kjetillunde Startet 7.August.2011 Link til dette innlegget Startet 7.August.2011 Jeg har nettopp kjøpt meg en GH10 med styrekonsoll og 15hk Yamaha, og vil gjerne ha tips og råd fra erfarne folk til hvordan jeg best kan bevare og vedlikeholde den. Jeg kjøpte også en Gaupen båthenger (maks 16 fot) som jeg sjøsetter/drar den opp med. Det jeg foreløpig har fått med meg er at jeg må kjøre påhengsen i ferskvann og skifte gearolje om høsten og bunnsmøre båten om våren. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 Hei grattis med kul båt.. Gutten min har en slik Gh. ta ut bunnpluggen og vær sikker på att den er tom for vann i flytekammeret. jeg har bestandig parkert båten med full tank bensin og det samme med forgasseren hver høst. som du sier kjør den i ferskvann helst med 50/50 vann og frostveske. i en 10 liters bøtte og bruk spyle klokke med en meter slange som du legger i bøtta. når motoren har sugd opp dette så fryser i allefall den ikke sund. etter en vask av motor så spray opp en hel boks med wd-40 over halemotoren over alt alle koblinger og svinghjul og virer etc bruk en hel boks.... Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
kjetillunde Svart 8.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Hei grattis med kul båt.. Gutten min har en slik Gh. ta ut bunnpluggen og vær sikker på att den er tom for vann i flytekammeret. jeg har bestandig parkert båten med full tank bensin og det samme med forgasseren hver høst. som du sier kjør den i ferskvann helst med 50/50 vann og frostveske. i en 10 liters bøtte og bruk spyle klokke med en meter slange som du legger i bøtta. når motoren har sugd opp dette så fryser i allefall den ikke sund. etter en vask av motor så spray opp en hel boks med wd-40 over halemotoren over alt alle koblinger og svinghjul og virer etc bruk en hel boks.... Takk for svar! Har lest på forumet her at noen mener det er best å fjerne bensin i forgasseren og bensintanken. Dette vet jeg ikke hvordan jeg gjør eller om det er nødvendig. Påhengsen er en to takter. Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Bytt eller tapp ut gear oljen. Hvis det er vann i gearhuset så fryser dette og gearhuset kan sprekke. Jeg tapper alltid gear oljen om høsten på mine utenbordsmoterer etter at gearhuset sprakk på en 40 HK Mariner jeg hadde for en del år siden. Hvis det er greit å komme til tappeskruen på flotørhuset på forgasseren så tap ut bensinen derfra også. Tappeskruen sitter i bunnen på forgasseren (under eller på siden). Sitér dette innlegget /per Link to post
kjetillunde Svart 8.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 (redigert) Bytt eller tapp ut gear oljen. Hvis det er vann i gearhuset så fryser dette og gearhuset kan sprekke. Jeg tapper alltid gear oljen om høsten på mine utenbordsmoterer etter at gearhuset sprakk på en 40 HK Mariner jeg hadde for en del år siden. Hvis det er greit å komme til tappeskruen på flotørhuset på forgasseren så tap ut bensinen derfra også. Tappeskruen sitter i bunnen på forgasseren (under eller på siden). Har du et bilde av flotørhuset og forgasseren? Jeg er ikke så motor-kyndig... (prøvde å google men fant ikke) Redigert 8.August.2011 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 på motoren din så er den helt håplaus å komme til(noen årsmodeller er greie) kommer du ikke til så er full forgasser og full tank som er tingen.. er jo ca 6 mnd da. fersk bensin eirer ikke på den stunden. men halv fult så blir det så som så.. Jo mindre som det skrues på jo bedre,,,, Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
kjetillunde Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Er det slik at på 2 taktere er det ikke så farlig om det er en skvett bensin igjen på tanken når den settes inn for vinteren? Er dette fordi det er olje i tanken? Men på 4 taktere er det viktig å tømme bensin tanken for de har ingen olje i bensin tanken? Er det slik? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 (redigert) ikke som jeg vet nei. startet opp en moped i går som hadde stått i 20 år på en låve. litt frisk bensin i sylinderen og rens av forgasseren fikk den i gang med gammel bensin.. men seff tømmer jeg den av for å gi den ny med frisk olje... en vinter dvale er ikke akkurat lenge da.. Redigert 9.August.2011 av Scand 7100 (see edit history) Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
Mouche Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Er det slik? Nei, det er omvendt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
kjetillunde Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Nei, det er omvendt! Det er altså viktig å tømme bensintanken til 2 taktere siden det er olje i bensinen? Hvorfor er det viktig? Sitér dette innlegget Link to post
Rohauge Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Tips fra båtmagasinet Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Tips fra båtmagasinet Veldig oversiktlig og greit! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.