erund Startet 8.August.2011 Del på Facebook Startet 8.August.2011 Før denne sesongen byttet jeg ny motorolje av type Castrol 15-40 som ble kjøpt hos Maritim og begynner visst å lure litt på om det har noe med oljetype å gjøre når jeg reagerte på en liten endring på farge fra eksosrøyken ved kaldstart, dvs. littegrann blå i grå røyk. Tidligere var det kun grå. Motoren er TP TMD31A fra 87 årsmodell gått ca. 1.700 timer - bruker ikke olje en gang heller mellom oljeskift en gang for året. Året før brukte jeg Texaco om jeg husker riktig som ble kjøpt hos Marinesenteret i Bergen, og da var det ikke noe blå farge. Kanskje dysene trenger rens ved hjelp av Alron eller annen måte å gjøre på? Eller om det er normalt med litt blå i grå? Er det solenoid som det kalles for som en vil lukte ved tomgang og ved lav fart? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
yam2 Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 Har motorn gått lenge på en oljetype og du skifter til en annen/som kanskje renser noe mere vil det vel oppstå noen utettheter og mere oljeforbruk,kanskje kun en stund. ellers er det vel ok å bruke samme olje som motorn er vant med. Castrol er høyt opp i kvalitet så det er vel ingen krise. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Skal det ikke være SINGLGRADE 30 olje på denne? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
index Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Om den ikke bruker olje så kan vel ikke blåfargen komme av oljeskiftet. Blåfarge pleier å tyde på oljeforbrenning, men da forsvinner det også olje... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
windy26 Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Jeg bruker biltemas 15-40 dieselolje ,ryker som faaen men går som en klokke :-) ikke singelgrad olje på disse motorene nei! Sitér dette innlegget Link to post
erund Svart 9.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2011 Skal røyken være 100 % grå eller inneholder den litt blå som kanskje er normalt også? Som sagt bruker ikke motoren min noe olje, men jeg kom på nå at kanskje det er lagt inn litt for mye olje fordi når motoren er kald så viser målingen på peilepinnet akkurat på maks merket eller 2 mm over som jeg vil tro. Når motoren er varm synker nivået til 3/4 del av merkeområdet. Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
windy26 Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Min motor bruker heler ikke olje ,har olje nivå på max merke ,ryker ren dieselrøk (grå) hadde den brukt olje vil det jo minket på olje nivå ;-) men dieselpumpa mi er justert opp også, har prøvd å justere ned , men det hjelper ikke den ryker mye alikevel. med den ryker ikke unormalt ved høyere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.