Jump to content

Noen med erfaring fra Nidelv 28?

Merlis

Recommended Posts

Heisann!

Har desverre ikke fått vært så veldig aktiv her inne i det siste pga lite fritid grunnet jobb.

Over til det jeg egentlig lurer på.

Jeg vurderer egentlig nå å bytte ut min Nidelv 24 som jeg egentlig er strålende forøyd med. Båten er helt strøken og jeg har blitt veldig glad i den, men det er noe med større plass så lenge man skal ut på sjøen og feriere i båt.

Derfor har jeg egentlig allerede bestemt meg for hva neste båt blir Det blir en Nidelv 28 med en 129 hk Volvo Penta.

Har noen erfaringer med denne båten og denne motoren setter jeg veldig stor pris på tilbakemeldinger :)

Hvordan er VP 129 hk som sitter i disse båtene?

Hvordan er Nidelv 28? Noe negativt med disse båtene?

Jeg skal antageligvis da selge min Nidelv 24 til neste sommer og da gå til anskaffelse av en Nidelv 28. Men før jeg gjør noe som helst vil jeg gjerne høre folks mening på Nidelv 28.

På forhånd takk!

Jonas

Jeg har denne båttypen og er meget fornøyd med den, men har ikke mer enn denne sommeren med erfaring sålangt. Du finner en hel del informasjon om vår båt på våre nettsider:www.froystad.org

Har også skrevet en liten bloggartikkel om hvorfor vi gikk fra Nidelv 26 til 28. Vi har også hatt Nidelv 24. :smiley:

Jeg vil også anbefale deg Facebooksidenfor Nidelv 28-eiere. Der kan du nok også få innspill og vurderinger.

På finn.no kan du kjøpe en helt enkel og grei test, som ble gjort av denne båten på 80-tallet, enten i Båtmagasinet eller Båtliv - og sender du meg en IM skal du få den direkte fra meg. :yesnod:

Rent generelt ville jeg gått for en båt med større motor. Tror denne båten bør ha fra 150 HK og oppover, men dette får andre mene mer om som har erfaring med den båten/motoren du antyder du vurderer.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Hei

Har mange års erfaring med Nidelv 28; tre år med en 1983-modell og åtte sesonger med en 1987-modell.

Sistnevnte har bedre skrog enn førstnevnte - vær obs på dette. Du bør ha minst en TMD 41-motor på 148 Hk eventuelt en 40 TAMD som yter 158 HK. Hadde 124 HK i den første, som er for lite. 41-motoren er enormt slitesterk og derfor populær på bruktmarkedet.

Nidelv 28 er en gjennomført fin turbåt, ikke bygget for høye hastigheter, kan slå endel med bølgene rett forfra, men tåler nok mer juling enn båtføreren.Plassen er kjempebra, det kan bety at du får hyppig besøk av andre båtvenner i havnene. Og den er stø. Ikke minst savner vi dollbordene fra Nidelven på vår nåværende båt.

Vi brukte salongen foran som soverom, mens aktercabinen ble brukt til "lager" og eventuelt overnattingsgjester.

Det er ikke eget sidesete i 28-foteren, det savnet vi, og var en av grunnene til at vi sist år byttet båt, til en helplaner. Allerede nå er vi enige i at det blir halvplaner igjen neste gang vi bytter.

Ikke vær redd for å bli skuffet dersom du går for en Nidelv 28.

Lykke til.

Nidelv 28 har god uteplass, bedre enn scand baltic.

I forhold til en master 820 eller en scand baltic er nidelv 28 lav.

Det vil si at dørken er rett over motoren, og det er mer motorstøy i nidelv 28.

Sjekk alle master 820 annonsene når du er i farta og leter etter nidelv 28.

Jeg hadde ikke vært i tvil et sekund, hadde valgt en master 820!

Nidelven har kanskje litt høyere kvalitet på innredning, men når båtene er så gamle så betyr tidligere eieres behandling vel så mye som verftet i sin tid...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Nidelven har kanskje litt høyere kvalitet på innredning, men når båtene er så gamle så betyr tidligere eieres behandling vel så mye som verftet i sin tid...

Det har du rett i Kodvaag. Men generelt sett er / var kvaliteten på Nidelv båter fra 80 tallet mye høyere kontra Master 820. Du har større fartspotensiale i en Master, derom ingen tvil. Skulle jeg personlig valgt ville jeg gått for en Nidelv 28. Muligens fordi jeg har eid en selv og var meget godt fornøyd med båten. Men vurderer du Nidelv 28 så velg en modell nyere enn 1984. Ble gjort forandring i bæring da ved at de satte på den velkjente " list " rundt båten akterut.

Hei!

Takk for god tilbakemelding!

Jeg hadde også tenkt til å gå innom Nidelv 26, men fant ut at det er like greit å bare kjøpe Nidelv 28 istedetfor å gå innom Nidelv 26 først. Det er Nidelv 28 som er "drømmebåten" min grunnet god plass, fint design og ikke minst gode løsninger.

Takk for informasjon om tester og hjemmesider. Dette skal jeg sjekke ut! :)

Ja, jeg også er redd den 129 hk VP motoren blir hakket for liten, men på en annen side har jeg hørt at den er meget driftsikker. Det er egentlig det viktigste for meg. Om jeg marsjer på 12 eller 14 knop gjør ikke meg noe bare jeg kan stole på motoren. Selvfølgelig er det greit med litt motor, men bare det går kjappere enn det gjør i dag ( ca 6,5 knop) så er jeg fornøyd :)

Mvh Jonas

Takk for mange gode svar!

Årsmodellen jeg har vært ute etter er fra 1986 - 1988 da dette er innenfor den prisklassen fruen og jeg har blitt enige om å legge i båt. Vi ser for oss at vi skal ut med et sted mellom 350.000 og 450.000 kr. Grunnet at vi etterhvert også må ha et større hus enn det vi nå har.

Men jeg synes også det ser ut som at skroget på båtene ble "hvitere" fra 1986 og utover? Stemmer dette, eller er det bare jeg som tror det?

Fruen ville ikke ha en båt som var beige i skroget, men en som var hvit. Jeg er litt enig, selvom jeg egentlig ikke bryr meg så veldig mye om det.

Det med motor er vel så viktig for meg. Dere mener da altså at TMD40B motoren på 129 hk blir for liten i båten? Mener dere da at motoren sliter mer? Vil det gå utover forbruket av diesel? Eller er det kun på grunn av fart?

Jeg liker veldig godt plassutnyttelsen i Nidelv 28, og jeg har funnet ut hvor god kvalitet det er på disse båtene etter jeg kjøpte min Nidelv 24.

Mvh Jonas

Dette er det nok ulike synspunkt på. Var en tråd før sommeren på dette: Se her!

Dette er jo en stor 28 foter. Den veier en del. Og det er bedre å ha litt å gå på i motorrommet enn stadig å ligge på grensen. Båten har fartspotensiale opp mot 18-20 knop og da bør en ha en motor som iallefall kan ta ut en marsjfart på et sted mellom 12 og 15 knop. Skroget har godt potensiale for det.

Jeg hadde en Nidelv 26. Den hadde 94 HK. Det måtte den ha. Kunne ikke hatt så mye mindre synes jeg. Når du da går opp til en Nidelv 28 og ender på 130 HK, så synes jeg det er i underkant. Se om du får fatt i en Nidelv 28 med en VP TAMD41B-motor. Her er et eksempel(ser meget bra ut) og markedet er for øyeblikket veldig prutbart. :wink:Denne kan jo også vurderes, selv om den har noe mindre motor (Yanmar).

Det er helt sikkert mulig å få gjort avtale om et kjøp nå (betale eks 10 % av kjøpesum) med overtakelse og innløsning av resten til våren. Da sparer du sannsynligvis en del kostnader også og selger vet at han blir "kvitt" båten til neste sesong.....det var nå bare litt høyttenkning. Det er sannsynligvis bedre utbud nå enn neste vår.

mvh Bergen Dørk

Båten har fartspotensiale opp mot 18-20 knop og da bør en ha en motor som iallefall kan ta ut en marsjfart på et sted mellom 12 og 15 knop. Skroget har godt potensiale for det.

Vel, om det er det helt sikkert forskjellige meninger. Selv hadde jeg en TAMD 40 motor på 158 hk i min. Og såpass må det nesten være. Uansett du kjøper ikke Nidelv 28 hvis du er opptatt av fart, da finnes det heller bedre alternativer på markedet. Båten trives best i hastigheter opp mot 14 - 15 knop. I hvertfall når det gjelder 80 talls båtene. Hvordan det er med de nyere har jeg ikke kjennskap til. Du finner nok mest av de med 105 hk og 129 hk til salgs vil jeg tro. Fra 87 og utover kom det en del med 41 motoren uten intercooler, da med en effekt på rundt +/- 160 hk. Med full pakke gir vel 41 motoren 193 hk.

Fart er ikke så veldig viktig for meg. Det som er viktig for meg er at jeg ønsker en romslig båt med en motor jeg kan stole på. Jeg skjønner at en 1986 modell motor ikke er som ny, men at det i allefall er en motor som er kjent for å være god. Om den marsjer i 12 eller 15 knop er ikke så viktig for meg bare det er holdbart.

Det ser nok ikke ut som om at det blir båt før neste sesong, men det er veldig nyttig med all informasjonen dere gir meg. Nidelv 28 blir det nok uansett.

Jeg har en kollega som hadde 158 hk som er nevnt her i en Nimbus for noen år tilbake og var veldig fornøyd med motoren bortsett fra at turboen gikk i stykker. Han mener på at 129 hk er en veldig god motor, noe av det beste VP har laget, men er også enig i at den er litt liten i forhold til tyngden på båten.

Uansett tror jeg det er greit motorisert i forhold til min nåværende Nidelv 24 med VP MD11c 24 hk. Jeg trenger ikke fart, men er ute etter en halvplaner med gode sjøegenskaper og hvor jeg får mest mulig båt for en grei penge. Det er ganske mange godt vedlikeholdte Nidelv 28 med pent interiør og ikke minst at de er pene i treverket innvendig.

Foreldrene til samboeren til søsteren min (veit det ble mye greier her nå) har en Nidelv 28 1994 modell med en 200hk +- motor. Den marsjer ikke noe fortere enn 14-15 knop den heller. Så jeg synes ikke de går så mye bedre uansett motor nesten? Men jeg kjenner ikke båten i heletatt og derfor er det suverent med alle gode tipsene dere gir meg! :)

Vi er kjempefornøyd med vår Nidelv 28, 1999 mod.yanmar 135 ahk. Vår båt bruker lite drivstoff opp til 8 knop (noe som er et pluss), 8-10 drar den mye hekk sjø (kjører lite på den farten),10-13 er beste marsjfart for oss.Vår båt har maxfart på 15 knop.

Side flapsene på sidene bak ble reparert hos Nidelv, før vi hentet båten i fjor (muligens en svakhet ?)

Er veldig fornøyd med planløsningen denne båten har, god plass til fire personer på ferie.

Ønsker deg lykke til med kjøp av båt.

MVH

Skipperfruen

Nidelv 28-Buskerud

• 3 uker senere...

For å si det slik - hvis du kun er 3 voksne personer i båten og alle står på styrbord side, da vil den legge seg noe over her, uten at jeg har erfart at det påvirker stabiliteten for styringen av båten. Båten fikk nytt og modifisert skrog midt på 80-tallet (er jeg blitt fortalt - tror det var i 1985) og dette skroget skal være mer stabilt enn det orginale. Ser at skroget jeg har på min 87-modell fortsatt er det samme som leveres på de helt nye båtene (i hovedtrekk).

En test i Båtmagasinet av en 1986-modell konkluderer med følgende under sjøegenskaper:

Nidelv 28 virker trygg i sjøen, også under vanskelige forhold. Som halvplanere flest, kan den jage i medsjø. Skroget beveger seg mykt og møter bølgene uten slag. Forskipet sender sjøsprut godt ut til sidene. Det er kun ved spesielt ugunstige vindforhold at man sjeneres av sprut på dekk.

Kraftig hekksjø fra halvplanere av en viss størrelse kan ofte være et problem for omgivelsene. Nidelv 28 har en toppfart på rundt 15 knop, men hekksjøen er moderat.

Båten lystrer ror lett og holder seg støtt på kurs. Det var ikke hydraulisk styring i testbåten, noe vi først antok. Rattet kunne faktisk dreies med én finger.

Toppfart med en 129 HK Volvo Penta TMD 40 ligger på rundt 15 knop, behagelig marsjfart 10-12 knop.

Sikkert også andre som har erfaringer her.

mvh Bergen Dørk

Dette er jo en motor som har godt rykte. Og den er stor nok og gir masse god kraft til båten. Båten ser jo bra ut den, selv om det er litt voldsomme farger på kabinputene framme. :wink:

Jeg ville sjekket for lekkasje i rorgjennomføring akter + rundt vinduer og under rekkestøtter (i stuverom under utesofa). Kjekt med hardtop, men fortsatt stor uteplass under kalesjen. Det er også satt inn en luke i akterkabin (såvidt jeg kan se) som gir utlufting.

Lykke til!

mvh Bergen Dørk

Ja, hvordan gikk dette da? Litt av et vær å se på båt i!

Var og sett på igår, skikkelig regn ja :-), fant lekkasje bare fra takluke, bra, men fant flere ting, bl.a. 2 ulike rekkverk fremme, vært skadet og reparert, ikke fin og se på etter mine øyne, pluss septitank var fast støpt dvs uten tank bare direkte på båtbunn, noe eg ikke likte, så eg tror det blir ikke aktuelt med den.

Ellers så var båten god plass og mye skap plass.

Men no idag skal eg ta en titt på viksund 900.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...