kjetillunde Startet 8.August.2011 Link til dette innlegget Startet 8.August.2011 (redigert) Jeg vurderer å kjøpe denne tralla fra Biltema som påhengs stativ til min Yamaha 15hk. Men lurer litt på om den vil tippe fremmover? Og hvordan fester man "en tverrbrakket" som motoren kan henge på? Redigert 8.August.2011 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 (redigert) Biltema har egne traller til utenborsmotorer. Kjøpte en der som jeg brukte til en 5 hester. Hva maks belastning på disse trallene er husker jeg ikke. Her er den. Redigert 8.August.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Kan du ikke heller kjøpe den tralla som er beregnet for påhengere da... to str. sist jeg var der Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 8.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Biltema har egne traller til utenborsmotorer. Kjøpte en der som jeg brukte til en 5 hester. Hva maks belastning på disse trallene er husker jeg ikke. Her er den. Kan du ikke heller kjøpe den tralla som er beregnet for påhengere da... to str. sist jeg var der Takk for svar. Jeg har sett på de også men trenger en mer solid tralle med større hjul. Også er det praktisk å ha en lagertralle også. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Ahh....Skjønner Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 8.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Noen som har erfaring med å bruke denne tralla til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Har en slik. Laget et motorfeste/tverrstag av to planker, boltet de og satte fast mellom handtakene øverst. Motoren kommer litt høyt og blir litt topptung til en 5hk med kort stamme da selve vareplaten/foten?? har litt for liten flate til at den blir stødig. Men til gjengjeld får jeg plass til en stor plastbøtte under for vinterkonservering og prøving. Bøtta må jeg løfte opp ved å bygge oppunder den for at den skal dekke kjøleinntaket. Kan kanskje vært en fordel ha et lavere motorfeste. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
kjetillunde Svart 8.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 Har en slik. Laget et motorfeste/tverrstag av to planker, boltet de og satte fast mellom handtakene øverst. Motoren kommer litt høyt og blir litt topptung til en 5hk med kort stamme da selve vareplaten/foten?? har litt for liten flate til at den blir stødig. Men til gjengjeld får jeg plass til en stor plastbøtte under for vinterkonservering og prøving. Bøtta må jeg løfte opp ved å bygge oppunder den for at den skal dekke kjøleinntaket. Kan kanskje vært en fordel ha et lavere motorfeste. Ja det var deg jeg fikk ideen av. Jeg har en 15hk kort stamme så da blir den kanskje alt for topptung? Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Hvorfor ikke kjøpe begge trallene, til hvert sitt bruk? De er vel ikke så all verdens dyre? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Er det en 4 takt m lang eller UL stamme eller er det en liten snerten 2 takt m kort stamme.... Hvis du gir litt mer praktiske opplysninger øker alltid sjansene for å få gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Hvorfor ikke kjøpe begge trallene, til hvert sitt bruk? De er vel ikke så all verdens dyre? Ja de er ikke så dyre, det er sant. Men to traller tar mer plass både i bilen og i den lille boden. Mer praktisk å bruke samme tralle til flere ting. :) Er det en 4 takt m lang eller UL stamme eller er det en liten snerten 2 takt m kort stamme.... Hvis du gir litt mer praktiske opplysninger øker alltid sjansene for å få gode svar. Det er en Yamaha 15hk 2 takt med kort stamme. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Har en slik. Laget et motorfeste/tverrstag av to planker, boltet de og satte fast mellom handtakene øverst. Hvordan boltet du plankene til tralla? Måtte du bore hull i tralla til skruer? Motoren kommer litt høyt og blir litt topptung til en 5hk med kort stamme da selve vareplaten/foten?? har litt for liten flate til at den blir stødig. Da blir den kanskje alt for topptung for en 15hk? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 (redigert) Ingen borring i selve tralla. To plankebiter på tvers og på hver side av håndtakene. Borring i plankene for to bolter. Enklest mulig for å prøve det ut først. Virker fint, men en kan lage et lavere feste lenger ned. Men da må en bygge dette noe lenger ut for å kunne sette ned motoren da tverrstaget på tralla blir i veien. Om din blir topptung, må du vurdere selv. Den vil nok ikke velte sånn uten videre, men man kan sikre den med f.eks. et tau så den ikke faller over noen? Redigert 9.August.2011 av Frivakten (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Janoho Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Hvis du kjøper noen eksosklemmer og skiver i samme dim. som rørene på sekketralla kan du justere høyden på planka/anlegget opp og ned. Mulig du må ta høyde for at motoren kan "kollidere" med det røret i midten av tralla da. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 (redigert) Hvis du kjøper noen eksosklemmer og skiver i samme dim. som rørene på sekketralla kan du justere høyden på planka/anlegget opp og ned. Mulig du må ta høyde for at motoren kan "kollidere" med det røret i midten av tralla da. testa det samme med en slik tralle. Erfaringen var at det funka delvis, men på våren hadde lufta gått helt ut av det ene hjulet. Flaks at den ikke veltet da. Jon Redigert 10.August.2011 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Ingen borring i selve tralla. To plankebiter på tvers og på hver side av håndtakene. Borring i plankene for to bolter. Enklest mulig for å prøve det ut først. Virker fint, men en kan lage et lavere feste lenger ned. Men da må en bygge dette noe lenger ut for å kunne sette ned motoren da tverrstaget på tralla blir i veien. Om din blir topptung, må du vurdere selv. Den vil nok ikke velte sånn uten videre, men man kan sikre den med f.eks. et tau så den ikke faller over noen? Det høres jo bra ut! Kanskje det i tillegg hjelper å ta ned varelemmen og feste den nede? Hvis du kjøper noen eksosklemmer og skiver i samme dim. som rørene på sekketralla kan du justere høyden på planka/anlegget opp og ned. Mulig du må ta høyde for at motoren kan "kollidere" med det røret i midten av tralla da. testa det samme med en slik tralle. Erfaringen var at det funka delvis, men på våren hadde lufta gått helt ut av det ene hjulet. Flaks at den ikke veltet da. Jon Det med luften i dekkene var en ting jeg ikke hadde tenkt på... godt du sa. Mulig jeg bør kjøpe vanlig motortralle likevel, for de har vel ikke luft i dekkene? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Det med luften i dekkene var en ting jeg ikke hadde tenkt på... godt du sa. Mulig jeg bør kjøpe vanlig motortralle likevel, for de har vel ikke luft i dekkene? Stemmer, motortrallene fra Biltema har ikke luft i dekkene. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
kjetillunde Svart 10.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Stemmer, motortrallene fra Biltema har ikke luft i dekkene. Da kjøper jeg heller denne: Går det an å skifte til større og mer solide hjul på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Nå er du snart tilbake til start Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
puddingen Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Ehh...seriøst..? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 10.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Ja jeg var visst ikke helt enig med megselv, hehe... Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 12.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Jeg kjøpte motortralle fra biltema (opptil 100kg) men den virker veldig slarkete og pinglete. Spesielt ved hjulene. Den som stod som demo på biltema var helt ødelagt ved dekk-festene på begge siden, så de tåler visst ikke den stor påkjenningen? Jeg tenker bruke den til 15hk. Noen som har erfaring med denne? Transporttralle for utenbordsmotor Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 12.August.2011 Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Må jo bli sykt med belastning på den treplanka der?? Burde det ikke være en tverrbjelke som også støtter opp stammen? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Key Freak Svart 13.August.2011 Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 Så du kjøpte tralla til tross for at utstillingsmodellen du så på virket helt utslitt?? Ok.... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
kjetillunde Svart 13.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 Så du kjøpte tralla til tross for at utstillingsmodellen du så på virket helt utslitt?? Ok.... Jepp. Tenkte som så at la meg nå teste å se hvor lenge denne holder. Jeg vet ikke om andre motortraller, kanskje dere har noen andre tips? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.