Jump to content

Noen med erfaring fra Nidelv 28?


Merlis

Recommended Posts

Torbi: Fornuftig vurdering!

 

Windy26: Å kjøpe båt innebærer alltid en viss grad med kompromisser. For oss som har hatt Nidelv 26 før, er akterkabinen akkurat passelig mye større. Det ligger en Concord 9000 i marinaen vår. Gigantisk ac m/pantry, tror jeg (slik som Fjord). Ville aldri hatt det, fordi uteplass m/pantry oppleves som mer praktisk for oss. :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Viksund 900, ja.....jeg blir liksom aldri helt fortrolig med designet på den båten. Og "liggeplassen" ser trang ut. Flott pantrynløsning, hvis en liker å ha sånt i forkabin, men mangler akterkabin. Skroget har sikkert mer fartspotensiale enn Nidelv 28. Viksund har forresten modernisert og fullstendig renovert en slik. Ligger på finn fortsatt. En av Viksund-karene som har hatt det moro på fabrikken på Askøy.....pent resultat, men det koster å være kar.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det ble tidligere nevnt en 1983-modell Nidelv 28 med 200 HK. Men vær obs på at skroget ble forandret på slutten av 1984 for å gi båten bedre egenskaper - også ved høyere fart; en flyttet blant annet motoren lengre bakover og det ble satt på sideflaps. En 41 TAMD i en 1983-modell har lite for seg. Kjøp heller et par år nyere - og du får en helt annen båt selv med mindre motor, som 41 TMD ( 148 HK).

Link to post
Share on other sites

Viksund 900, ja.....jeg blir liksom aldri helt fortrolig med designet på den båten. Og "liggeplassen" ser trang ut. Flott pantrynløsning, hvis en liker å ha sånt i forkabin, men mangler akterkabin. Skroget har sikkert mer fartspotensiale enn Nidelv 28. Viksund har forresten modernisert og fullstendig renovert en slik. Ligger på finn fortsatt. En av Viksund-karene som har hatt det moro på fabrikken på Askøy.....pent resultat, men det koster å være kar.

 

Vært og sett på viksund 900, er veldig imponert over den, god plass og full stå høyde hele veien i forcabin, bra vedlikeholdt, behagelig på sjøen og føltes som konge :crazy: når eg satt og styrte litt, men litt minus når det gjalt soveplass, har ingen stikk køye,man kan ikke får alt, alltid noe som er pluss og minus, motor var noe galt i, så kanskje eg og selger skal finne på noe løsning sammen? men vi får se.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Viksund 900, ja.....jeg blir liksom aldri helt fortrolig med designet på den båten. Og "liggeplassen" ser trang ut. Flott pantrynløsning, hvis en liker å ha sånt i forkabin, men mangler akterkabin. Skroget har sikkert mer fartspotensiale enn Nidelv 28. Viksund har forresten modernisert og fullstendig renovert en slik. Ligger på finn fortsatt.

Det er vel en Viksund 800 du refererer til her. Den tilhører Martin Viksund, og er utrolig strøken (jeg har sett den på nært hold). Men det koster, som du sier.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har jeg etter en god stund borte fra forumet blitt eier av en Nidelv 28! Den aller største jobben var å få med fruen på et nytt båtkjøp i år. Jeg kjøpte meg jo en Nidelv 24 i april/mai måned og nå har vi fått oss en Nidelv 28.

Jeg var egentlig helt innstilt på å kjøpe en 1984-1986 modell med det "fornyede" skroget. Dette ble det ikke til da fruen synes det var for mye penger å legge i båt dette året her da vi allerede har kjøpt ny bolig, en ny bil og da en større båt. Hun satt ned foten og sa, nå får det være nok! :)

 

Men Nidelv 28 ble det. Vi fant en som var meget pen som lå i Fredrikstad. Det er en 1983 modell som er totalrestaurert i 2005 og 2006. Den er strøken både utvendig og innvendig og jeg klarte å få prutet den ned til 290.000,-. Det var ned 60.000,- fra det han egentlig hadde tenkt til å selge den for. Men markedet er rimelig dødt på båt for tiden.

 

Vi er foreløpig strålende fornøyde, selvom vi ikke har prøvd båten annet enn i 30 minutter. Men alt virker topp!

 

Nå ser vi bare frem til sommeren og 3 uker på sjøen! :)

 

Takk for råd og veiledning folkens! Alltid godt å ha noen med litt erfaring i ryggen.

 

Med vellig hilsen lykkelig Nidelv 28 eier!

Link to post
Share on other sites

Gratulere med traust, tradisjonell og romslig cabin-cruiser, som du synes å ha fått til en god pris!

- og lykke til med å gjøre deg kjent med utstyr og installasjoner ombord. Når man kjøper en litt tilårskommen bruktbåt, dukker det gjerne også opp ønsker om individuelle tilpasninger og oppgraderinger før en ny sesong kommer.

:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for det!

 

Jeg er foreløpig strålende fornøyd! Jeg har bare kjørt båten i 10-15 minutter til nå, men håper på en knall sesong neste år! Vi hadde jo som nevnt tidligere en Nidelv 24. Det er to forskjellige båter. Plass og bokomfort kan ikke sammenliknes.

 

Når jeg nå så etter en Nidelv 28 var det to ting som var viktig for meg. Det ene var at motor var til å stole på, noe det virker som at den er (TMD40A) og at båten generelt var godt vedlikeholdt.

 

Motoren går ikke for å være av de beste kanskje, men det er også langt fra det dårligste som er produsert. Derfor var det viktig for meg at servicer og vedlikehold var gjort med motor. Den går som en klokke og kjøler som bare det! :)

 

Båten har hatt 3 eiere siden den kom ut av "fabrikken" i 1983. Det er en som hadde den fra den var ny og frem til våren 2011 hvor nestemann kjøpte den. Han og kona ble skilt i sommer og måtte derfor selge den. Da kom jeg inn i bildet og fikk prutet den ned til 290.000,- noe jeg mener skal være en god pris for denne båten.

 

Det som er gjort med den de siste årene er at det er byttet puter ute og inne samt i aktercabinen. Det er lagt nytt gulv ute og inne, det er pusset ned treverk (noe skal jeg pusse i vinter for å få det 100%) og det er en god kalesje og ny kartplotter fra Garmin i 2011, ny teak på badeplattformen 2010.

 

Det jeg har som planer for vinteren er at jeg skal pusse ned noe treverk i båten, henge opp TVen, sy igjen noen sømmer i kalesjen som begynner å løsne, vaske kalesjen, kanskje gjøre om badeplattformen til noe som er vedlikeholdsfritt og polere den nøye.

 

Maskinen har jeg byttet olje, div filtre, sinkanoder og kjølevæske på.

 

Foreløpig er jeg strålende fornøyd med Nidelv 28! :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi kommer til å trives godt i Nidelv 28 :flag:

 

Vi har ikke testet den noe særlig, så jeg veit ikke hvordan den er i sjøen eller noen ting, men det jeg har hørt er at det skal være en god sjøbåt i all slags vær. Får håpe dette stemmer :thumbsup:

 

Det jeg er aller mest spent på etter å ha gått fra en snekke (Nidelv 24) er hvordan den tar sidebølger. Der synes jeg ikke N24 var veldig bra. Vi er mye ute med båten og det er derfor viktig for oss at den tåler litt sjø og ruskete vær. Det var en av grunnene til at vi ønsket større båt.

Tre andre gode grunner var også at vi må litt opp i Glomma hvor vi har båtplass, noe som betyr motstrøm og 3 knop i N24 og at vi rett og slett hadde lyst på større båt og at det er deilig å kunne komme seg fortere til et sted dersom det er dårlig vær. Er det fint vær så er det bare koselig å ligge i 7-8 knop, men når det regner og blåser er det mye bedre og bare komme seg frem :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt både Nidelv 24 og Nidelv 26 (se www.froystad.org for mer info) og Nidelv 28 ruller ikke på langt nær så mye som disse som har mer "snekke-form". Opplever Nidelv 28 som større og mer stabil i sjøen. Går godt både med bølger i hekk og mot baug.

 

Har noen av dere problem med at båten "heller" litt mot styrbord med fulle dieseltanker? Jeg har flaps påmontert og stabiliserer den i fart, men vurderer om jeg burde hatt noe ballast på babord side. Noen som har gjort noe her? Styreposisjon, toalett og dieseltank (den ene) er jo på styrbord side inkl batterier.

 

By the way "Nidelv-lykke", så er vel VP TAMD 40A/B noe av det beste og mest robuste Volvo Penta har laget (det påstår i allefall min motorkyndige onkel, som har en slik grønn en under dørken). :yesnod: Det samme har vel en rekke tester vist, mener jeg.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det er godt å høre at den ikke ruller i sjøen som Nidelv 24. Det er derfor jeg gikk for Nidelv 28 og ikke 26. Nidelv 26 blir mye det samme som 24, bortsett fra at den er mer hurtiggående, større og med akterkabin. Derfor ville vi ha 28 som var rett bak og som også er rettere under vannlinjen enn snekkeutgavene.

 

Jeg har ikke fått erfart enda om den heller mot styrbord med full diesel, men det er greit å vite. I såfall er det kanskje greit å legge inn noe balast på babord side. Min ligger ganske rett i vannet, men jeg er enig i at den heller litt mot styrbord. Det er som du sier at alt ligger på den siden i båten nesten. Ankervinsjen min med kjetting bidrar nok litt til at den legger seg rettere, men nå hadde jeg bare halv dieseltank når jeg satte den fra meg på låven.

 

Det er betryggende å høre at TAMD 40A/B motorene er solide. Det var det som var det aller viktigste for meg. Vi bruker båten såpass mye at det er greit å kunne stole på maskineriet. Jeg er helt klar over at det alltids kan dukke opp ting på en såpass gammel motor, men at jeg kan stole på den er svært viktig :flag:

Link to post
Share on other sites

Hva er riktig turtall i marsjfart på N28 med 129 hk VP TMD40 motorene? Er det ca 3000 rpm - 3200 rpm?

 

Det jeg tenker på med riktig turtall er med tanke på slitasje, lavest mulig drivstofforbruk og støy.

 

Forrige eier hadde bare hatt båten i en sesong, men han brukte å ligge på ca 3.100 rpm på marsjfart. Når jeg kjørte båten hørtes 3.200 rpm mye ut synes jeg, men det er godt mulig det er der det skal ligge?

 

Farten jeg hadde på ca 3.000 - 3.200 var mellom 11 og 12 knop. Jeg kjørte da i noe motstrøm, men tror ikke dette påvirket farten så mye.

Link to post
Share on other sites

Bare å søke opp motoren her: http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engines.aspx

 

Jeg fant dette:

 

Tekniske data

Motor TMD40A

Produksjons periode 1976-1985

Drift 4- takt

Sylinder konfigurasjon 6

Slagvolum (mm.) 92

Sylinder (mm.) 90

Kompresjonsforhold 21:1

Deplassement (liter) 3,59

Power (hk) 91-124

Max turtall (omdreining pr. min.) 3000-3600

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Den var kjekk Bergen dørk! :thumbsup:

 

Da tipper jeg det er riktig at den har ca 3.500 omdr på maks turtall. Da stemmer det at marsjfarten kan ligge på mellom 3.000 og 3.200 omdr.

 

Jeg har aldri likt å presse gamle motorer så jeg kommer nok til å legge meg på ca 3.000 omdr. Det går ikke noe særlig fortere om man øker det allikevel.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en del erfaring med disse grønne motorene, tredje VP motor jeg har til nå (TAMD30A, TAMD40B og TMD31A). Alle manualene sier at marsjfarten er 200 omdreininger under max turtall. Likevel synes jeg turtallet blir fortsatt for høyt selv om det kan gjøres under lett drift (ikke tunglastet). Utifra mine egne erfaringer med disse motorene er det 400-500 omdreininger under max som motoren er på et behagelig nivå hvis man ønsker å "marsjere max" på etappekjøring. Jeg liker at kjøletemperaturen ikke skal overstige 82-84 grader.

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Takk for råd erund! Jeg tror maks turtall på min båt lå på ca 3.500 - 3.600 omdr. Så det stemmer jo greit med tanke på det forrige eier sa om at den trivdes best på ca 3.100 - 3.200 omdr.

 

Da er det nok der jeg bør ligge om jeg skal kjøre på maks marsjfart. Vanligvis tipper jeg vi kommer til å ligge i 7-8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...