Jump to content

Neste jobb... maskiner- My Italian ...


Divemaster

Recommended Posts

Vel, nå ligger hun klar for vinteren, med radiator på timer, og avfukter ombord og har også et par av disse fuktslukerene ombord i plasser hvor avfukteren ikke kan trekke luft ut fra (manskapskabinen blandt annet). Motorlukene har blitt åpnet, og jeg er nå klar for et par "små" jobber på maskinene.

 

Styrbord maskin lekker litt eksos i koplingen mellom turboen og eksoskoplingen, så den må åpnes, trekkes ut, rengjøres og legges inn igjen... muligens jeg må til med nye pakninger og klemmer her. (har tatt av varmekappa på bildet, og du kan se at den er litt sotete.

 

Neste jobb er litt større ... da jeg skal ta ut alle seks dysene å sjekke spredningsvinkelen på disse ... en av dem henger, og drypper diesel inn, slik at jeg har mye røyk ved oppstart... Dette vil involvere fjerning av luftintaket for å komme til toppdekselet som må fjernes for å komme til dysene. På denne maskinen betyr det at jeg må på utsiden av maskinen (eller jobbe fra toppen her å henge over maskinen). Jeg krøp rundt begge maskinene i går, så tror nok at insiden kanskje vil vøre det enkleste, men går ut ifra at neste helg vil vise hva som vil være enklest... Skal se om jeg kan få til å skrive, legge ut bilder fra jobben etter hvert som den starter, og hvilke utfordringer jeg kommer over på disse 1,5 tonn grønne monsterene....

 

Bilde

 

Bilde

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

........... i topp stand til nordsjøen skal krysses til sommeren.

Yup ... vel ... etter 1200 NM, så bør dette gåes igjennom alikevel, men begynner tidlig nå på vinteren, slik at jeg kan ta mekanikken ombord nå når det er kaldt utenfor. Hadde ikke regnet med å ha en dyse som "drypper" ... men når jeg først må inn der, så kan jeg like gjerne ta alle seks ... kanskje jeg kunne skifte til større dyser også for å få mer ut av maskinene når jeg først går inn der ... :confused: men da må jeg jo også ta den andre maskinen på samme måten .... vel får se hvor mye arbeid det er ... men 30 knop kan være oppnåelig med skroget og maskinene oppjustert til 410 HK...

 

Prioritetslisten nå er:

 

1) Maskiner (dyser, filter, olje og generell overgang)

2) Gjenomgang av elektronikk og elektrisk

3) Interiør og installasjon av septiktank

4) Ekstern

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Jada, nå har jobben startet med flerning av luftfilter for å få god tilgang til å fjerne ventildekselet over ventilene og dysene, som på disse maskinene sitter mellom 4 eksosventiler.

 

Bilde

 

og derette kom ventildekselet, som var holdt på plass med fire store bolter.... som ikke var helt lette å fjerne da den ene var trukket til litt for kraftig.

 

Bilde

 

men til syvende og sist kom den av..... men en ny bolt blir kjøpt.

 

Bilde

 

Deretter var alt åpent for åpning av ventilarmene, som gir tilgang til dysene.

 

Bilde

 

Som etter fjerning av drivstoff rør og litt "overbevisning" og fjerning av låseklemme, frigjør dysen slik at den kan løftes ut.

 

Bilde

 

Vel, på denne maskinen har jeg bare fem av disse igjen, så igang igjen i morgen.

 

Bilde

 

Jobben har tatt litt lengre tid enn beregnet, da jeg dokumenterer alt jeg gjør for egen del, samt sjekker med manualer og kryper rundt maskinen hele veien.....men de e jo litt kjekt og.

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Hyggelig å se litt detaljerte bilder fra gjennomgangen av motorene. Det er jo alltid godt å få sett over hva det er man egentlig har kjøpt, det er jo de færreste av oss som har denne anledningen før kjøpet er gjennomført. Dog har jo du fått testet utstyret over en lengere distanse i sommer eller var det høst.... tiden flyr og jeg husker ikke :eek:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Ca. 400 Hk, 1500 kg, grønnmalt. Hvilket maskineri er dette ?

Detroit Diesel 6/71 TI LP... Rekke sekser 6.9L - 2-takt - 95N dyser Turbo og Intercooler og 325 HK for tiden ... Alison Marine gear osv .... Mye kubikk og vekt her, men ordentlig solide saker ... kan relativt lett tas opp til 485HK.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Detroit Diesel 6/71 TI LP... Rekke sekser 6.9L - 2-takt - 95N dyser Turbo og Intercooler og 325 HK for tiden ... Alison Marine gear osv .... Mye kubikk og vekt her, men ordentlig solide saker ... kan relativt lett tas opp til 485HK.....

Er ikke den naturlige måten å ta ut mer effekt av en DD6-71 å ettermontere en 6-71 blower? Disse finner du på amerikanske bilbaserte websider. Koster ikke allverden så vidt jeg husker fra den tiden jeg dreiv med dragracing og amerikanske biler. Mulig du må ned med statisk kompresjon? Det vil jo fort koste en del Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Er ikke den naturlige måten å ta ut mer effekt av en DD6-71 å ettermontere en 6-71 blower?

Alle Detroit 2-taktere har som standard blower montert og vil ikke fungere uten. Skal en ha mer effekt er det først og fremst injektorskift og deretter turbo og intercooler.

 

På diverse blodtrimma bensin V8ere er derimot ettermontering av 6-71 blower vanlig men der er jo litt OT her da.....

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Alle Detroit 2-taktere har som standard blower montert og vil ikke fungere uten. Skal en ha mer effekt er det først og fremst injektorskift og deretter turbo og intercooler......

Helt riktig Svein ... her har jeg ikke max drivstoff-tilgang, så injektorene (dysene) er cluet.... hvis jeg bringer mer diesel inn i systemet nå, så vil jeg få mer effekt ... Turboladeren og mellomkjøleren, samt "bloweren" er der som du sier ... (kunne ikke ha fungert uten bloweren, som er en uunverlig del av DD 2-takterene).... er litt gøy å jobbe med disse maskinene da mulighetene er store, og er ganske greie å jobbe med... kan endre "timingen", men da kan det lett bli krøll ... godt at sønnen til naboen jobber med disse maskinene til daglig, så råd (og dokumentasjon) er lett tilgjengelig... samt at deletilgang er lett...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Nå er ikke jeg mekaniker - jeg vet jo hva turbo er - men hva er en blower?

Blower = kompressor, dvs. en anordning som komprimerer ladelufta før den føres inn i innsugsystemet og til forbrenning. Mest vanlig av blowerne er sk. rootsblowere som drive av motorens veivaksel via tannreim og med et visst utvekslingsforhold.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Kompressor er jeg godt kjent med. Visste ikke at det også ble kalt blower også. Litt beskrivelse av hvordan kompressor/turbo etc funker er beskrevet i denne Yanmar eller Steyr

 

Kompressorens overtrykk kan endres ved å bytte til mindre drivhjul til reima som driver denne. Da får den større rotasjonshastighet (dette er et vanlig trimmingskirt på VW G60 motorer).

Nå er jeg ikke mekaniker og har overhode ikke skrudd motorer - men jeg våger meg litt utpå. Når man trimmer bilmotorer (det som i dag kalles chiptrim av enkete) optimaliserer man luft og drivstoffmengden samtidig som man øker turbotrykket noe. Dette er kanskje enklere å styre når man kan dataprogrammere det. Er det en fare for dårligere effekt om man bare øker drivstoffmengden uten at man også endrer andre parametre som f.eks luftmengden inn i disse motorene?

 

Jeg har lest om en del bilmotorer med overlading som får høyere effekt når drivstoffmengden reduserers og luftmengden øker - dvs. at den får en tynnere blanding. Gjelder dette også dieselmotorer?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

er litt gøy å jobbe med disse maskinene da mulighetene er store, og er ganske greie å jobbe med... kan endre "timingen", men da kan det lett bli krøll ... godt at sønnen til naboen jobber med disse maskinene til daglig, så råd (og dokumentasjon) er lett tilgjengelig... samt at deletilgang er lett...

Populære og "enkle" motorer som er svært utbredt, spesiellt i USA selvfølgelig.

Til info har Boatdiesel.com http://boatdiesel.com/index.cfm?CFID=30507...=19&&CFIDC=NRU2 har innpå 3000 posteringer bare på -71 serien

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Blower = kompressor, dvs. en anordning som komprimerer ladelufta før den føres inn i innsugsystemet og til forbrenning. Mest vanlig av blowerne er sk. rootsblowere som drive av motorens veivaksel via tannreim og med et visst utvekslingsforhold.

Ok ... nå må vi ikke blande 2 og 4 takterene sammen.... på en 2-takter diesel brukes bloweren til to funksjoner ...når stempelet er på vei ned, og går forbi luftintaket, presser bloweren ny luft inn i forbrenningskammeret, samtidig som det da presser den gamle forbrente (eksosen) ut fra toppen av forbrenningskammeret, slik at det er ny luft tilgjengelig i kammeret for den neste tenningen ... uten å måtte gå gjennom luftinsugings slaget.

På en moderne 4-takter, så er funksjonen litt annerledels ... mindre mekanikk, men mer elektronikk, og med inntaks og eksos ventiler...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Ok ... nå må vi ikke blande 2 og 4 takterene sammen.... på en 2-takter diesel brukes bloweren til to funksjoner ...når stempelet er på vei ned, og går forbi luftintaket, presser bloweren ny luft inn i forbrenningskammeret, samtidig som det da presser den gamle forbrente (eksosen) ut fra toppen av forbrenningskammeret, slik at det er ny luft tilgjengelig i kammeret for den neste tenningen ... uten å måtte gå gjennom luftinsugings slaget.

På en moderne 4-takter, så er funksjonen litt annerledels ... mindre mekanikk, men mer elektronikk, og med inntaks og eksos ventiler...

2 taken fra Detroit er fine og gode motorer, jeg jobbet mye med disse motorene på begynnelsen av 80 tallet da jeg jobbet som anleggsmaskinreperatør i gruvene i Kirkenes. Da hadde vi 2 takt Detroit i dumperne, det var V12 og V16 med en liter og 100hk i hver sylinder. Dette var sjelden noe tull med de motorene, fin gange var det selvsagt ... En V16 går nå fint uansett. Vi gikk over til Cummins 4 taktere på de nyeste vi hadde den gangen.. Også flotte maskiner...

 

Husker ikke service intervallene nå på motorene, men de ble fulgt tett opp hele tiden, og oljeprøver ble tatt og sendt til analyse for tilstad på motoren.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

.......Dog har jo du fått testet utstyret over en lengere distanse i sommer eller var det høst.... tiden flyr og jeg husker ikke  :eek:

Var i sensommer / høst, da vi hadde totalt 1200 NM på egen kjøl ..., så stoler helt på maskinene ... men gjennomgang er jo kjekt ... og litt viktig å vite hva jeg har hvor som økt kunnskap og trygghet...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Ja nå er alle seks av dysene på styrbord maskin ute... de har alle en del karbonavleiringer som må fjernes, og kanskje jeg blir å bytte dem ut, i stedet for å rengjøre dem... Detroit har en ordning, som gir innbytte av disse .... £55,- per dyse for nyoverhalte og i tillegg £32,- hvis jeg ikke leverer mine egne inn..... vurderer å levere mine inn, evt å holde på et par i tilfelle det verste skulle skje.

 

Har et par bilder fra dagen i dag, men har litt problemer med å legge dem inn da "jeg må være pålogget" for a legge inn bilder, hvilket ikke stemmer helt, da jeg kan skrive dette.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Ja nå er alle seks av dysene på styrbord maskin ute... de har alle en del karbonavleiringer som må fjernes, og kanskje jeg blir å bytte dem ut, i stedet for å rengjøre dem... Detroit har en ordning, som gir innbytte av disse .... £55,- per dyse for nyoverhalte og i tillegg £32,- hvis jeg ikke leverer mine egne inn..... vurderer å levere  mine inn, evt å holde på et par i tilfelle det verste skulle skje.

Kan du få mer gamper ut av "jernklumpene" dine :wink: om du bytter til andre dyser? Trenger du da å få mer luft inn i forbrenningen også?
Link to post

Kan du få mer gamper ut av "jernklumpene" dine  :wink:  om du bytter til andre dyser? Trenger du da å få mer luft inn i forbrenningen også?

Massevis av luft ... har begrenset turtallet til max 2300, men kan løfte dette til 2500, og endre litt på dysene (mer diesel inn i systemet), som da vil gi meg rundt 410 HK på akslingene... største utfordringen jeg har er at på styrbord maskin, så må jeg utvide kjølekapasiteten (mer diesel og større "bang" gir mer varme), for å være trygg på at alt er slik det skal være ... Barord maskin har mye ekstra med varmtvann osv, så er ikke bekymret for den... Maskinene kan taes opp til 485, men da må jeg introdusere mer luft ved å oppjustere turboladeren....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

OK, da prøver vi litt andre metoder....

 

Her sitter jeg på innsiden av maskinen hvor det er lettest å jobbe fra... viser også litt overflaterust på noen av delene til kjølesystemet, som også vil bli ordnet og pyntet på i vinter...

 

Bilde

 

Her er vantilarmen og dyse armen i midten... "stangen" på oppsiden av bildet er styrt av gassen, og er justeringen for at dysene gir inn riktig mengde ved fult pådrag... disse er nå nedjustert slik at de ikke gir maks, men er redusert og balansert til 2300 RPM

 

Bilde

 

Og her er ett bilde som viser ventilarmene løftet, og dysen er fjernet..

 

Bilde

 

Tok også et par bilder av akterdekket, som gir alternativ adkomst til maskinene som brukes til de daglige sjekkene

...

Bilde

 

 

Bilde

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Massevis av luft ... har begrenset turtallet til max 2300, men kan løfte dette til 2500, og endre litt på dysene (mer diesel inn i systemet), som da vil gi meg rundt 410 HK på akslingene... største utfordringen jeg har er at på styrbord maskin, så må jeg utvide kjølekapasiteten (mer diesel og større "bang" gir mer varme), for å være trygg på at alt er slik det skal være ... Barord maskin har mye ekstra med varmtvann osv, så er ikke bekymret for den... Maskinene kan taes opp til 485, men da må jeg introdusere mer luft ved å oppjustere turboladeren....

Hm - hvordan skal du skru opp trykket i turboen? Har du en waste gate du kan justere slik at den åpner ved høyere trykk? Vet du hvor mange bar turboen lader i dag? Skrur du opp trykket i turboen får du enda mer varme - som igjen må evakueres fra motoren/motorrommet. Hvordan utvider du kjølekapasiteten?
Link to post

Hm - hvordan skal du skru opp trykket i turboen? Har du en waste gate du kan justere slik at den åpner ved høyere trykk? Vet du hvor mange bar turboen lader i dag? Skrur du opp trykket i turboen får du enda mer varme - som igjen må evakueres fra motoren/motorrommet. Hvordan utvider du kjølekapasiteten?

Vel ... nok en utbytte for rundt £400 for en ny turbo....men er ikke interessant da jeg ikke ser behov for mer enn 400 HK.

Mer vann, gir mer kjøling, ... ekstra sløyfe, større pumpe, større vanntank...er mulighetene som er relativt lette og enkle.... Fordelene med ikke stressede maskiner.... .. kan buke hva eg har, men vil se undersøke litt mer for større sikkerhetsmargin....

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...