Cam 44 Startet 8.August.2011 Del på Facebook Startet 8.August.2011 Hei alle som kjenner til hva en EDC kan finne på. Jeg har to TAMD 74P EDC. Sist uke skjedde følgende. Jeg går fra brygga setter motorene i fri for å gå rundt å ta opp fendere. Plutselig slår badord motor i gear (elektrisk gear). Jeg sikrer at den fortsatt står i fri når den går og det gjør den. Stopper motoren og starter på nytt og får samme reaksjon. Har vært på Framnæs for gjennomgang. Den varsler ikke feil og alle kontaktorer er gjennomgått. Er det noen der ute som har opplevet det samme. Dette er jo skummelt. Hilsen Cam 44 Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Hørte om en som hadde samme problemet. Han ble fortalt at han kunne finne frem manualen og følge en prosedyre for kalibrering - skulle være enkelt. Var visstnok ikke så uvanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Cam 44 Svart 8.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2011 Jeg har vært hos Framnæs i Sandefjord for å gjøre denne kalibreringen, men de fant ingen årsak til hendelsen og da blir det vanskelig å stole på EDC,n. Vi ligge mye i uthavn og klamrer oss fast med kiler og da hender det ofte at jeg går i land med motoren igang etter at min kone har fått landfeste. Skummelt når 480 hk begynner å trekke. Hilsen Cam 44 Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Tror jeg ville byttet potmeter og gått over kablingene. Rart det ikke kommer opp noen som helst feilmeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Ved siden av motoren er det et kontaktstykke der kablene på motoren går videre til hendler. Du finner dette koblingsstykke like bak dieselpumpa. 3 av ledningene i denne koblingen går til potmeter for gir/ gass. Når motor er i ferd me å bli varm utvides hylsene, kabelskoene i koblingstykke og gir dårlig kontakt, og motor kan gå i gir, eller endre turtall. Dette burde være kjent på Volvo verksted, det er en kampanje fra Volvo på dette. Det du må gjøre er å klippe disse 3 ledningene og skjøte dei med skjøtehylse med lim slik at dei er 100 % vanntette. Søk på TAMD 74 og du finner info, eg har skrevet om dette før. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Legger til at du ikke vil få feilmeldinger når dette inntreffer, da EDC styrer turtall, innkobling av spenning den får fra potmeter i hendel. Når dårlig kontakt oppstår i denne koblingen vil spenningen endre seg til EDC, og dermed endrer turtall seg. Kommer spenning over programmert spenning for innkobling fremover, vil den legge inn forover. Skal du få alarm må en få brudd eller høyere spenning enn programmet. Sitér dette innlegget Link to post
Cam 44 Svart 8.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2011 Kjempetakk for et konsruktivt svar. Så var det kompetanse da..... Kanskje du har noen som er gode på EDC som jeg kan kontakte. Jeg tar med meg ditt innlegg til Framnes og håper det er ok. Cam44 Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Send meg en IM så skal eg sende deg servic meldingen på dette fra Volvo som du kan ta med til verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Når dårlig kontakt oppstår i denne koblingen vil spenningen endre seg til EDC, og dermed endrer turtall seg. Aha!! Der har vi antagelig årsaken. Ved et par anledninger i sommer har jeg fått en uforklarlig turtallsdropp på min stb motor (74P/EDC) Jeg går mye i 1000RPM for én maskin, og turtallet har da droppet med 100-150RPM. Etter litt tid stiger det igjen, for så å fortsette med et noe nervøst turtall. Jeg sender deg en IM og håper du kan sende meg en slik servicemelding. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
KDB Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Har sendt servicemeldingen til deg REM. Når du leser den ser du også at stopprelet i koblingsboksen på motor, må festes bedre, dette gjelder noen serienummer. Variasjon i turtall som du beskriver, stemmer veldig med slik eg hadde det på min motor, før eg etter mye feilsøking kom over denne servicemeldingen. Etter reperasjon ligger turtallet dønn i ro. Sitér dette innlegget Link to post
Cam 44 Svart 10.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2011 Takk for fine konstruktive og viktige innlegg som sparer oss for mange bekymringer og ikke minst gjør båtlivet tryggere for de som er med oss. Min kone har sagt stopp inntil jeg finner en god forklaring på årsaken. Hun vil ikke holde igjen 480 gale hester eller som hun sier "få alle disse hesten i fanget. Jeg kommer med et nytt tema straks: Sylinderforingen (1 ern) har tæret hull ved foringskransen som gjorde at jeg fikk kjølevann (ikke saltvann) i Olja. Cam 44 Sitér dette innlegget Link to post
tomfro Svart 24.September.2014 Del på Facebook Svart 24.September.2014 Prøver og løfte denne tråden, tror min kad44 begynner med noe av de samme symtomene. Er det noen av dere som har den service meldinga fra vp ennå. Om så , kunne noen av dere delt den. mvh Frode Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.September.2014 Del på Facebook Svart 25.September.2014 Jeg har den liggende som vedlegg til mail, men får ikke pastet den over hit? Send meg din emailadresse på IM så skal jeg videresende den til deg. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
tomfro Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 Jeg skjøtet om disse 3 ledningen i vinter, samtidig som jeg foretok en ny calibrering av gaspådraget. Ved sjøsetting nå så virket alt som normalt. Har egentlig et prinsipp om at feilretting skal kun gjøres en tilg om gangen, men her sprakk prinsippene igjen. Har derfor ikke kontroll på om det var den ene eller andre årsaken. Så forøvrig også på muligheten for ødelagt potmeter, fant da ut at det er et helt vanlig bosch type som sitter der. http://www.eeuroparts.com/Parts/5933/Throttle-Position-Sensor-8857195/ Sitér dette innlegget Link to post
Geir V. Svart 3.Mars.2019 Del på Facebook Svart 3.Mars.2019 Løfter opp denne igjen. Jeg har en KAD44 med feilkode 2.6 det vil si at den ikke finner potmeteret, eller at det er feil på kabelen. Har byttet potmeter det hjalp ikke. Har også målt ut kabelen, og den er hel fra koblinga inn på EDC til spaken. Den forbikoblinga dere har gjort, vil den ikke gå igjennom EDC lenger? Hvor finner jeg ledningene på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.