Flistrar Startet 6.August.2011 Del på Facebook Startet 6.August.2011 God kveld båtfolket! jeg trenger tips/erfaringer til å få orden på båtmotoren min. Har etterhvert skjønt at her får jeg svar på det meste Jeg har en Suzuki DF115 fra 2002. Den står på en Skibsplast 655. I det siste har jeg fått trøbbel med å få opp turtallet på motoren. Tomgangen er også litt "ruskete". Når jeg gir full gass stiger turtallet litt nølende, for så å ta skikkelig av.... Men, det stopper rundt 4500 omdreininger. Når jeg gir full gass, så går turtallet opp mot 5000. Så går det noen sekund, så siger turtallet ned mot 4200-4500. Om jeg ikke gir full gass så er turtallet helt stabilt der jeg setter det. Motoren går feilfritt og fint. Jeg lurer på om dette kan ha noe med bensintilførselen å gjøre... Jeg har tappa av grovfilteret og skifta bensinfilteret på motoren uten at det hjalp. Jeg har også brukt endel bensin, så jeg det er ikke gammel bensin heller. Jeg har propell som passer til båten, så det kan ikke være det som gjør det. Ønsker svært gjerne tips til hva jeg må gjøre for å fikse dette. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 Hmm...Samme symtomer som på min 115 E- tec der kom det luft i bensinen gjennom en lekk o- ring på vannutskilleren, bare å dra til litt, så var det i boks. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 6.August.2011 Del på Facebook Svart 6.August.2011 Luft kan det være ja, eller en defekt sensor. Du kan få tatt en diagnosetest for å avdekke det. Sitér dette innlegget Link to post
Flistrar Svart 6.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2011 Takk for gode svar. Alltid litt redd for at ting kan komme til å koste mye. Verkstedet for Suzuki her i byn har en tendens til å ta seg godt betalt og har veldig lite tid til å "se på ting"... Klarer jeg å feilsøke dette selv? Er det evt. andre verksteder som kan ta slike diagnosesjekker? Sitér dette innlegget Link to post
dodgevan Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 hei sjekk bensinslangen den kan ligge i klem eller ha fått en knekk. luftingen på tanken er også lurt å sjekke. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Har du fått repaert motoren? har samme proplem selv men jeg for bare ca 2500-3000 omdr min og rister. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Flistrar Svart 27.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2011 Heisann! Sorry for seint svar. Har vært mye spennende å finne på Skulle bytte filter på vannutskillern. Da jeg åpna den var den var full av vann og rusten. Dette var en gammel CAV 296. Enda med å bytte ut kobberrøret fra bensintanken til vannutskiller og selve vannutskilleren også. Litt mas og pjask med antall mm. på nippler og div. Men jeg fiksa saken på en liten dag. (Måtte 4 turer innom den lokale båtutstyrspusher...) På siste besøket fikk jeg nippelen gratis Turtallet går raskt opp til ca 5200 rpm og blir der. Motoren går fint. Det siver pittelitt bensin fra nippelen som går inn til vannuskiller når jeg kjører lenge på fullt pådrag. Må nok ha meg et par runder med gjengeteip... Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 (redigert) Bruk Locktite sitt produkt til dette. Heter 577 gjengetetting,og det blir tett. Redigert 27.September.2011 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.