Jump to content

Feil råder i evinrude 70hk?


haavco

Recommended Posts

jeg driver og overhaller en motor,

 

Jeg har demontert min motor og skal montere den nå, men så lurer jeg på om jeg kan ha en feil råde i motoren min?

(Les teksten under)

 

En kryssbolt var betydelig slitt, slitemerke etter kryssboltlageret.

Og motoren var skjært på denne sylinderen.

 

2 av rådene er like (har samme delenummert

og en råde er ikke lik dem andre, (se bilde)

Da denne råden ikke har hull i råden for smøring/smørekanal for olje..

Jeg trur at slitemerke i kryssbolten, kommer fra at denne råden ikke har hull til smøring til lageret. (legger ved bilde som viser oljekanaler i rådene)

 

(Tanken min er at noen har byttet denne råden før og at denne ikke er riktig, men det vet jeg ikke)

 

dette nummeret står på to av rådene: 320952 wf3 (disse er med smørekanal til lageret)

Dette nummeret står på den råden som ikke har smørekanal:

335566 86 36t

 

Motor: Evinrude 70hk 3syl

1984 mod e70elcrd

 

 

Noen som kan si meg om det skal være slik eller om jeg skal ha 3 like?

 

 

Håvard

 

 

raade.jpg

 

raade_2.jpg

 

cimg2595.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis rådene har samme 100% samme mål skulle det ikke være noe problem å bruke de om hverandre, så jeg tror ikke råden har noen direkte skyld i problemene...

 

MEN normal fornuft tilsier at alle råder bør være like, så jeg hadde villet prøvd å skaffet tilveie en ny råde så du har 3 like.

 

Et kjapt søk ga meg følgende:


  •  
  • 335566 passer 1974-85 70hk, 60hk opp til 1988 pluss 1985 og opp på 25-35 hk modeller .
  • 320953 passer 1980 og opp på 32ci motorer og 1976 og opp på 49ci motorer(60-75hk).

 

Rådene du har bruker 2 forskjellige måter for å tilføre olje til lagrene... hvilken som er best ??, jeg ville gjettet på den med smørehull men....

 

Har du noen formening om hvorfor sylinderen skjæret seg ?, kan det ha vært et problem med bensin tilførselen til den sylinderen ?? ( bensin kjøler mye på en 2-takter, mindre bensin gir også mindre olje til lagre ... ).

 

Ville demontert og renset den forgasseren som forsynte gjeldene sylinder !!!

 

 

Et lite spørsmål tilslutt... på hvilken side var hullet på råden når du demonterte motoren ?? , riktig side er opp men...

 

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på hvilken retning råden sto. (har det mye og si i forhold til kjøling/smøring)

Jeg har renska alle forgasserene, og jeg er ikke sikker på av hvilken grunn den har skjært seg.

Men det kan se ut som at det er nålerester eller noe annet som har gjort at den har skjært seg, pga merker/hakk i topp og stempel.

så har derfor skiftet alle lager og stempeler i motoren.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på hvilken retning råden sto. (har det mye og si i forhold til kjøling/smøring)

Jeg har renska alle forgasserene, og jeg er ikke sikker på av hvilken grunn den har skjært seg.

Rådene skal monteres med hullet OPP, noe av olja i bensinen skilles ifra bensinen inne i motoren.. denne legger seg på alle flater innvendig.

Med hullet OPP vil all olje som samler seg nede i gropa på råden renne ned i hullet og inn i lagret, er hulle ned er det bare et hull som ikke gjør noen nytte.

 

Den andre råden får smurning ifra bensin/olje tåka inne i veivhuset, utsparingene gir olja lettere adgang til lageret.

 

Det at lagrene i en 2-takts motor ryker er i de fleste tilfeller en konsekvens og ikke en årsak til problemet.

 

 

 

En annen ting er den eventuelle vektforskjellen på rådene,mer bekymret for det isåfall.

Fabrikk toleransene er nok ganske vide på en forbruker motor, men er helt enig at rådene bør veie det samme.

 

 

Jeg sjekka med et firma og dem sa at den råden jeg har er en erstatningsråde (uorginal eller noe) , så den skal være fult brukbar....

Vet ikke om OMC hadde noen service/part bulletins ut på dette temaet, men hvis råden har samme mål og samme vekt er den part kompatibel.

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...