Jump to content

Volvo Tamd 74P EDC slår i gear når spakene står i fri


Cam 44

Recommended Posts

Hei alle som kjenner til hva en EDC kan finne på.

Jeg har to TAMD 74P EDC. Sist uke skjedde følgende. Jeg går fra brygga setter motorene i fri for å gå rundt å ta opp fendere. Plutselig slår badord motor i gear (elektrisk gear). Jeg sikrer at den fortsatt står i fri når den går og det gjør den. Stopper motoren og starter på nytt og får samme reaksjon.

Har vært på Framnæs for gjennomgang. Den varsler ikke feil og alle kontaktorer er gjennomgått.

Er det noen der ute som har opplevet det samme. Dette er jo skummelt.

Hilsen Cam 44

Link to post

Jeg har vært hos Framnæs i Sandefjord for å gjøre denne kalibreringen, men de fant ingen årsak til hendelsen og da blir det vanskelig å stole på EDC,n. Vi ligge mye i uthavn og klamrer oss fast med kiler og da hender det ofte at jeg går i land med motoren igang etter at min kone har fått landfeste. Skummelt når 480 hk begynner å trekke.

Hilsen

Cam 44

Link to post

Ved siden av motoren er det et kontaktstykke der kablene på motoren går videre til hendler. Du finner dette koblingsstykke like bak dieselpumpa. 3 av ledningene i denne koblingen går til potmeter for gir/ gass. Når motor er i ferd me å bli varm utvides hylsene, kabelskoene i koblingstykke og gir dårlig kontakt, og motor kan gå i gir, eller endre turtall. Dette burde være kjent på Volvo verksted, det er en kampanje fra Volvo på dette. Det du må gjøre er å klippe disse 3 ledningene og skjøte dei med skjøtehylse med lim slik at dei er 100 % vanntette. Søk på TAMD 74 og du finner info, eg har skrevet om dette før.

Link to post

Legger til at du ikke vil få feilmeldinger når dette inntreffer, da EDC styrer turtall, innkobling av spenning den får fra potmeter i hendel. Når dårlig kontakt oppstår i denne koblingen vil spenningen endre seg til EDC, og dermed endrer turtall seg. Kommer spenning over programmert spenning for innkobling fremover, vil den legge inn forover. Skal du få alarm må en få brudd eller høyere spenning enn programmet.

Link to post

Når dårlig kontakt oppstår i denne koblingen vil spenningen endre seg til EDC, og dermed endrer turtall seg.

Aha!! Der har vi antagelig årsaken. Ved et par anledninger i sommer har jeg fått en uforklarlig turtallsdropp på min stb motor (74P/EDC) Jeg går mye i 1000RPM for én maskin, og turtallet har da droppet med 100-150RPM. Etter litt tid stiger det igjen, for så å fortsette med et noe nervøst turtall. Jeg sender deg en IM og håper du kan sende meg en slik servicemelding.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Har sendt servicemeldingen til deg REM. Når du leser den ser du også at stopprelet i koblingsboksen på motor, må festes bedre, dette gjelder noen serienummer. Variasjon i turtall som du beskriver, stemmer veldig med slik eg hadde det på min motor, før eg etter mye feilsøking kom over denne servicemeldingen. Etter reperasjon ligger turtallet dønn i ro.

Link to post

Takk for fine konstruktive og viktige innlegg som sparer oss for mange bekymringer og ikke minst gjør båtlivet tryggere for de som er med oss. Min kone har sagt stopp inntil jeg finner en god forklaring på årsaken. Hun vil ikke holde igjen 480 gale hester eller som hun sier "få alle disse hesten i fanget.

Jeg kommer med et nytt tema straks: Sylinderforingen (1 ern) har tæret hull ved foringskransen som gjorde at jeg fikk kjølevann (ikke saltvann) i Olja.

Cam 44

Link to post
  • 3 år senere...

Jeg har den liggende som vedlegg til mail, men får ikke pastet den over hit?

Send meg din emailadresse på IM så skal jeg videresende den til deg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
  • 6 måneder senere...

Jeg skjøtet om disse 3 ledningen i vinter, samtidig som jeg foretok en ny calibrering av gaspådraget. Ved sjøsetting nå så virket alt som normalt.

Har egentlig et prinsipp om at feilretting skal kun gjøres en tilg om gangen, men her sprakk prinsippene igjen. Har derfor ikke kontroll på om det var den ene eller andre årsaken.

 

Så forøvrig også på muligheten for ødelagt potmeter, fant da ut at det er et helt vanlig bosch type som sitter der.

http://www.eeuroparts.com/Parts/5933/Throttle-Position-Sensor-8857195/

Link to post
  • 3 år senere...

Løfter opp denne igjen. 

Jeg har en KAD44 med feilkode 2.6 det vil si at den ikke finner potmeteret, eller at det er feil på kabelen. 
Har byttet potmeter det hjalp ikke. Har også målt ut kabelen, og den er hel fra koblinga inn på EDC til spaken. 
Den forbikoblinga dere har gjort, vil den ikke gå igjennom EDC lenger?
Hvor finner jeg ledningene på motoren?
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...