Jump to content

Tur-Retur Stavanger-Sørlandet med Nidelv 24, 2012

Sleipner93

Recommended Posts

Planlegger tur til Sørlandet med den nyinnkjøpte snekka neste år. Nidelv 24 med VP MD11c. Lurer på om andre har gjordt lignende? Vet at Jærens rev kan til tider være en dramatisk overfart men går ikke dette egentlig greit med fint vær? Jeg tenker sjøl at ved litt nøye planlegging, ekstra deler til motor o.l og nødvendig nødutstyr burde egentlig dette ikke være ett problem?

Noen med erfaring, tips, steder verdt å besøke osv?

Har reist på denne strekkningen noen ganger (med seilbåt riktignok) og det kan gå helt fint - også med snekke. Du bør ha god tid til å avvente et godt værvindu. Det er bølgehøyde og bølgerettning som er viktigst. Med en Nidelv 24 ville jeg nok ikke reist om det var meldt mer enn en meter med bølger. Vær også sikker at du ikke har noe grums i dieseltanken. Har du drit inni der kommer motoren garantert å stoppe når du kommer ut i litt bølger. Du bør har med deg et par ekstra dieselfilter uansett!

Vær også obs på forskjell mellom signifikant bølgehøyde (= gjennomsnittlig bølgehøyde av de 30 % største bølgene i en 20 minutters periode) og maksimalbølgehøyde (største bølge du kan forvente i en 20 minutters periode). Max.bølgehøyde er ofte dobbelt så høy som signinfikant bølgehøyde. Er det bare oppgitt "bølgehøyde" er det signifikant bølgehøyde som er oppgitt.

Hør på værvarsel på VHF eller les værvarsel her: www.met.no og her: www.yr.no

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Har passert Jærens rev i Nidelv 24 kompatibelt vær oftere enn i ukompatibelt vær, så hvis du venter på rette været går det greit. Pass på å gå langt nok ut, der er sjøen ofte litt roligere !

Personlig har jeg som regel hatt mye dårligere forhold over Lista enn over revet, så følg med på værvarselet der og.

Lindesnes slipper du jo nå, den tar du på innsiden via spangereid kanalen.

Har hatt Nidelv 24 selv. Veldig kjekk båt, og tåler en del sjø, bare du ikke får den rett på tvers. Men jeg var aldri til Sørlandet med min da,.. :blush:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Enig med det som her sies - har gått over Jærens rev 2 ganger med henholdsvis en Nidelv 26 og 28. No problem, sålenge du finner det rette vinduet. Kjekt med medvind og lurt å gå langt ute. Jærens rev har vi egentlig ikke opplevd som noe stort problem, selv om dønninger i hekken på Nidelv 26-en medførte noen sjøsyke barn ombord. Shit happens!

Jeg synes at turen rundt Lista har vært tøffere og jeg har opplevd Siragrunnen nord for Hidra som krevende (mye rotesjø). Her kan båttrekket på Listeid anbefales. Da slipper du også å gå rundt Lista og familien får en opplevelse for livet. Her får jeg vise til min egen tråd der vi tok båttrekket med vår Nidelv 26. Kult og flott tur i innsjø overfor Farsund (ferskvann). Du får ferskvannskjørt systemet. :-) Koster kr 700. Mer info!

Artikkel om Båttrekket på Listeid i Farsunds avis.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Mener å huske en artikkel for noen år siden om ett Tyskt ektepar - Hamburg - som gikk med en Nidelv 24 til Svalbard.

Vel, det ville ikke jeg gjort akkurat. Men Tyskere er jo galne - spesiellt tyskere i båt. :lol:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Kjekt med så mange svar så fort! Kan nevnes at jeg kommer til å gjøre meg godt kjent med båten og den får seg en god renoverering i vinter. Alt elektrisk skal legges opp på nytt så jeg selv vet hvordan ting fungerer. Tank skal ut for tanksjau, motor skal ha full service og alle skroggjennomføringer skal skiftes. Og ha nok reservedeler og dieselfilter er selvsagt ett must, dog tar jeg ikke med en hel delemotor da :lol:

Tror dette kan bli en spennende tur og vi blir 3-4 19 åringer og jeg tror dette er noe kommer til å bli husket om det blir noe av!

Hva bør oppleves nedover og ikke minst på sørlandet? Som sagt er vi 19år og vil nok selvfølgelig nyte litt byliv o.l men vi er selvsagt også interessert i å oppleve flotte steder.

Har gått denne turen flere ganger med tilsvarende størrelse på båten. Godt vær er et must (helst mindre en 1 m bølge på yr) og medvind gjør ferden mer behagelig. Her er en god side på yr.no hvor du kan se en animasjon over bølge størrelse og vind.

http://www.yr.no/sted/Hav/58,28619_5,35408/bølgekart.html

Jeg har alltid med meg reserve dieselfilter (fikk bruk for det en gang), drivanker, grab-bag med bluss og nød-raketter. I det siste har jeg også tatt VHF kurs og har tatt med en håndholdt VHF just in case. Det er så som så med mobil dekning nedover kysten.

Hvis du legger kurs godt utenfor Jærens rev, Sira grunnene og Lista så er det roligere sjø som nevnt av flere tidligere.

God tur - det er en fantastisk reise i fint vær.

Gjør de det regelmessig? Vi fulgte med en sommer, men det var ikke konvoi noe sted fra Porsgrunn til Bergen som matchet vår båttur. Av og til hører jeg på Reiseradioen om at RSS har konvoi eks fra Portør til Lyngør....men når er det de tilbyr dette, under hvilke værforhold og med hvilket krav til oppslutning for gjennomføring?

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...