baltazar Startet 8.August.2011 Del på Facebook Startet 8.August.2011 Jeg lånte bort båten i ferien og låneren har tydeligvis hatt en bunnkjenning slik at propell er skadet og kjølen på girhuset er knekt slik som vist på bilde. Hva anbefales å gjøre i dette tilfellet? Blir det såpass dyrt at jeg bør ta det på kaskoen? Må girhuset skiftes? Motoren ser ut til å gå like fint som før, men gir litt mere vibrasjon på lavt turtall. Dette antar jeg skyldes skaden på propellen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vbunn Svart 8.August.2011 Del på Facebook Svart 8.August.2011 (redigert) Hei baltazar, utifra det du sier antar jeg at det ikke er innvendig girskade noe det sannsynligvis ikke er heller(sjekk olja på giret for vann/spon). Når det er sagt er det ingen sak å sveis på en ny finnebit for så og slipe det ned å lakke oppigjen, har selv gjort det 3 ganger med vellykket resultat. Det kan hende at proppelakslingen har blitt bøyd ved sammenstøt ,men det sjekker du lett ved en referanse mens du roterer proppelen for hånd og sikter på akslingen. Hvis det viser seg at det er kast i proppelakslingen lar dette seg også fint fikse. Har selv gjort samme jobb på identisk motor, den går fortsatt vibrasjonsfritt. Redigert 8.August.2011 av Vbunn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ribtjenester Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Ring Skjerdens mek på 91350470, han fikser propell og undervanshus:)) hils fra Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
baltazar Svart 9.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2011 Noen i Stavanger/Sandnes-området som kan ta slike sveise-jobber? Lakkere kan jeg gjøre selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lettrus Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 det er heller ikke noe i veien for å la finenn være som den er, jeg har kjørt med avbrukket finne to sesonger uten problemer. Dette er også en mulighet: http://skegprotector.com/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dekksgutten Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Kjiip sak,ville ikke ha kjørt med en propell i den tilstand,ubalanse gir unødvendig slitasje på gear og lager. Sitér dette innlegget [color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color][color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color] Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Jeg lånte bort båten i ferien og låneren har tydeligvis hatt en bunnkjenning slik at propell er skadet og kjølen på girhuset er knekt slik som vist på bilde.Hva anbefales å gjøre i dette tilfellet? Blir det såpass dyrt at jeg bør ta det på kaskoen? Har låneren hatt en bunnkjenning med slikt resultat som du nå sitter med hadde jeg tatt en seriøs prat med ham/henne. Jeg er i alle fall av den oppfatning at låner jeg noe og ødelegger det betaler jeg selvsagt det det koster for å fikse opp, eventuelt kjøpe nytt hvis det skulle bli gunstigere. Skulle det bli svært dyrt går jo kaskoen an å bruke, men da ville jeg ha forventet at "ødeleggeren" betalte egenandelen. Så klart, verden er ikke svart/hvit, i enkelte tilfeller er det gjerne bedre å bare svelge utgiften selv. Kanskje det er slekt eller folk man ikke kan forvente har verken peiling eller penger til å gjøre opp for seg. Ikke lett å stå på krava da akkurat. Men da blir det dessverre en kostbar måte å lære hvem du kan låne tingene dine ut til.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kayb Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Finn en deffekt motor med tilsvarende finne skjær løs den eller få et sveise verksted/mekanisk verksted til å lage en ny. Inegen problem å sveise denne på, gjorde det på min gammle motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baltazar Svart 10.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2011 Har nå snakket med en som kan gjøre sveisejobben og han mente at i 99% av tilfellene så går det bra. Usikkerheten ligger i hvilken legering som er brukt i girhuset. Siden bla. Vbunn har gjort jobben på identisk motor (min er en Suzuki DF70) så håper jeg det går bra. Satser på å prøve dette når jeg tar båten opp for høsten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vbunn Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Det høres bra ut, husk bare å sjekk akslingen for kast. Når det gjelder sparkling/lakkering av undervannshus anbefaler jeg epoksysparkel for så epoksygrunning over dette. Etter det er gjort kan du lakke med riktig farge. Det er viktig med en solid grunning overflate behandling på et såpass utsatt sted, gå derfor kun for 2 komponent produkter inntill metallet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Det høres bra ut, husk bare å sjekk akslingen for kast. Vil bare understreke dette! Jeg kjørte i filler en propell for noen år siden. Satt på en ny og kjørte videre, alt var tilsynelatende bra. Etter en eller to sesonger fikk jeg en ulyd som ble gradvis værre. Det viste seg da at hele innmaten i undervannshuset var kvernet i filler. Alt måtte byttes inne der. Det ble en kostbar affære. Dette var en 115 Evinrude. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Robin Pedersen Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 (redigert) ang propellfix, så kan du også bruke DETTE firmaet, som lover at reparasjonen ikke skal koste mer enn 50% av nypris. Redigert 15.August.2011 av Robin Pedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 Mulig de er flinke, men jeg blir litt skeptisk til et firma som har tre skrivefeil bare på forsiden sin... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 ...litt skeptisk til et firma som har tre skrivefeil bare på forsiden sin... Det var da et dømmende utsagn. Muligens en person med dysleksi? Jobber litt som lærer og har erfart at ofte er elever som er svake i norsk, matte, osv. de som virkelig imponerer i de praktiske fagene. Blant annet en elev drev allerede som 14-åring med overhaling av moped- og bilmotorer og sveiste bedre enn de fleste på mekaniske fag på vgs (ja, jeg har vært innom der også, så har sett litt forskjellig). Hvis de bildene på nettsiden stemmer virker det som firmaet har roen på det med propelloppretting. Ut fra andre bilder på siden deres virker det som en gjeng med gamle ringrever i verkstedet der Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Brukte en som het Atle Berg (verksted på Pindsle) i Sandefjord til å sveise på finnen på en Yamaha 40 for snart 20 år siden. Dette ble like godt som nytt og hadde aldri problem siden. Solgte først motoren i våres Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 16.August.2011 Del på Facebook Svart 16.August.2011 Det var da et dømmende utsagn. Enig. Jeg beklager mitt flåsete innegg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
baltazar Svart 26.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2011 Etter å ha talt på knappene kom jeg frem til at kostnaden ved å fikse dette selv på billigste måte, fort ville komme opp i (og vel så det) 4000,- som er egenandelen på kaskoen. Takstmannen sa også at å sveise så nærme kulelageret som det ville blitt i dette tilfellet, er risikabelt. Fare for lagerhavari en gang i fremtiden. Nå er påhengsen fixet av verksted og er tipp-topp igjen med ny propell og nytt girhus. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.