eysteind Startet 3.August.2011 Del på Facebook Startet 3.August.2011 Heisann! Vurderer en Flem 340 som ble bygget av et halvfabrikat og sjøsatt i 2006. Denne er ikke CE godkjent. Hva slags bakdeler har dette for meg som kjøper? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 (redigert) Vel fra 2006 til 2011 så er det 5 år, og dette kan selges fritt uten CE merking.... men, og det er lite men her... halvfabrikat skal også være CE merket i dag, men det ble gitt amnesti for båter bygget før ett gitt år... om dette var før eller etter 2006 husker jeg ikke.. Kravet om selvbygg er at en skal ha "strukket kjølen" selv, det betyr i praksis at en skal ha bygget skroget selv.. lagt til... Dette skriver båtmagasinet om saken, og det ser ut som denne faller inn under kravet om CE merking, men om båten ble levert før 1. januar som halvfabrikat så slipper den unna, slik jeg leser reglene Etter at Båtmagasinet tok opp spørsmålet om 5-årsregelen, gjorde Sjøfartsdirektoratet en kuvending mandag 5. desember i fjor. Da innførte direktoratet hals over hode et amnesti fra kravet om CE-merking for fartøy som kan dokumenteres å være levert som ikke ferdigbygget fartøy (halvfabrikat) før 1. januar 2006. Halvfabrikat levert etter 1. januar 2006 skal etter ferdigstillelse CE-merkes før de kan taes i bruk eller videreselges, ifølge direktoratet. Dermed gis ikke den nye regelfortolkningen tilbakevirkende kraft, med ett unntak: Helt siden 16. juni 1998 har det vært utvilsomt at alle halvfabrikat skal leveres med dokumentasjon og erklæring i henhold til vedlegg 3 i Fritidsbåtforskriften. Eiere av båter som ikke har fått denne dokumentasjonen, kan ifølge Sjøfartsdirektoratet kreve å få den fra båtprodusenten.Siden Sjøfartsdirektoratet har gitt uttrykk for at de ikke har til hensikt å informere verken båtbransjen eller publikum om amnestiet fra 5. desember 2005, er det også grunn til å spørre seg hvordan eiere av ferdigstilte halvfabrikat levert i perioden 16. juni 1998 til 1. januar 2006 faktisk skal dokumentere at deres båter kommer inn under amnestiet. Hva som er den direkte årsaken til at Sjøfartsdirektoratet nærmest over natten finner grunn til å innføre et slikt amnesti er uklart, men det er grunn til å anta at amnestiet har bakgrunn i tvil om hvordan reglene skal tolkes. Sjøfartsdirektoratet gir selvmotsigende svar på hvorvidt myndighetene har vært i tvil om hvordan de skal tolke reglene. I en e-post til Båtmagasinet medgir direktoratet at det har hersket tvil om hvordan 5-årsregelen skal tolkes, mens John R. Aicher per telefon flere ganger har gjentatt at direktoratet aldri har vært i tvil om hvordan de skal forstå regelens innhold. I lys av dette er det ikke overraskende at båtbransjen og deres rådgivere har etterlevd en annen regelfortolkning enn direktoratet. Det er grunn til å tro at også Sjøfartsdirektoratet har vært i tvil om hvordan 5-årsreglen skal tolkes. I 1999 gjorde nemlig direktoratet en henvendelse til EU-kommisjonen for å få klargjort tolkningen. Svaret kom først i mai 2005! Ifølge Sjøfartsdirektoratet stadfester svaret fra EU-kommisjonen at halvfabrikat ikke er et unntak i henhold til 5-årsregelen, og at disse båtene skal CE-merkes når de er ferdigstilt. Båtmagasinet har ikke fått tilgang på dette svaret fra EU-kommisjonen i skrivende stund. Selv på bakgrunn av den åpenbare forvirring som har rådet rundt tolkningen av 5-årsregelen, har ikke Sjøfartsdirektoratet planer om å informere båtbransjen om amnestiet, eller om at tolkningen av 5-årsregelen synes å være kraftig innskjerpet og tolket en gang for alle. I de syv årene brevet til EU-kommisjonen har stått ubesvart har Sjøfartsdirektoratet og båtbransjen etter alt å dømme levd i to parallelle verdener, og forholdt seg til to vidt forskjellige regelfortolkninger. I Båtmagasinet nr 9/99 skriver sivilingeniør Eivind Amble at en privatperson som bygger opp et halvfabrikat kan selv bruke båten sin i fem år – deretter kan han fritt selge den. Det er denne tolkningen bransjen, og følgelig også båteierne, har forholdt seg til. Redigert 3.August.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
eysteind Svart 3.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2011 Takker for svar. Siden båten er en 2004 modell ser det ut som denne ikke trenger CE godkjenning. Men ser i annonser at andre Flem båter som er levert som halvfabrikat er CE godkjent, så det er iallefall ikke positivt at den ikke er merket... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.