Jump to content

Kjøpshjelp Dorry tresnekke

MortenBo

Recommended Posts

Hei

Har vært og titta på en Dorry tresnekke, 33 fot med Ford motor i. Snekka er fra ca 1970 men eksakt årstall er ukjent. Den så grei ut men under vannlinja hadde eier nå smurt glassfiber. Grunnen var at når han kjøpte den lakk den mye og kyndige fortalte han at det nok var råte og eneste måte var å pakke den i glassfiber. Eier fikk sandblåst bunnen og den var helt fri for råte men det viste seg at klinkene måtte byttes da disse var dårlige og forårsaket lekkasjene. Siden han allerede hadde kjøpt inn alt for å legge fiber ble dette gjort. Er dette noe jeg bør bekymre meg for?

I tillegg hadde eier problemer med at kuleleddet mellom motor og aksel til stadighet røk. Han brukte ledd fra Biltema til Ford Granada. Han fortalte imidlertid at han nå hadde funnet ut at sleipner hadde et ledd som passa rett på og som nok tåler litt mer.

Utover dette så den hel og pen ut og var greit pussa opp innvendig. All lakk var fjernet og "byttet" ut med olje.

Båten står nå på land og har stått på land siden i fjor høst.

Selv har jeg aldri eid trebåt før og ønsker ikke å kjøpe et prosjekt jeg må jobbe meg ihjel på fra dag 1.

Er dette noe jeg kan føle meg trygg på eller bør jeg styre unna?

//Morten

Å kle eldre trebåt med glassfiber, er regnet som siste krampetrekning for å utnytte båten.. Holder jo en stund. Men dog..

Beste er nok å få klinket opp skuta igjen. Tror jeg ville fått med meg en trebåtbygger eller andre med trebåterfaring og vurdert hvor mye arbeid det er..

Men den bør være billig.. Høres ut som et "større" prosjekt..

Finnes masse trebåter til en billig penge på markedet.

Takker for tilbakemelding... Er ikke klar for et "større" prosjekt akkurat nå. Vil helst ha en båt som trenger sitt vanlige stell hver sesong og ikke krever en hel vinter med jobbing hver dag :)

Ja det er mye båter å velge mellom og derfor kjekt å få litt tilbakemeldinger fra andre erfarne trebåteiere.

Siden båten allerede er kledd blir det vel først en massiv jobb å fjerne glassfiberen for så å klinke opp igjen. Mer jobb enn jeg kan tenke meg akkurat nå :P Eier hadde brukt 4 hele uker med jobbing hver dag for å kle den.

//Morten

Dorryer ble jo produsert som røffe bruksbåter, oftest ikke av det mest utsøkte trevirke og med galvaniserte nagler. Nesten et halvt århundre etter at snurpenota ble historie eksisterer vel de siste dorryene på overtid. Det finnes nok av prosjekter som har langt mere potensiale enn dorryer, og som er mere verdt å investere tiden sin på. Jeg ville helt klart droppet dette prosjektet om jeg var deg....

Hei

Har vært og titta på en Dorry tresnekke, 33 fot med Ford motor i. Snekka er fra ca 1970 men eksakt årstall er ukjent. ....

At man skulle ha laget doryer så sent om 1970 anser jeg for særdeles usannsynlig....

Forøvrig er jeg enig med det meste som skrives ovenfor.

Er dette noe jeg kan føle meg trygg på eller bør jeg styre unna?

//Morten

Jeg ville ihvertfall ikke ha "følt meg trygg" på en slik båt :thumbsdown:

Så hvis du ikke er ute etter et prosjekt som du kan fylle overflødig fritid med eller svi av overflødige penger på, så må rådet fra denne kanten bli "styr unna" :cryin:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...