Jump to content

Felle inn høyttalere i nærheten av kompasset?


Per Atle

Recommended Posts

Suppetallerken-holder?

Nedfelt søppeldunk?

Nedfelt kjempe-askebeger?

 

Litt mer seriøst: Litt vanskelig å komme med noe forslag når vi ikke vet hvordan det ser ut rundt, hva slags instrumenter du har fra før, osv.

 

Men hadde jeg vært deg, hadde jeg sett i Maritim katalogen eller tilsvarende for ideer. Hvis du ikke har den, kan den bestilles fra http://www.maritim.no. Enten instrumentering av noe slag, eller noe annet som rett og slett er praktisk å ha akkurat der.

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å legge ut et bilde når jeg får tid.

 

Hullet er vertikalt, så det blir litt problematisk. Kompasset står bra sånn det står, og har ikke lyst å flytte det. Tenkte på et "hanskerom" eller noe, men det blir vel etterhvert å gå "the hard way" å støpe igjen. I mellomtiden tror jeg jeg bare kapper magneten av høytalleren og lar dekselet stå, sånn at jeg slipper det "store sorte hull"....

Link to post
Share on other sites

Felle inn radio/CD/VHF - eller kommer dette til å påvirke kompasset igjen?

 

Hva med belysning da? Felle inn en passende armatur som lyser med passende styrke i en passende retning?

 

Jeg tenkte også på hanskerom. Hva med å lage et lite rom for oppbevaring av papirer og/eller kart?

 

Eller hva med å bruke det som oppbevaringsplass for småverktøy?

Link to post
Share on other sites

:wink:

Ikke fortvil, det finnes høytalere i markedet som er skjermet med tanke for at de ikke skal stråle magnetisme. Hvet ikke hvordan disse er bygget opp. En erfaring er at syrefast ikke er magnetisk, kansje dette skjermer for magnetisk stråling også ????. Dersom det er rett, bygg saken inn i sådannt matriale.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg ville brukt såkalte skjermede høyttalere i nærheten av kompasset. At selve høyttaleren er skjermet for magnetisk stråling er en ting men en vil vel få et magnetisk felt rundt ledningene til høyttaleren når det går strøm gjennom disse? Ledningene kan kanskje skjermes de også, men jeg ville ikke hatt dette i nærheten av kompasset uansett...

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
At selve høyttaleren er skjermet for magnetisk stråling er en ting men en vil vel få et magnetisk felt rundt ledningene til høyttaleren når det går strøm gjennom disse?

 

Dette er ikke et praktisk problem (kun evt teoretisk). Hvis dette hadde vært et realistisk problem så hadde man slitt med å så mye strømkabler i dashbordet som man faktisk (normalt) har...

 

Samtidig er dette som regel 2-ledere, der strømmen har retning hver vei, og i like stor mengde per tid, og dermed utfases elektromagnetisk stråling (nesten korrekt sagt).

 

 

 

Per Atle:

Jeg vil anbefale deg å ringe / snakke med Eltek (www.dynabel.no) og spørre om de kan hjelpe deg med skjerming til 6,5 " element (13 cm). De leverer dette i løsvekt, og det er meget mulig denne løsningen kan gi deg god nok skjerming - og samtidig bedre lyd.

 

Holder til i Oslo. På andre siden av E6 enne Fyrstikktorget. Husker ikke i farta hva området heter. Ligger sør for bomringen når du kjører nordover fra Oslo havn på vei mot Hamar.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Forutsatt at høytalerne aldri brukes.

Jeg skulle likt å se deg flytte magneter under avspilling av Highway Star på fullt.

 

Det var ikke optimalt. Men ble gjordt på en båt før vår. Da jeg spurte om det innvirket var svaret nei. Så da monterte jeg og.

 

Ellers den sangen spiller jeg ikke, går det bra da??

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har montert høytaler på sb og bb side og kompasset står da ca. 1 meter i mellom disse. Oppveier hverandre til en viss grad, men skikkelig stereomusikk gir litt utslag i enten den ene eller den andre siden. Kobler fra disse to når vi seiler.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

men skikkelig stereomusikk gir litt utslag i enten den ene eller den andre siden. Kobler fra disse to når vi seiler.

 

Det er musikken som bestemmer om du seiler nordover eller sydover. Akkurat det samme gjør vi, derfor er det vanskelig å legge planer for ferien. Vi er nesten nødt til å sjekke hva slags musikk vi har med. :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...