Jump to content

Propellvalg Wesling 490HT med Yamaha 70 2T

pberg

Recommended Posts

Med 60hk så fikk jeg ca 33 knop m std alu 13x19/5400 omdr.

Anbefalt å ligge så nært opp mot 5500 som mulig, med 70'en gjerne litt over.

Er propellen din i god stand, hva slags farge har den?

På yamaha propeller så står gjerne dim. i navet, kan være tært bort hvis den er gammel

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Propellen er hvit, men det ser ut til at noen har fikset litt på den en eller annen gang, da det mangler en del maling enkelte steder på bladene. Får prøve å ta den av for å sjekke om jeg kan finne noe inni navet om dimensjon. Hvor mye forskjell er det på en slitt propell i forhold til en ny? Min kan nok ikke defineres til å være i god stand....

Propellen har alt å si.

For det første må det være rett stigning og diameter til motor/båtpakken m.h.t båtvekt og turtall.

Så må propellen være relativt skadefri.

Stålpropell er vel å anbefale om man skal knipe en knop eller to i fartsområdet rundt 35 knop og oppover.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 2 uker senere...

Nå tok jeg av propellen i dag, og klarte å skrape fram noen markeringer inni navet. Det så ut til å være 12 eller 13 (uleselig) 5/8 x 21 som stod der. Det er nok mest sannsynlig med 12 5/8 X 21 vil jeg tro.

Burde jeg heller satse på f.eks 13x19 på Weslingen, eller bør jeg kjøpe samme dimensjon og se om en ny propell gir noe mer turtall?

Det er jo ikke sikkert at motoren er helt 100% heller, men den høres helt fin ut og det er ikke noe som tyder på at den skulle være veldig mye slappere enn da den var ny.

Redigert av pberg (see edit history)
Min kan nok ikke defineres til å være i god stand....

da taper du nok fort etpar hundre omdreininger - og fart.

tror nok at en 13x19" vil være en bedre allround prop enn 12 5/8x21" på en wesling.

Prøvde med en stål 13.25x19" Turbo Quest på wesingen min, uten å få ønsket resultat. Men mistenker at det var pga lit sliten motor. Har også en lett winrace tweaket 21" som jeg brukte med 60hk på Gromlingen, men den ble som forventet for tung på weslingen, fikk vel rett over 5000 o/min med den.

Med propell i god stand så kan du også heve motor et hull eller 2 på akterspeilet, syns min responderte bra på det, virket som at båten gikk lettere og finere i vannet det vil også gi litegrann mer turtall og fart pga mindre vannmotstand fra stammen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvis man tester en stålpropell vil ikke alltid slipp-kalkulatoren gi korrekt svar pga. evt. cupping av propellen.

Man kommer da gjerne ned mot 0% slipp og må gjerne da legge på en tomme på stigningen for å angi effektiv stigning.

Men 14% slipp på en alupropell som ikke er i perfekt stand er vel ikke så unormalt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 1 måned senere...

Jeg kjøpte en billig alu-propell i 13x19, som jeg har satt på, men ikke fått testet noe spesielt før i går. Da fikk jeg jaggu meg ikke mer enn ca 5000rpm på den heller...

Men nå måtte båten opp av vannet for i år, så vi får forske videre til neste år.....

Kan forresten motoren være litt lav?

tn_2011-09-17%2015.23.52.jpg

tn_2011-09-17%2015.23.58.jpg

Ser at motoren står i laveste hakk, så det er jo mulig å heise den ganske mye i forhold til dette.

Det er jo ikke powertrim på denne motoren, og låsepinnen har stått i det midterste hakket på braketten. Kanskje noe å hale der også?

Vil tro du kan prøve 2 hull opp, så får du heller bare senke ned et hull, evt prøve en bedre propell dersom du mister for mye grep.

Har heller ikke PT på min, har trimpinnen stort sett i midtre hull som et kompromiss. Er nok en knop å hente på å tilte ut et hakk, men syns den blir litt lett i baugen i motsjø samt treg i plan med last ombord da.

Propellen du har ser ut som en Michigan Wheel std alu propell. Grei nok , men fins bedre. Den 21" som jeg har er av samme type.

har brukt saksejekk under finna på en F40 jeg hadde, da jekket jeg opp slik at jekken holdt vekta før jeg løsnet og tok ut toppboltene og løsnet litt på de nederste. så var det bare å sveive opp til ønsket hul på de øvre boltene.

Da jeg heva 60hk,en nå sist så var det ikke plass til jekken under finna, da satte jeg en treplate under finna , og jekken under draget foran - da sto motoren i ro mens jeg jekket båten nedover :thumbsup:

Kanskje ikke så relevant for deg, men jeg har en Mercury Lightspeed 13-1/2" x 22" QS5122X på min åpne Wesling med 75/2t. Klarer 5200rpm / 42 GPS knop, motor montert høyt og noen cm. til styrbord på speilet. Veldig godt fornøyd med grepet denne propellen har selv med aktiv trimming. Med dagens USD pris så er det et godt kjøp.

http://www.boatownersworld.com/Props/other%20props/mercury_marine_lightspeed.htm

2.jpg

1.jpg

• 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...