wutech Startet 4.August.2011 Del på Facebook Startet 4.August.2011 Hei, I min Jeanneau 705 er det dessverre ikke noe skille på start og forbruks batteri. Etter å ha eid båten noen mnd ser jeg at dette er et helt nødvendig forbedringsområde. Båten er i dag oppsatt med en Volvo Penta KAD32 og to batterier på 110Ah. Kun en enkel hovedstrømsbryter som frikobler begge batteriene, og det er i dag heller ingen landstrøm. Dette er jo ikke noen stor båt, så den har ikke så mange strømslukene men kjøleskap og stereo er vel verstingene. Jeg ønsker å ha to separate batteribanker en til start og en til forbruk. Kan jeg bruke de to batteriene jeg har i dag, eller blir det da for lite kraft til starteren på motoren? I tillegg ønsker jeg å legge opp landstrøm med batterilader pluss mulighet til en elektrisk varmekilde. Men selv etter å ha lest mange forumtråder her ser jeg spørsmålene blir mange. - Er 110Ah batteri stort nok til å starte motoren? - Er 110Ah batteri stort nok som forbruksbatteri? (tenker spesielt på kjøleskapet). - Hvordan sikrer jeg lading fra motoren til begge batteriene? - Hvordan vil et slik oppsett se ut og hvilke komponenter inneholder det? (skillerele, ny hovedstrømbryter??) - Hvor stor landstrøms lader må jeg ha til batteriene (kom gjerne med eksempler). - Bør landstrømsladeren lade både forbruk og startbatteri, eller er det tilstrekkelig med førstnevnte? På forhånd takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 (redigert) Det enkleste er å sette inn et BEP voltsensitivt relè, gjerne dual sense. Dette kobler du med en + ledning til hver bank. Du kan sette landstrømslader på forbruksbank og du vil lade begge banker, du kan la lading fra dynamo stå på start (dette er gjerne en fet pluss som går til starter, og en mindre fra starter videre til dynamo) - da vil også dynamo lade begge batterier. En landstrømslader på 20 til 30 amp burde holde. Den røde strømkabelen som forbinder bankene i dag klipper du med en "emergency" bryter (sette inn ny bryter) 110 Ah til start holder plenty. Når det gjelder forbruk må du beregne selv hva du har av forbrukere. Som et eksempel kan et kjøleskap trekke 2 Ah i snitt - med kun kjøleskap på vil du ha ca 27 timer drift (aldri tappe bly/syre mer enn 50%) Redigert 4.August.2011 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 (aldri tappe bly/syre mer enn 50%... ...og holde seg ellers innenfor maksimalt 30% hvis bly-syre batteriet skal leve lenge. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 - Er 110Ah batteri stort nok til å starte motoren? - Er 110Ah batteri stort nok som forbruksbatteri? (tenker spesielt på kjøleskapet). - Hvordan sikrer jeg lading fra motoren til begge batteriene? - Hvordan vil et slik oppsett se ut og hvilke komponenter inneholder det? (skillerele, ny hovedstrømbryter??) - Hvor stor landstrøms lader må jeg ha til batteriene (kom gjerne med eksempler). - Bør landstrømsladeren lade både forbruk og startbatteri, eller er det tilstrekkelig med førstnevnte? Jeg hadde selv en 25 fots båt tidligere med en KAD32. Denne var i utgangspunktet utstyrt med 2 banker (start + forbruk). Men for å svare på dine spørsmål. 110Ah er mer en nok til å starte motoren. Jeg benyttet et 100Ah batteri selv som start. Dette ble benyttet til start, ankervinsj og baupropell. Om 110Ah forbruk er stort nok er avhengig av hva du bruker strøm til. Et normal kjøleskap i denne båtstørrelsen bruker ca 40W når det er aktivt, og det er aktivt i snitt 1/3 av tiden. 40W/12V @ 8 timer => 27Ah per døgn. Runder vi av oppover og sier max 30Ah per døgn på kjøleskap så vil ditt 110Ah batteri dekke nesten 2 døgn (1.8). Et vanlig blybatteri skal helst ikke lades ut mer enn 50% (noen sier 30-40%, men de lærde strides....). Hvis du planlegger å ligge en hel helg uten landstrøm, og med radio og kjøleskap i aktivt bruk (+ noe lys), burde du nok hatt 2x110Ah som forbruksbank. Når det gjelder endring fra 1 til 2 banker, inklusive utstyr, så kan du finne mange gode tips og råd her. Her ligger også en PDF med installasjonstegning (BEP Marine er bare en av mange som leverer slike løsninger, men prinsippet er det samme). Et meget godt alternativ er Pro Split R fra Sterling. Landstrømslader bør være 20A eller større. Anbefaler en lader med 2 uttak, et for start og et for forbruk. Har selv denne denne (PC1220) og synes den fungerer veldig godt. Håper dette var noe til hjelp. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
wutech Svart 5.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2011 Takk for innleggene, spesielt innlegget til Øystein syns jeg var oppklarende for en nybegynner på området :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.