Kaimor Startet 5.August.2011 Del på Facebook Startet 5.August.2011 Etter fire år begynte tiltbryteren (som hever/senker utenbordsmotoren) på kontrollboksen å fuske; gikk greit å heve motoren, men ikke senke. Tilten på selve motoren fungerer fint, men fant det best å få byttet bryteren i kontrollboksen. 2700 kroner forlangte forhandleren for å bytte denne, da var kostnadene for bryteren 800 og resten må en formode er arbeidspenger; maks. halvannen times arbeid....godtok ikke dette uten videre, selv om garantitiden på 3 år er utløpt. Så de sa de skulle sjekke om det var mulig med reklamasjon mot fabrikken, om ikke kommer det en faktura i posten. Har (heldigvis og bank i bordet) lite erfaring med å måtte få reparert noe på båt eller motor, men umiddelbart synes jeg det var en drøy kostnad, noen som er enig? En annen ting; hvordan kan jeg vite at fabrikken ikke innfrir reklamasjonen, og forhandleren allikevel sender avgårde en faktura? Kanskje litt paranoid, men en vil nå alltids være på den sikre siden.... Sitér dette innlegget Link to post
glaserud Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 (redigert) Ta det på kjøpsloven. En kontrollboks skal vare vesentlig lenger enn 2 år, ergo har du 5 på den. Redigert 5.August.2011 av glaserud (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Er redd du kommer til å få den fakturaen.. ;) Og jeg er ikke så overasket over prisen heller egentlig, selv de minste ting koster skjorta på et verksted. Ingen tvil om at det lønner seg å gjøre slike enkle ting selv, når garantien uansett har gått ut. Du hadde i grunn bare to alternativer, enten selve "ned bryteren" eller "relè for ned". Jeg byttet selve tilt motoren på min Evinrude 200 hk for et par uker siden. Motoren fant jeg på eBay til 700 kr inkl frakt, og byttet den selv. Kan bare forestille meg hva det ville kostet å få gjort hos et merkeverksted.. ikke minst ventetiden nå i ferietider.. Sitér dette innlegget Link to post
Kaimor Svart 27.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2011 Vel, nå er det gått over tre uker og jeg har ikke hørt noe mer fra verkstedet, så kanskje fornuften seiret.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 syntes ikke det var såååå stiv pris. gjør det selv neste gang da, så sparer du de kr. om du gjør det under 2-3 timer så kan du klage. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Ganske stivt spør du meg. Kunne vel likegodt skifte heile kontrollenheten for den prisen Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 [quote name='Kaimor' Kanskje litt paranoid, men en vil nå alltids være på den sikre siden.... Joda, jeg skjønner frustrasjonen, men for å være brutal: Hvilken timepris er det på dine tjenester pr time? Vi har jo alle forskjellige yrker.At et firma må ha en viss times pris for sine anssatte er vel naturlig. Så, hva er det du klager på? Jeg kunne ha julpet dg for kr, 0. mvh spilli. Sitér dette innlegget Link to post
Kaimor Svart 28.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2011 Hvilken timepris er det på dine tjenester pr time? Ikke 1.266 kroner timen i hvert fall! For bryteren kostet altså 800 kroner, så da må resterende 1900 være for den halvannen timen det tok å fikse det. Klart jeg kunne gjort det selv, om jeg var mekaniker. Å begynne å skru fra hverandre en kontrollboks om man ikke er sikker på hva man gjør, det holder jeg meg langt unna. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Jeg kunne ha julpet dg for kr, 0. mvh spilli. Slike utspill blir vel rimelig tullete. Når det er sagt så er dette en reklamasjon siden delen ikke er 5 år gammel og definitivt kommer inn under en type produkt som er ment å vare i minst 5 år. Det er heller ingen slitedel. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Enzo Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Ikke 1.266 kroner timen i hvert fall! En tusenlapp + moms er da helt normal timepris for verksteder så det er vel ikke noe galt i dette Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 29.August.2011 Del på Facebook Svart 29.August.2011 I forbindelse med service på merkeverksted fikk jeg pris på diverse arbeider. Prisen var dyr, men antagelig ok for dette. MEN: Jeg bad om etpar småting til, som å skifte et bensinfilter til min Mercury Verado 225HK 2006 mod. Dette koster ca 100 kr i deler og det er to klips som må taes av, disse trykkes inn for å løsne filteret og klipses på plass igjen. Det er umulig for selv ukyndige å bruke mer enn 5 min på dette. Ok de skulle ha 800kr! De skulle ha 300 for delen og altså 500 i arbeid. For 5min! Annet arbeid var skifte av reim for kompressor/dynamo. På nettet forøvrig er dette en jobb til 200 kr for reim og 15 min arbeid, maks. De skulle ha 1700 kr! Jeg har via e-mail spurt om hvorfor prisene var så dyre, men har ikke fått svar.... Så dette føyer seg inn i høy pris på verksteder! En ting er når de har 1200kr inkl moms i timespris, men når det begynner å nærme seg 7000....? Men tipper de synes at det er jeg som er vrien og vrang.... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Ikke 1.266 kroner timen i hvert fall! ....... Betalte nettop en Toyota regning for bilrep: kr. 1262.50 pr time. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
jyrg Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Off topic: Har ikke den gamle rosa Corollaen din gjort sitt snart da Nils??? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.August.2011 Del på Facebook Svart 30.August.2011 Den er vel heller rød enn rosa. Den må nok gjøre tjenesten sålenge jeg ikke får adgang til konebilen ... Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
-morten- Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 En verkstedtime ligger vel på 8-900kr timen så da er det jo ikke unaturlig pris! kansje måtte båten på land?? Sånn er det i landet vårt. skal vi ha høye lønninger selv så sier det seg selv at tjenestene også er dyre.. selv jobber jeg i Olje/offshore bransjen, og prisene der blir man skjelden sjokkerte over.. man hadde fått en brukbar båt for EN middels stor aktuatorventil på en plattform! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
norflyer Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Båt verksteder opererer vel med påbeg. time. så skal du ha noe fikset som tar halvannen time så betaler du nok for 2. Er kanskje ikke så rart da båtsesongen i norge er så kort som den er. Skal verkstedene overleve så må nok prisene være ganske stive.. Men hvis en kan finne delene på E.bay og få noen private til å putte den inn, så kommer en jo billig ut av det.. Deleprisene er jo helt absurde. Når en ser hva de koster i Usa.. De tjener jo også penger... Så det er noen som virkelig tjener.. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Deler av USA har sommer større del av året enn oss+at de er mange flere folk som forbruker :-) Da blir det slik. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Gabi Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Kjøpte akkurat en masse filter, anoder etc i USA og fikk det sent over. Bestilte fredag og fikk de idag, altså kun noen få dager. Betalte totalt sett anslagsvis 50% mindre totalt enn her i Norge. Bestilte for et par/tre års forbruk og skal gjøre de enkle tingene selv. Sparer nok et par-tre tusen kr på å bytte tennplugger, anoder og filtre selv tipper jeg. Lurer på hva jeg skal gjøre med alle pengene jeg sparer.....? Sitér dette innlegget Link to post
Serapos Svart 31.August.2011 Del på Facebook Svart 31.August.2011 Bare til sammenligning så er timesatsen for advokater i straffesaker 905 kr per time: http://www.rettsrad.no/eskjema.aspx?m=35013&amid=3478171 Og en hårklipp hos frisørene her hvor jeg bor koster fra 335 til 395. Nå tar det jo vanligvis ikke mer enn 15-20 min å klippe en vanlig herreklipp, så timesatsen ville da tilsvare 1000-1600 kr. Bil- og båtsverkstder og frisører tar høyere timesats enn en strafferettsadvokat. Kjennes ikke helt riktig ut spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Ta det på kjøpsloven. En kontrollboks skal vare vesentlig lenger enn 2 år, ergo har du 5 på den. Hadde en nylig båt med 2stk store Caterpillar med styreenheter fra Volvo Penta levert i Norge for under to år siden. De tok 8 uker i prat med VP service i Norge og diverse forhandlere i Oslofjorden og til slutt fant en Yanmar servicemann 2 programfeiler i enhet til ene motoren. Ansvar fra Volvo Penta i Norge? Nei, heltatt ikke. En største aktøren i bransjen leverte båt til pensjonister i 2007. Motor i ankervinsj ble defekt og kontaktet jeg importør. Nei, de er kun 2 år å få, ikke noe mer hos oss! Jeg installerte ny vinsj til kostnadpris og anbefalte dem å gå til forbrukerrådet. Slik oppfølging med kunde hørte man ikke om mens solgt var båter i alle retninger, pengekrise setter budsjett på kundens kostnad. Gjøre slikt med gamlinger som har brukt alle sine penger på båt synes jeg dårlig gjort. Har flere slike historier fra i år. Jeg mener at aktører i båtbransjen bør ta like godt vare på syne kunder i dårlige tider og når dem møtte opp med alle lommer fulle av penger. Faktisk er de viktigere i dårlige tider, der lojalitet med aktøren kan bli borte før gode tiden kommer på ny. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.