemet

FMI 0 angir at en eller annen verdi er for høy, men at verdien ikke er utenfor ett visst område som ville antydet sensorfeil.

Med andre ord så er det en eller annen verdi som for høy, og ettersom det er dieselsystemet som er problemet så bør det sjekkes nærmere med et Vodia instrument av VP, da det for eksempel kan være for høyt dieseltrykk, injectorer som ikke fungerer slik de skal osv. og slikt kan fort bli dyrt hvis noe ryker.

Kan også bare være en bagatell, men du bør få dette sjekket snarest.

Redigert av adeneo (see edit history)

Jeg fikk sjekket båten dagen etter med Vodia og resultatet ble jo selvfølgelig: Null feil!!

Sitat fra verkstedmann; "Motoren din er perfekt, ingen feilkoder eller advarsler i det hele tatt.."

Så vi kjørte over til Koster og koste oss resten av uken med bading og morro.

Det har tydeligvis vært en hikke av noe slag, 7 motortimer senere er alt fortsatt OK.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Koden indikerer en beregnet lekkasje i dieselsystemet. Siden problemet så langt ikke er vedvarende, er det neppe feil ved dieselfiltrene, lekkasje på røre ene el l. Jeg holder derfor en knapp på at det enten bare er hikke, el så har du en begynnende lekkasje i en injektor. Jeg ville være på vakt dersom motoren begynner å gå litt ujamt el hardere, el mer eksosrøk enn normalt. Får du en minste indikasjon på det, så krev at verkstedet foretar en lekkasjetest av injektorene. Det er ikke allverdens jobb. Har båten på et tidspunkt fylt diesel på Vestlandet, ville jeg vært ekstra på vakt.

• 9 måneder senere...
  • 4 år senere...
  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...