Jump to content

Hvor kan en få tak i "gamle" lanterner?


pberg

Recommended Posts

Den originale akterlanternen på båten min er borte, og moderne utgaver passer dårlig på braketten/masta. Noen som vet hvor det kan være mulig å få tak i en gammel lanterne av denne sorten:

 

Dsc_5766.jpg

 

Mener den er norskprodusert, og ble nok produsert inn på 80-tallet i hvert fall. Bildet er av en sidelanterne, jeg trenger en akterlanterne.

Link to post
Share on other sites

Jeg trenger hele greia. Det står bare en tom mast der nå. Problemet er at den L-formede braketten den vertikale delen forover, og den horisontale bakover. Når da ledningen kommer opp gjennom masta midt i den nederste delen, så trengs det en "bunnmatet" lanterne. De fleste jeg har sett kommer ledningene inn bakfra, og de har et klips-system der du trykker ned en sak under for å få av glasset. Det funker veldig dårlig på min brakett. Hvor store er de der fra maritim? Får kanskje ta en tur innom og kikke på dem dersom jeg ikke får tak i en av originaltypen. Mener jeg har sett at det står Noack eller noe slikt på de gamle.

Link to post
Share on other sites

Hei

Er du sikker på at det ikke står: NIFE på lanterna?

Har du braketten fremdeles?

Er braketten av typen med ledningen inni?

Jeg har et helt lanternesett av typen NIFE, men jeg har ikke noe bilde akkurat nå.

De begynner å bli litt slitne i krom'en også.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Ledningen kommer opp i midten av masta, og braketten står oppå denne. Den er som sagt L-formet, med L-en slik:

 

Forut <- L -> akterut.

 

Ledningen kommer da opp midt i "foten" av L-en. Jeg mener at det står Noack på dem, men jeg har de ikke foran meg akkurat nå.

Link to post
Share on other sites

Her er noen dårlige mobilbilder av braketten:

 

20110814_21.07.09.jpg

 

Sett bakfra:

 

20110814_21.08.55.jpg

 

Avstanden mellom de to øverste hullene er den samme som hullavstanden på en standard Hella-lanterne, 30mm.

 

Noen som har forslag til en lanterne som kan passe her? Strømkabelen kommer opp gjennom den nedre delen av L-en, gjennom plata i bunn, slik en såvidt kan se på det nederste bildet.

Link to post
Share on other sites

Jeg må nok ta meg en tur på Maritim og se litt på de de har der.

 

Et annet alternativ er jo å få laget en ny lanternemast med et vertikalt feste, slik at "vanlige" lanterner med bakmating passer rett på. Såvidt jeg kan måle er stanga 22mm i diameter, og det skulle vel gjøres å få tak i noe slikt i rustfritt, skulle en tro...

Link to post
Share on other sites

Sjekk ut Båtmats.

Var selv å hentet en "Gôsstake" med styrbord/babord og topplanterne i går.

Han sendte med bussgods til Strømstad, og jeg måtte selv hente den der.

På den måten slipper man toll og avgifter, men det blir jo litt langt for deg.

 

Kanskje denne hadde passet ?

Hella NK78,akter,rostfri

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...