pberg Startet 4.August.2011 Del på Facebook Startet 4.August.2011 Ser at jeg får ca 5000-5100 rpm på maks og ca 32,5 knop på GPS med kun meg selv i båten. Er ikke det litt lite? Noen som vet hva som er maks turtall på en '85 Yamaha 70 2T? Burde jeg anskaffe meg en propell med litt lavere stigning? Har ikke klart å identifisere den som står på, kan ikke se noe stempel el.l. på den. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Med 60hk så fikk jeg ca 33 knop m std alu 13x19/5400 omdr. Anbefalt å ligge så nært opp mot 5500 som mulig, med 70'en gjerne litt over. Er propellen din i god stand, hva slags farge har den? På yamaha propeller så står gjerne dim. i navet, kan være tært bort hvis den er gammel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pberg Svart 5.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2011 Propellen er hvit, men det ser ut til at noen har fikset litt på den en eller annen gang, da det mangler en del maling enkelte steder på bladene. Får prøve å ta den av for å sjekke om jeg kan finne noe inni navet om dimensjon. Hvor mye forskjell er det på en slitt propell i forhold til en ny? Min kan nok ikke defineres til å være i god stand.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 (redigert) Propellen har alt å si. For det første må det være rett stigning og diameter til motor/båtpakken m.h.t båtvekt og turtall. Så må propellen være relativt skadefri. Stålpropell er vel å anbefale om man skal knipe en knop eller to i fartsområdet rundt 35 knop og oppover. Redigert 5.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
pberg Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Nå tok jeg av propellen i dag, og klarte å skrape fram noen markeringer inni navet. Det så ut til å være 12 eller 13 (uleselig) 5/8 x 21 som stod der. Det er nok mest sannsynlig med 12 5/8 X 21 vil jeg tro. Burde jeg heller satse på f.eks 13x19 på Weslingen, eller bør jeg kjøpe samme dimensjon og se om en ny propell gir noe mer turtall? Det er jo ikke sikkert at motoren er helt 100% heller, men den høres helt fin ut og det er ikke noe som tyder på at den skulle være veldig mye slappere enn da den var ny. Redigert 14.August.2011 av pberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Min kan nok ikke defineres til å være i god stand.... da taper du nok fort etpar hundre omdreininger - og fart. tror nok at en 13x19" vil være en bedre allround prop enn 12 5/8x21" på en wesling. Prøvde med en stål 13.25x19" Turbo Quest på wesingen min, uten å få ønsket resultat. Men mistenker at det var pga lit sliten motor. Har også en lett winrace tweaket 21" som jeg brukte med 60hk på Gromlingen, men den ble som forventet for tung på weslingen, fikk vel rett over 5000 o/min med den. Med propell i god stand så kan du også heve motor et hull eller 2 på akterspeilet, syns min responderte bra på det, virket som at båten gikk lettere og finere i vannet det vil også gi litegrann mer turtall og fart pga mindre vannmotstand fra stammen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pberg Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Ifølge en propell-kalkulator har jeg over 14% slipp dersom jeg har 32,5 knop, 5100 rpm, 21 i pitch og 2,33 i utveksling.. Det høres jo veldig mye ut? Stemmer det at det er 6000 som er maks turtall på en Yamaha 70? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 (redigert) Hvis man tester en stålpropell vil ikke alltid slipp-kalkulatoren gi korrekt svar pga. evt. cupping av propellen. Man kommer da gjerne ned mot 0% slipp og må gjerne da legge på en tomme på stigningen for å angi effektiv stigning. Men 14% slipp på en alupropell som ikke er i perfekt stand er vel ikke så unormalt. Redigert 14.August.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
pberg Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Hvor mye er normalt på en alu-propell i god stand? Sitér dette innlegget Link to post
pberg Svart 18.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2011 Jeg kjøpte en billig alu-propell i 13x19, som jeg har satt på, men ikke fått testet noe spesielt før i går. Da fikk jeg jaggu meg ikke mer enn ca 5000rpm på den heller... Men nå måtte båten opp av vannet for i år, så vi får forske videre til neste år..... Kan forresten motoren være litt lav? Ser at motoren står i laveste hakk, så det er jo mulig å heise den ganske mye i forhold til dette. Det er jo ikke powertrim på denne motoren, og låsepinnen har stått i det midterste hakket på braketten. Kanskje noe å hale der også? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Vil tro du kan prøve 2 hull opp, så får du heller bare senke ned et hull, evt prøve en bedre propell dersom du mister for mye grep. Har heller ikke PT på min, har trimpinnen stort sett i midtre hull som et kompromiss. Er nok en knop å hente på å tilte ut et hakk, men syns den blir litt lett i baugen i motsjø samt treg i plan med last ombord da. Propellen du har ser ut som en Michigan Wheel std alu propell. Grei nok , men fins bedre. Den 21" som jeg har er av samme type. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pberg Svart 18.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2011 Ja, jeg er fullt klar over at det fins bedre. Men ikke noe særlig billigere på tilbud fra det store utlant.. :-) Vi får gjøre et forsøk til våren igjen, håper det blir litt mer tid til eksperimentering da. Motoren veier jo en del kilo, hva er enkleste måten å heve den på uten kran? Garasjejekk under finna? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 har brukt saksejekk under finna på en F40 jeg hadde, da jekket jeg opp slik at jekken holdt vekta før jeg løsnet og tok ut toppboltene og løsnet litt på de nederste. så var det bare å sveive opp til ønsket hul på de øvre boltene. Da jeg heva 60hk,en nå sist så var det ikke plass til jekken under finna, da satte jeg en treplate under finna , og jekken under draget foran - da sto motoren i ro mens jeg jekket båten nedover Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Barbaria Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Kanskje ikke så relevant for deg, men jeg har en Mercury Lightspeed 13-1/2" x 22" QS5122X på min åpne Wesling med 75/2t. Klarer 5200rpm / 42 GPS knop, motor montert høyt og noen cm. til styrbord på speilet. Veldig godt fornøyd med grepet denne propellen har selv med aktiv trimming. Med dagens USD pris så er det et godt kjøp. http://www.boatownersworld.com/Props/other%20props/mercury_marine_lightspeed.htm Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Mrsolem Svart 11.Mai.2018 Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 Hei, hvorfor har du montert motor mere til styrbord? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Mai.2018 Del på Facebook Svart 11.Mai.2018 antakelig for å motvirke rotasjonsmomentet fra propellen , en åpen wesling i 42 knop går høyt i vannet.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.