Jump to content

TMD31A, kan oljetype ha påvirket fargeendring på eksosrøyken?

erund

Recommended Posts

Før denne sesongen byttet jeg ny motorolje av type Castrol 15-40 som ble kjøpt hos Maritim og begynner visst å lure litt på om det har noe med oljetype å gjøre når jeg reagerte på en liten endring på farge fra eksosrøyken ved kaldstart, dvs. littegrann blå i grå røyk. Tidligere var det kun grå. Motoren er TP TMD31A fra 87 årsmodell gått ca. 1.700 timer - bruker ikke olje en gang heller mellom oljeskift en gang for året. Året før brukte jeg Texaco om jeg husker riktig som ble kjøpt hos Marinesenteret i Bergen, og da var det ikke noe blå farge. Kanskje dysene trenger rens ved hjelp av Alron eller annen måte å gjøre på? Eller om det er normalt med litt blå i grå? Er det solenoid som det kalles for som en vil lukte ved tomgang og ved lav fart?

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Skal røyken være 100 % grå eller inneholder den litt blå som kanskje er normalt også?

Som sagt bruker ikke motoren min noe olje, men jeg kom på nå at kanskje det er lagt inn litt for mye olje fordi når motoren er kald så viser målingen på peilepinnet akkurat på maks merket eller 2 mm over som jeg vil tro. Når motoren er varm synker nivået til 3/4 del av merkeområdet.

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Min motor bruker heler ikke olje ,har olje nivå på max merke ,ryker ren dieselrøk (grå) hadde den brukt olje vil det jo minket på olje nivå ;-)

men dieselpumpa mi er justert opp også, har prøvd å justere ned , men det hjelper ikke den ryker mye alikevel.

med den ryker ikke unormalt ved høyere turtall.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...