Jump to content

Lysing og raking etter krabbe

Severinsen

Recommended Posts

Hei trenger noen tips og lysing eller raking etter krabbe.

Jeg lurer bare på hva som er best og, legge iland på en øy og lyse eller rake fra øya, eller ligge ved øyene holmer med båten?

Har også lest at man kan ha noen som ligger i vannet og plukker dem, mens andre sitter i båten og lyser?

Så jeg vet ikke helt hva som er best og gjøre.

Så lurer jeg også på når det er best og lyse etter krabbe om det er sent på kvelden elle tidligt på morgene altså fra 11-12 elle senere? :)

Trondern.

Trondern :-)

Jeg skal ut å lyse etter krabbe om en times tid :)

Vi er 3 mann i en båt som vi padler bortover bergene, bruker kraftige lys til å lyse opp med. En mann bruker en hjemmelaget "hand" som han tar krabben med. Raker de oppi :)

Vi har alltid brukt båt når vi lyser etter krabbe, får en bedre synsvinkel.

Har vært med på å bruke dykker til å lyse etter krabbe, men det beste er å gjøre det fra båten. Er bare mer arbeid med folk i vannet.

Vi skal ut å sette oss ved et fyr å ta det rolig med brus og kjeks :) Der venter vi til det blir mørkt + litt til slik at krabben får tid til å komme opp. Da er det bare å lyse og rake :)

Er en fordel at det ikke er lav fjære, har best erfaring med at vannet er på vei opp slik at krabben kommer opp til maten sin.

Lykke til med lysing etter krabbe, det er noe du virkelig kan se frem til :)

Min erfaring er at temperatur i sjøen bør være over 17-18 grader for at det skal komme mye krabbe. Sør/øst sidene av holmene har mest krabbe. Det bør være stummende mørkt. Mannskap på 3 der en lyser, en plukker og en kjører båt er maks :) Er det mye krabbe går det raskest og mest moro bruke hendene. Ligger over baugen og plukker!

Hei

Eg har ikkje rakt krabbe så ofta, men mi erfaring er at det er lite mat i rakt krabbe.

Einkvan med erfaring og synspunkt?

Ask

Har mye å si på hvilken årstid du lyser på. August/September er de beste månedene synes jeg.

Vi ble fornøydde med 60 krabber i natt, har kokt/trekt de i dag tidlig og prøvesmakt litt. Var mye mat i klør og ben, også i understellet der benene sitter.

Dette var forresten i fjordene i Nord Rogaland :)

Ikveld blir det Loff, fiskepudding, majones og krabbe :D

Her rundt Kristiansand heter det gjerne å "grave krabbår" (med å) eller "grave palltorsk". Jernrive med hønsenetting er et vanlig redskap til gravingen; lyset kan være glødenettlampe, eller noe sterkt koblet til 12V akkumulator ("bilbatteri"). Mange bruker en liten båt, men vi har prøvd med vår 28 (tjueåtte!) fots Nordfjords-tiæring, som er så lettrodd at det er tilstrekkelig at jeg sitter i bakrommet og skoter/hamler, og én eller to par graver lengre fremme i båten. Siden denne båten er så bred (2,25) legger den seg lite over og er svært rolig i bevegelsene. Og når vi er ferdige - etter 20-30-40 krabber - fosser vi hjem igjen med 4HK påhengs i brønn!

Gravingen begynner alt tidlig i juli, men de fleste mener det er bedre uti august og september.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...