Jump to content

Galia 670 MC - erfaringer?

largo

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid sett på båt, og etter kommet til at det er en lukket "weekendcruiser" som er mest aktuelt. Har sett mye på Skibsplast 675 HT, men blir mer og mer dradd mot nykomlingen Galia 670 MC. Meningen er at vi skal teste ut sjølivet - blir det en suksess, legger vi mer penger i dette og oppgraderer til f.eks NB 840, hvis ikke kjøper jeg en Buster Magnum eller lignende for å ha noe å komme meg på sjøen med selv.

Tilbake til Galia. Med to små barn ser jeg for meg at vi kan få glede av den såkalte akterkabinen, og jeg har også fått avklart bensintank-spørsmålet. Ifølge forhandler skal det være 200 liters tank på denne båten. Det kan den trolig komme til å trenge.

Ut fra vekt og konstruksjon får jeg inntrykk av at dette er en båt med betraktelig bedre sjøegenskaper enn skibsplasten, men jeg sitter også igjen med en følelse av at tester og gjennomganger av denne båten har vært noe ukritiske, på grensen til rene bestillingsverk. Jeg lurer derfor på om det er noen der ute som har gått til anskaffelse av denne båten, og som vil dele sine erfaringer, både positive og negative?

Jeg har akkurat solgt en brukt Galia (2004-modell Galia 620 DC), og opplevde at de aller fleste som ringte på annonsen var skeptiske til nettopp det at båten var polsk og av litt ukjent merke. Jeg har fulgt med på bruktmarkedet for Galia en god stund, og ser at disse båtene er ganske vanskelige å selge. Man må mye ned i pris, selvom båten bare er 1-2 sesonger gammel.

Ved valg av en båt som kanskje skal selges igjen om ikke lenge, fordi dere vil oppgradere til større farkost, ville jeg lagt mye vekt på at båten ikke er tungsolgt. Av de to båtene du nevner ville jeg valgt Skibsplasten, nettopp av den grunn at den sannsynligvis er mye lettere å selge om et år eller tre enn Galiaen.

Har du forresten vurdert denne: MV-Marin 6600 FC Jeg syntes at dette er en veldig fin båt, og den har omtrent de samme løsningene som Galia 670MC, med stikkabin, stort toalettrom etc.

Jeg vurderte 670MC rett før båtmessen i Lillestrøm. (kunne få kjøpe den som skulle på messen)

Likte båten godt, men var litt skeptisk til forbruk på båten pga tyngden. Du bør i allefall velge 150 hk for å ha litt krefter.

Men båten er flott å se på, og utrolig praktisk. Grunnen til at ikke vi valgte var nok helst at båten var så ny at vi fikk ikke prøvd den på vannet, og at vi ønsket litt større uteplass.

Jeg tror denne kan bli en suksess, og båten har fått meget gode tilbakemeldinger fra messene

Tvi tvi med båtkjøp

Har en MV-Marin på tredje senongen nå og er storfornøyd. I sommer var vi på 3ukers ferie i båten alt fungerte veldig bra. Lugaren bak er utrolig god og sval/kald selv på varme dager. Så der ligger jeg og fruen. Båten er veldig stødig og gjør båtredde fruer trygge :giggle: Eneste lille minus blir da naturlig nok at båten gir litt mer småbank ved krappe bølger rett imot.

• 2 år senere...
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...