Jump to content

Septiktank - syrefast, plast eller annet?


Philonica III

Recommended Posts

bruk kun sanitærvæske uten tilsatt lukt

:nono: Ikke sanitærvæske i det hele tatt. Heller Unitor BTC, denne inneholder bakterier som er med på å bryte ned dækelskapen. :yesnod:

 

Det beste er å ha en båt hvor dette ikke er plassert i boenheten, og i hvertfall når det begynner å fise ut godsaker gjennom sveisekjøter (som i fjor sommerferie

Kjenner igjen den der, ja ... to stk nye syrefaste er som kjent på vei inn dypt nede i Hangarskibets buk. Gleder meg til å bli ferdig ... når de syrefaste ryker, blir det Lectra/San i stedet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Her skrives om at syrefaste har begrenset levetid.

 

Hvor lang levetid påregnes på disse ?

 

Jeg har ferdigmontert i helgen septik-tanken i "Perlen", den ble i syrefast, og 185 liter.......... (trodde det skulle bli 160, men regnet feil, jmf dem som har laget tanken).

Link to post

Det kan jeg...

Jeg mener å huske at Ingar hadde AISI 301, det er enda dårligere.

 

På alle slike tanker (AISI 316L og bedre) er det sveisene som er det svake punktet. Det å sveise uten å få oskidasjon, eller ha mannlokk stort nok til at man kommer til og får syrevasket alle sveisene er et absolutt krav. Hvis dette blir gjennomført, burde en tank kunne holde i veldig mange år.

 

Jeg var nede og vasset i en septiktank offshore engang. Den var i svart stål og malt med epoksymaling, helt fin. Offshore brukte vi ikke sanitærvæske, det kan jeg underskrive på.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Tja. Hvor lenge er lenge nok? Men som Hulda sier så er det sveisene som er det svake punktet på slike tanker, så om platene er 1,25 eller 2mm spiller vel kanskje ikke all verdens rolle. Jeg har nettopp montert en 40 liters versjon av tilsvarende type/utforming, men har så langt kun rukket å teste den med sjøvann. Men jeg håper jo den vil holde noen år da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 10 måneder senere...

Da det ofte refereres til gamle tråder, velger jeg å forsøke via denne, og håpe noen plukker opp :-)

 

Jeg har en septik aluminiums tank som har mange tæringshull. Oppdaget en haug i fjor, men i år er det sikkert enda flere som bare venter på å bli oppdaget. Ny tank koster jo litt, forskjellige priser her og der, men for å lage en som passer likt den gamle blir det fryktelig kostbart, synes jeg. Fått priser mellom 4000-6000 kroner, og gadd følgelig ikke spørre om det var med eller uten MVA. Sikkert oppgitt uten... :-)

 

Kan man gjøre som følger :

Stålsparkle over alle hull

Male med noe membran av en eller annen slag, gjerne flere strøk

Glasse over 1-2 lag

Male med noe membran av en eller annen slag, gjerne flere strøk

Glasser 1-2 ganger til

 

Har dette noe for seg ? Tror jeg burde klare dette under 1000'lappen

 

Hilsen

Are

Link to post
Jeg har en septik aluminiums tank som har mange tæringshull. Oppdaget en haug i fjor, men i år er det sikkert enda flere som bare venter på å bli oppdaget. Ny tank koster jo litt, forskjellige priser her og der, men for å lage en som passer likt den gamle blir det fryktelig kostbart, synes jeg. Fått priser mellom 4000-6000 kroner, og gadd følgelig ikke spørre om det var med eller uten MVA. Sikkert oppgitt uten... :-)

 

Kan man gjøre som følger :

Stålsparkle over alle hull

Male med noe membran av en eller annen slag, gjerne flere strøk

Glasse over 1-2 lag

Male med noe membran av en eller annen slag, gjerne flere strøk

Glasser 1-2 ganger til

Tror jeg ville styrt unna dette. Om metallet ikke holder tett, så hjelper det ikke mange ukene med maling/membran/sparkel og lim. Hadde selv en tank i alu som sikkert hadde 100 hull. Da jeg åpnet den, så var det i groper over alt. Mao ikke mye metall igjen. Tror du kommer billigst ut av det ved å føre slangen ned i en sort søppelsekk med lit alu-spon. Er slik jeg konstaterer problemet. Du kommer nok aldri til å få dette til varig å bli tett eller ikke minst luktfritt.

Link to post
Hei

Jeg fikk gratis varmtvannsbereder hos den lokale rørlegger.

Leverte den på Flebu for sveising av mannlokk og inn/ut stusser.

Ingen lukt så langt (3 år). :smiley:

 

Hei

Men i fjor kom problemet, tanken var det tæret hull i. :headbang:

Dette skjedde i fjor, dårlig lukt ombord og ut med den.

Inn kom det en plasttank, ingen lukt ombord. (Til nå) :smash:

mvh

giver

Link to post
Tror jeg ville styrt unna dette. Om metallet ikke holder tett, så hjelper det ikke mange ukene med maling/membran/sparkel og lim. Hadde selv en tank i alu som sikkert hadde 100 hull. Da jeg åpnet den, så var det i groper over alt. Mao ikke mye metall igjen. Tror du kommer billigst ut av det ved å føre slangen ned i en sort søppelsekk med lit alu-spon. Er slik jeg konstaterer problemet. Du kommer nok aldri til å få dette til varig å bli tett eller ikke minst luktfritt.

 

Det blir vel nesten som en plast-tank ? jeg er ikke særlig bevandret i fiberglassing, men antar at 4 lag vil gjøre noe for å holde tett restene av tanken ? Antar at jeg gjør et forsøk, så får den holde et år eller to, eller så lenge det varer :-)

 

Hilsen

Are

Link to post

Jeg har "rustfritt" av ukjent kvalitet i min 85 mod. Saltø 31. Ingen problemer hittil. Hadde plast i en tidligere båt. Byttet slanger pga. lukt, men det gjalp ikke. Det var skrudde gjennomganger til slangene, så kan være der lukten kom fra. Eller kanskje det var tanken som ikke var diffusjonstett. Jeg hadde også en aluminiumstank i en Windy fra 1982. Denne var rett og slett tett! Her var det rør på tømmesiden. Typisk Windykvalitet.

Link to post
  • 5 år senere...

på båtene jeg jobber på om med vakuum anlegga jeg jobber med er det svartstålrør.. glassfibertanker og svart stål tanker. har og vært borti syrefaste som har holdt, tja 15 år. er vel ikke så veldig skummelt å bruke syrefast syns jeg. men syrefast er ikke syrebestandig så alt av stål tærer..

var en som lurte litt på rustfritt\syrefast og oksygen tilgang.

hvis ikke rustfritt har tilgang til oksygen ruster det.. oksygenet skaper reaksjon med legeringen som danner en hinne over stålet.

Link to post
  • 3 år senere...

Jeg har septiktank fra Ilas 310 L kvalitet. er dette alu ? Sliter med lukt om dagen, så vurderer å bytte selv om jeg ikke kan se noen tegn til hull eller sprekker. Tanken er nå 10 år gammel, kan det være at små hull som ikke syns slipper ut lukt / gass ?

Link to post

Hvis du har 310L kvalitet i tanken din er det nok et rustfritt stål. Jeg har ikke vært borti den kvaliteten før, men ut fra min tabell er det en rustfri kvalitet uten molybden, altså ikke såkalt syrefast, men derimot varmefast. Finner imidlertid ikke "L" kvaliteten i min tabell. Den har et høyt innhold av krom og nikkel (25/21), og skulle således ha utmerkede korrosjonsegenskaper. Den har også relativt mye karbon og silisium, og er i følge denne nettsiden velegnet for bruk til salpetersyre; http://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=8282

 

Ellers er jo rustfrie stål generelt utsatt for punktkorrosjon. Dersom de får kose seg videre kan de tære tvers gjennom platene i tanken, så det er ikke utenkelig. Eneste måten å finne ut det på er å rengjøre grundig og inspisere.

 

Dersom du er plaget med lukt vil jeg imidlertid holde en knapp på at det er slangene dine det lukter av. Anbefaler derfor følgende:

  • Tøm tanken, rengjør grundig (du kan klore den et døgn, men skyll godt etterpå)
  • Inspiser
  • Demonter alle slanger
  • Monter nye slanger. Bruk kun diffusjonstette slanger, også til lufting.
  • Sjekk gjennomføringen for lufting er helt åpen. Dersom det er en netting i den kan du bare fjerne den.
  • Dersom det er praktis mulig kan du ta ut tanken og få sveiset inn en nippel til lufting med større diameter. Det gir deg mer oksygentilførsel, og dermed vil den biologiske nedbrytingen fungere bedre. Hvis ikke kan du bli plaget med hydrogensulfid (H2S) som antagelig er den lukten du kjenner fra septiken.

 

Hydrogensulfid er et resultat av en anaerob prosess, altså under fravær av oksygen. Med oksygen skal prosessen se slik ut:

bilde

 

 

Hydrogensulfid kan videre oksydere til svovelsyre, som er svært korrosivt for materialet i tanken.

 

Begynn med en inspeksjon, det er ingen vits i å bytte ut tanken hvis det er slangene som er gamle og gjennomsauset :yesnod:

Link to post

Hvis du har 310L kvalitet i tanken din er det nok et rustfritt stål. Jeg har ikke vært borti den kvaliteten før, men ut fra min tabell er det en rustfri kvalitet uten molybden, altså ikke såkalt syrefast, men derimot varmefast. Finner imidlertid ikke "L" kvaliteten i min tabell. Den har et høyt innhold av krom og nikkel (25/21), og skulle således ha utmerkede korrosjonsegenskaper. Den har også relativt mye karbon og silisium, og er i følge denne nettsiden velegnet for bruk til salpetersyre; http://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=8282

 

Ellers er jo rustfrie stål generelt utsatt for punktkorrosjon. Dersom de får kose seg videre kan de tære tvers gjennom platene i tanken, så det er ikke utenkelig. Eneste måten å finne ut det på er å rengjøre grundig og inspisere.

 

Dersom du er plaget med lukt vil jeg imidlertid holde en knapp på at det er slangene dine det lukter av. Anbefaler derfor følgende:

  • Tøm tanken, rengjør grundig (du kan klore den et døgn, men skyll godt etterpå)
  • Inspiser
  • Demonter alle slanger
  • Monter nye slanger. Bruk kun diffusjonstette slanger, også til lufting.
  • Sjekk gjennomføringen for lufting er helt åpen. Dersom det er en netting i den kan du bare fjerne den.
  • Dersom det er praktis mulig kan du ta ut tanken og få sveiset inn en nippel til lufting med større diameter. Det gir deg mer oksygentilførsel, og dermed vil den biologiske nedbrytingen fungere bedre. Hvis ikke kan du bli plaget med hydrogensulfid (H2S) som antagelig er den lukten du kjenner fra septiken.

 

Hydrogensulfid er et resultat av en anaerob prosess, altså under fravær av oksygen. Med oksygen skal prosessen se slik ut:

bilde

 

 

Hydrogensulfid kan videre oksydere til svovelsyre, som er svært korrosivt for materialet i tanken.

 

Begynn med en inspeksjon, det er ingen vits i å bytte ut tanken hvis det er slangene som er gamle og gjennomsauset :yesnod:

 

Takk for godt svar komodo.

 

Jeg ser også etter å ha gnidd søvnen skikkelig ut av øynene at stål kvaliteten er 316 L og ikke 310 som jeg først trodde.

 

Skrudde opp manns lokket i dag, så det var en del hardt slam i hjørner, men ellers ser selve tanken fin ut. Jeg renser den skikkelig bytter nok en gang alle slanger og tilbehør å prøver lykken på ny. Hjelper det å putte på en 25 mm slange på luftingen om jeg bruker en overgang helt inntil tanken da tro. blir vell noe lettere luftstrøm selv om det kun er 16 mm innerst på tanken. Ser ut til å bli mye jobb å få ut selve tanken for sveising.

Link to post

Ingen årsak joni1!

 

316L høres litt mer normalt ut ja. Og hvis du først har adkomst bør du gjøre helt rent og få vekk alle avleiringer. Under avleiringene kan det dannes tildekkingskorrosjon. Det er et fenomen som kan oppstå på plasser hvor det ikke slipper oksygen til. Her kan det dannes alvorlig pittings, eller såkalt gropkorrosjon, som kan gå tvers gjennom materialet selv om det ser helt friskt ut ved siden av.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...