Jump to content

Strømforsyning til testing


Suzuki

Recommended Posts

har en liten mascot 1,5A strømforsyning, men til litt større mekke prosjekter er denne i snaueste laget.

Er derfor ute etter å mekke en litt større strømforsyner, som kan levere opp mot en 10A.

Har en forsyner fra en PC, denne er stemplet med 6A v 12V. MEN - hvordan i huleste var det man fikk "trigget" denne sånn at den starter opp. Har lest om dette et sted, men husker ikke hvor.

Av / på bryteren er påplass, men den trenger vel ( antagelig ) motstand i kretsen for å fyre i gang..

 

Tips mottas. ( hvis ikke tar jeg batteriladeren, den skal kunne benyttes som forsyner den å.. )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

har en liten mascot 1,5A strømforsyning, men til litt større mekke prosjekter er denne i snaueste laget.

Er derfor ute etter å mekke en litt større strømforsyner, som kan levere opp mot en 10A.

Har en forsyner fra en PC, denne er stemplet med 6A v 12V. MEN - hvordan i huleste var det man fikk "trigget" denne sånn at den starter opp. Har lest om dette et sted, men husker ikke hvor.

Av / på bryteren er påplass, men den trenger vel ( antagelig ) motstand i kretsen for å fyre i gang..

 

Tips mottas. ( hvis ikke tar jeg batteriladeren, den skal kunne benyttes som forsyner den å.. )

 

Suzuki

For å trigge PSU'n så kobler du sammen grønn og svart ledning - vips så går den. :wink:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hjelper denne?

 

Bilde

 

PS_ON# skal nok til COM eller en av +5V pinnene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det kom jo ikke godt frem hva som er grønn og sort ledninger her.

 

For å få PSU'n til å starte uten at den er tilkobblet et Hovedkort (HK) så må den grønne (kun 1 stk) ledningen koblet sammen med an av de sorte ledningene. Det er det samme hvilken en av de sorte du bruker.

 

Håper at det går bra......

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

da får jeg teste det.

Så muligheten til å få en 6A 12V dc forsyning gratis, men jaggu var det mye kabler ut av en sånn gitt.

Vel - brenner jeg den, spiller det vel liten rolle.., bortsett fra at jeg da ikke har forsyning lenger..

 

Suzuki

 

Hvordan gikk det? Fikk du det til?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Vil anbefale å legge inn en 10 ohm høy effekts motstand. Jeg gjorde det samme men ledningen smeltet. Mulig jeg koblet feil men greierne funket i alle fall.

10 ohm høy effekts motstand mellom hva?

Mener du 10 ohms motstand mellom den grønne ledningen og de sorte?

I så fall så skal ikke det gjøres. :nono:

 

:seeya::seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

hmm - grønn ledning da gitt.

Finnes ingen jo..

Alle kontaktene ser sånne ut ( må vel bite av noen her .. )

 

Bilde

 

Derimot finnes det en grønn ledning ved "startknappen" men dette er vel en jordledning til chassiset eller ?

 

Bilde

 

Behøver neppe si at dette er en eldre PC strømforsyner, faktisk fra en 586 PC

( utrolig hva man tar vare på

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

hmm - grønn ledning da gitt.

Finnes ingen jo..

Synes jeg ser en grønn ledning i "P8".

 

Det bildet jeg la inn er for en ATX forsyning og du har en AT.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har brukt en PC power til en radio en gang.. Trenkte ikke noe annet en stikke støpselet i veggen og slå på bryteren.. Vips 12 volt 6 amp..

 

Sjekk sikringen inni at den ikke er gåen . Glass sikring..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

da får jeg teste det.

Så muligheten til å få en 6A 12V dc forsyning gratis, men jaggu var det mye kabler ut av en sånn gitt.

Vel - brenner jeg den, spiller det vel liten rolle.., bortsett fra at jeg da ikke har forsyning lenger..

 

Suzuki

Hvis du svir greia, kan det hende at jeg har liggende en trafo et eller annet sted. :cool:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det skal være en grønn ledning på ATX pluggen.

Du skal sette en jumper mellom den grønne pinnen og en av de sorte.

Dersom du har en gammel PSU så har de egen bryter.

På bilde du viser så ser det ut som om du har en gammel PSU.

Heisann John_Kr,

dette er forsyninga til en gammal Cyrix 586.

Den eneste grønna kabelen er til jordinga på chassiset. Den har egen bryter, men det skjer lite når denne trøkkes inn. Er hele driten kass tro ??

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Behøver neppe si at dette er en eldre PC strømforsyner, faktisk fra en 586 PC

( utrolig hva man tar vare på

 

Suzuki

Aldri greit å vite hva som kan komme til nytte en eller annen gang. Jeg fant fram mitt gamle AT power, og det fungerte som Wellcraft sa, bare koble til 220 V og trykke på bryteren. Da fikk jeg ut +12V, -12V, +5V og -5V.

 

tnorderu

Link to post
Share on other sites

Aldri greit å vite hva som kan komme til nytte en eller annen gang. Jeg fant fram mitt gamle AT power, og det fungerte som Wellcraft sa, bare koble til 220 V og trykke på bryteren. Da fikk jeg ut +12V, -12V, +5V og -5V.

 

tnorderu

da har vel min liggi så lenge at den er død.

 

RIP

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

strømforsyneren er erklært død, og ligger i EE avfallet.

Fikk meg en fin vifte da..

Gamle vifter er jeg skeptisk til, de er som regel slitt. Dersom du skal sette inn en vifte et sted så vil jeg anbefale å kjøpe en ny på ClasOhlson. Koster ca 100,- og så slipper du å bytte den om kort tid.
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...