Jump to content

Marna r2 overhale noen erfaringer?


javel

Recommended Posts

R2 er noe av det aller beste du kan finne av bensinmotorer til ei snekke. Gratulerer! Det viktigste du formodentlig kan gjøre for at motoren skal gå i enda 50 år, er å skifte olje og rense oljefilteret regelmessig. Dessuten må du få ut rusta som nokså sikkert har samlet seg i kjølekappa di, slik at motoren er sikret skikkelig kjøling. Vannkanalen i manifoilen vil før eller senere ruste i stykker, men den kan du enten kutte ut, sveise, eller bytte (men den er dyr, ca.5000kr.). Fyll kjølekappa med frostvæske hver høst når båten tas på land.

Link to post
Share on other sites

Bensinforbruket tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Det er uansett svært beskjedent om alt er riktig innstilt. Slurelyden du snakker om, kan du bare glemme dersom den bare er hørbar i det du kobler inn akselen. Dersom den er permanent, kan den skyldes lagerhavari. Kjenn etter om det blir varmgang. Dersom du - tillike med undertegnede - ikke utstår ulyder, eller om du erfarer at lageret går varmt, får du nytt i en hvilken som helst maskinforretning. Lager kommer i standardstørrelser. Men dette er saktegående saker, og det er ikke nødvendigvis svært skadelig å kjøre med litt slitte lagre. Og det kan like gjerne være at innkoblingen din er for slakk. Den er til gjengjeld stillbar.

For oppussing av motoren: fjern så mye rust som mulig, avfett med asceton og smør på Hammerite. Manifolden ville jeg brukt sinkmaling på.

Bruk singelgradolje på den: SAE30 og juster oljetrykket slik at det stabiliserer seg på ca.2 bar på varm motor på full fart. Send en mail til Goksta kystlag og be om en kopi av bruksanvisningen, eller kjøp den fra Marna motor.

Link to post
Share on other sites

Vedrørende Marna R2

Jeg har en Marna RG12, som er samme motoren, bare med batteritenning og Dynastart istedenfor sveiv og magnettenning.. Forbruket ligger på ca 3 liter i timen på marsfart (3/4 gass), og rundt 5 liter i timen på full gass. Men jeg kjører sjelden full gass, da eneste merkbare forskjell er 1 knop samt at den graver seg skikkelig ned bak. SÅ jeg kjører stort sett på 3/4 på "transportetapper". Du kjører deg ikke til fant i løpet av ei helg med den motoren... :cool:

 

Som med alt annet mekanisk med noen år på nakken, IKKE SKRU PÅ DEN HVIS DEN FUNGERER!!

Dvs, du bør som andre sier slå ut frostpluggene og kare ut så mye rust som mulig med en ståltråd og spyle godt rent i kjølekapper osv. Dette bør gjentas hvert tiende år. Ta en kompresjonstest for å sjekke at den er OK.

 

Av årlig vedlikehold bytter jeg til fersk olje når jeg tar vinterkonserveringen, kjører igjennom frostvæske og lar den stå med frostvæske i kjølekappa over vinteren (ligger full forklaring på Marna.no). Nye plugger med ett par-tre års mellomrom. Sjekker ventilklaringen hver vår(0,4mm). Det er vel stort sett det som trengs.

 

Min starter på 2-3 sekunder, kan gå i timesvis på tomgang eller 3/4 gass og går på god lukt og gammel vane.

 

Skal du male den opp er det Penta-Grønn som er "riktig" farge.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

R2 er noe av det aller beste du kan finne av bensinmotorer til ei snekke. Gratulerer! Det viktigste du formodentlig kan gjøre for at motoren skal gå i enda 50 år, er å skifte olje og rense oljefilteret regelmessig. Dessuten må du få ut rusta som nokså sikkert har samlet seg i kjølekappa di, slik at motoren er sikret skikkelig kjøling. Vannkanalen i manifoilen vil før eller senere ruste i stykker, men den kan du enten kutte ut, sveise, eller bytte (men den er dyr, ca.5000kr.). Fyll kjølekappa med frostvæske hver høst når båten tas på land.

 

:yesnod: Pass på rust i kjølekappen. Marnaen eg holder på med no var ihjelrustet. Heile sylinderblokken datt så og sei ifra kverandre.

 

Gratulerer med en skikkelig motor vertfall:D

Link to post
Share on other sites

Har også en Marna MB10A som sitter helt fast har helt diesel oppi sylinderen noen tips til hva jeg skal gjøre etterpå?

se bilde av motoren https://baatplassen.no/bildearkiv/32/32514/img_0012.jpg klarte å brekke av sveiv feste :D

 

Begynte på en 8-11hk som satt fast. Den hadde gått varm og skjærte seg. Den stod i 3 dager med diesel nedpå uten resultat. Sylinderblokken skulle byttes og løsningen ble vold, med bøyde stempelstenger som resultat desverre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...