jimjim92 Startet 7.August.2011 Link til dette innlegget Startet 7.August.2011 Sitter å vurderer båter, å har kommet over en four winns 190 freedom med en OMC Cobra 4.3 V6, så nå sitter jeg å lurer på om jeg har råd til forbruket. Jeg har hatt båt hele livet, først en 9 fots askeladden med 15 hester, og så en 13 fots terhi med 30 hk, så jeg har ikke no erfaring med forbruk på en 4.3 liters innenbors motor for å si det sånn :P Alt av svar blir satt pris på! Takk :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 Du må nok regne med høyere bensinregninger enn du har hatt tidligere, men det er ikke motorens skyld, det er båten. Jeg kjenner ikke båttypen spesiellt men mange amerikanske båter er relativt flate under og er lettdrevne. Et gitt skrog med en gitt vekt og trimming krever i en gitt hastighet X hester. Dette øker med hastigheten, men på planende båter går det ned når du kommer opp i plan for så å stige videre. På bensinmotorer kan du regne 220-250 gram bensin per hk-time. Min windy veier ca.4500kg og har to VP 4,3 GI som er noenlunde lik OMC 4,3. Jeg cruiser på 27-28kn på 3200rpm og snittforbruket siste tre år er 2,2 l/nm. Sitér dette innlegget Link to post
jimjim92 Svart 8.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 (redigert) Ok, tusen takk! Dette blir nok noe dyrt for meg akkurat nå, så får lete videre :) Takk for svar Edit: Leste nå at det sto at du hadde 2 motorer, ikke en. Men jeg tror jeg forsto det meste av det du skrev, men er ikke sikker. Har funnet ut hvor mye båten veier, og setter inn et bilde, så du ser akkurat hvordan båt det er. Jeg har ikke så mye peiling på sånne ting som det her, så vet ikke om det hjelper, men gjør det uansett. På hjemmesiden til four winns står det at båten med 4.3 literen veier rett over 1000 kg. Her er båten Hvis du kunne beregna fort i hodet hvor mye du tror denne ville brukt i timen i marsfart og/eller topp fart hadde jeg blitt veldig takknemmelig. Redigert 8.August.2011 av jimjim92 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Mindre enn en like stor påhengsmotor Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 For og si det sånn.. det er ikke bensinutgiftene som er den stor kostnaden hva gjelder båt.. båtplass/forsikring og vedlikhold utgjør som regel langt mer enn hva enn klarer og bruke i bensin pr sesong.. når det er sagt så vil du gå billigere med denne enn tilsvarende med påhenger med samme hester og ikke minst MYE roligere gange og mindre støy.. 4,3 er en flott motor som er meget stillegående og langt mer gjerrig enn enn v8 på rundt samme hester. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
jimjim92 Svart 8.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Ok, tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Har surfet litt på båttester og finner at sammenlignbare båter bruker rundt en liter per sjømil. Da cruiser du mellom 25-30kn på 3000-3500rpm. Meget behagelig motor spør du meg. Denne båten gjør vel over 45kn på maks? Der ligger du ikke lenge. Sitér dette innlegget Link to post
jimjim92 Svart 8.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Ja står så på annonsen også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.