haavco Startet 5.August.2011 Del på Facebook Startet 5.August.2011 jeg driver og overhaller en motor, Jeg har demontert min motor og skal montere den nå, men så lurer jeg på om jeg kan ha en feil råde i motoren min? (Les teksten under) En kryssbolt var betydelig slitt, slitemerke etter kryssboltlageret. Og motoren var skjært på denne sylinderen. 2 av rådene er like (har samme delenummert og en råde er ikke lik dem andre, (se bilde) Da denne råden ikke har hull i råden for smøring/smørekanal for olje.. Jeg trur at slitemerke i kryssbolten, kommer fra at denne råden ikke har hull til smøring til lageret. (legger ved bilde som viser oljekanaler i rådene) (Tanken min er at noen har byttet denne råden før og at denne ikke er riktig, men det vet jeg ikke) dette nummeret står på to av rådene: 320952 wf3 (disse er med smørekanal til lageret) Dette nummeret står på den råden som ikke har smørekanal: 335566 86 36t Motor: Evinrude 70hk 3syl 1984 mod e70elcrd Noen som kan si meg om det skal være slik eller om jeg skal ha 3 like? Håvard Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 Hvis rådene har samme 100% samme mål skulle det ikke være noe problem å bruke de om hverandre, så jeg tror ikke råden har noen direkte skyld i problemene... MEN normal fornuft tilsier at alle råder bør være like, så jeg hadde villet prøvd å skaffet tilveie en ny råde så du har 3 like. Et kjapt søk ga meg følgende: 335566 passer 1974-85 70hk, 60hk opp til 1988 pluss 1985 og opp på 25-35 hk modeller . 320953 passer 1980 og opp på 32ci motorer og 1976 og opp på 49ci motorer(60-75hk). Rådene du har bruker 2 forskjellige måter for å tilføre olje til lagrene... hvilken som er best ??, jeg ville gjettet på den med smørehull men.... Har du noen formening om hvorfor sylinderen skjæret seg ?, kan det ha vært et problem med bensin tilførselen til den sylinderen ?? ( bensin kjøler mye på en 2-takter, mindre bensin gir også mindre olje til lagre ... ). Ville demontert og renset den forgasseren som forsynte gjeldene sylinder !!! Et lite spørsmål tilslutt... på hvilken side var hullet på råden når du demonterte motoren ?? , riktig side er opp men... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
haavco Svart 6.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2011 Er ikke sikker på hvilken retning råden sto. (har det mye og si i forhold til kjøling/smøring) Jeg har renska alle forgasserene, og jeg er ikke sikker på av hvilken grunn den har skjært seg. Men det kan se ut som at det er nålerester eller noe annet som har gjort at den har skjært seg, pga merker/hakk i topp og stempel. så har derfor skiftet alle lager og stempeler i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 En annen ting er den eventuelle vektforskjellen på rådene,mer bekymret for det isåfall. Smøring har den nok fått. Sitér dette innlegget Link to post
haavco Svart 6.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2011 Jeg sjekka med et firma og dem sa at den råden jeg har er en erstatningsråde (uorginal eller noe) , så den skal være fult brukbar.... Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 Er ikke sikker på hvilken retning råden sto. (har det mye og si i forhold til kjøling/smøring) Jeg har renska alle forgasserene, og jeg er ikke sikker på av hvilken grunn den har skjært seg. Rådene skal monteres med hullet OPP, noe av olja i bensinen skilles ifra bensinen inne i motoren.. denne legger seg på alle flater innvendig. Med hullet OPP vil all olje som samler seg nede i gropa på råden renne ned i hullet og inn i lagret, er hulle ned er det bare et hull som ikke gjør noen nytte. Den andre råden får smurning ifra bensin/olje tåka inne i veivhuset, utsparingene gir olja lettere adgang til lageret. Det at lagrene i en 2-takts motor ryker er i de fleste tilfeller en konsekvens og ikke en årsak til problemet. En annen ting er den eventuelle vektforskjellen på rådene,mer bekymret for det isåfall. Fabrikk toleransene er nok ganske vide på en forbruker motor, men er helt enig at rådene bør veie det samme. Jeg sjekka med et firma og dem sa at den råden jeg har er en erstatningsråde (uorginal eller noe) , så den skal være fult brukbar.... Vet ikke om OMC hadde noen service/part bulletins ut på dette temaet, men hvis råden har samme mål og samme vekt er den part kompatibel. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
haavco Svart 7.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2011 Detta var svare jeg fikk: Hei OMC oppgir selv delenummer 387283 som tilsvarer Casting number 335566 på din motor.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.