Jump to content

Hva slags påhengsmotor er dette?


Retox_93

Recommended Posts

Tror jeg har knekt denne nøtta. Kan motoren være en 7.5 hesters østtysk Forelle??

 

Se denne linken.

 

Samt denne

 

På ett av bildene fant jeg også samme mønsteret på stammen:

 

forelle.jpg

 

Det måtte kreativ googling til på tysk for å ta denne :)

 

Det ligger forøvrig en video på Youtube av samme motor - den finnes her

Redigert av Atrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artig

 

Spørs om forgasseren kan være en Bing kopi. Med litt flax kan delene passe om hverandre. Long shot men sjekk ut Tempo 125/175 gassere. Disse hadde Sachs motorer i "nyere" utgaver.

 

Østtyskerene hadde faktisk ganske god peiling på totaktsteknologi og deres kunnskap og teknologi banet etterhvert vei for Suzuki ig Yamaha mfl sine suksesser med totaktsteknologi.

 

Her er litt bakgrunnsinfi:

 

1961 East German star Ernst Degner defects to the west while racing for MZ in the Swedish Grand Prix. He takes MZ’s most valuable secret – knowledge of Walter Kaaden’s expansion chamber designs – to Suzuki.

 

1962 Using MZ’s technology, Suzuki wins the newly created 50cc class in the World Championship. The company will win the class every year until ’67, and win the 125cc class twice in that period, too.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

Spørs om forgasseren kan være en Bing kopi. Med litt flax kan delene passe om hverandre. Long shot men sjekk ut Tempo 125/175 gassere. Disse hadde Sachs motorer i "nyere" utgaver.

 

 

Nok ett tips da kan være å kontakte http://www.kjell-berg.no/ - norges største forhandler av tempodeler :smiley:

 

Har fått opp øya litt for gamle påhengsmotorer selv - morsomt å skru på dette :)

Link to post
Share on other sites

Vet om et par kamerater som har noen Tempo deler liggende, så skal ta en goprat med de førstflag_bp.gif

 

Men Nå i disse dagene er det 2 ting som surrer rundt i hodet mitt. Hvorfor tok jeg ikke Tysk på skolen! Og det andre, Hvordan kom denne motoren til Norge? :D Sikkert ingen som kan svare på dette

 

Føler at e har hatt litt flaks, Etter e var på en søppel plass der det er en gjenbruks butikk der e så en merkelig motor til utstilling. Gikk hen ti8l eieren å spurte hva han skulle ha får den ?. hm.. Bare ta den du. Sa han flag_bp.gifflag_bp.gif Stolt og fornøyd trodde e dette var en helt vanlig Suzuki, men det var vel ikke akkurat en vanlig motor å finne giggle.gif

 

 

Lurer på å stille ut alle motorene e får tak i gjennom tidene nå. Har 3 påhenger og en motorsag/påhenger + 5 innenbords motorer. 1920 modell kvik f.eks. Og kanskje en strøken Evinrude 3 hk av den typen der det er 2 tvingere på undervannshuset slik at man kan hive den på ryggen veldig lett. Helt strøken motor!

Dette er helt klart Baatplassen på sitt beste! Takk alle sammen flag_bp.gif

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke dårlig å finne ut hva slags motor det var!! må si jeg har sett på noen tusen påhengser i jakten på den rette selv, men mine tyskferdigheter kom til kort gitt!!

Da er det bare å sette på litt kosemusikk DDR og kose seg i mekkebua!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Ikke dårlig å finne ut hva slags motor det var!! må si jeg har sett på noen tusen påhengser i jakten på den rette selv, men mine tyskferdigheter kom til kort gitt!!

 

Var hintet til SiA som satt meg på sporet, samt morsom tidtrøyte å leke detektiv når mini holder meg våken uansett :)

 

Leste litt rundt på diverse forum om denne og, deler kan nok by på problemer. Impeller skulle det være mulig å få tak i kompatibel variant av dog.

Motoren finnes også i 6 hk, men om jeg forstod det rett så er denne uten mønsteret på stammen, ser ellers veldig lik ut.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Tysk Diesel.... ?

Yanmar er en av de få som har laget diesel påhenger, og jeg tror de driver lisensproduksjon i Tyskland. Kan det være en slik.

 

Tror også Selva og Ruggerini har laget diesel påhengere, men da er du over i Italia.

 

Hvis ikke det er noe østtysk du har ramlet over igjen da...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...