Jump to content

Najad konkurs!


Framtia

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Å oversette fra svensk til norsk er kanskje vanskeligere enn man skulle tro.

 

Fra Major Andys link:

Efter den finansiella krisen 2008 minskade försäljningen markant, men trots de senaste årens kapacitetsneddragningar, var företaget tvunget att ansöka om konkurs i början av augusti.

 

Fra tilsjos.no sin link:

Etter finanskrisen i 2008 gikk salget betydelig bedre, men til tross for den nylige kapasitetsreduksjonen ble selskapet tvunget til konkurs i begynnelsen av august.

:confused:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her er mailen som har gått ut

 

Ett konsortium bestående av båttillverkaren Nord West och Orust Yacht Service har förvärvat Najadvarvet, som gick i konkurs den 9 augusti. Förvärvet avser hela verksamheten i Henån på Orust, med tillverkning, vinteruppläggning och service.

 

Det senaste verksamhetsåret tillverkade Najadvarvet 25 högkvalitativa segelbåtar, samt hade en betydande serviceverksamhet vid anläggningarna i Henån på Orust. Nord West har verksamhet på närliggande Vindön och tillverkade det senaste verksamhetsåret 37 högkvalitativa motorbåtar.

 

Nord West ser betydande synergieffekter i ett samgående. Företagen har samma industriella bas och har vuxit fram ur det hantverks- och båtkunnande som etablerats på Orust under generationer.

 

” Det är väldigt glädjande att vi slutligen kunnat förvärva Najad ”, säger Benny Martinsson, grundare och ägare av Nord West. ” Vi ser fram emot att fortsätta bygga Najadbåtar och ser en fantastisk potential i Najad, som har ett komplett och modernt produktprogram mellan 35 och 57 fot och en väl utbyggd serviceorganisation. Både Nord West och Najad har en mycket hög byggkvalitet och fokuserar på att erbjuda service i världsklass .”

 

Najads hamnanläggning har under många år drivits av Claes Samuelsson som nu tillsammans med entreprenören Bertil Karlsson, kommer göra en allt större satsning inom vinteruppläggning, service och försäkringsreparationer i Henån som motsvarar kundernas önskan om en helhetslösning för båtanvändandet.

 

Najadvarvet, som grundades 1971 har tillverkat drygt 2000 segelbåtar. Bolaget gick i konkurs efter en kraftfull expansion 2005-2007 då företagets produktutveckling, investeringar och försäljning fördubblades. Efter toppåret 2007 med en försäljning på drygt 300 miljoner SEK, drabbades företaget av den finansiella krisen 2008, varvid försäljningen minskade markant. Trots kraftiga kapacitetsneddragningar var företaget tvunget att ansöka om konkurs i början av augusti 2011.

 

De nya ägarna riktar ett stort tack till advokat Jan Save på Advokatfirman Hammar, jurist Lars Zetterberg och hans kollegor på Ackordscentralen och till Najadvarvets tidigare ägare Animatrix Capital för deras professionella arbete för att ta affären i hamn och därmed ge Najad en långsiktig framtid och möjligheten att återta positionen som en av världens främsta segelbåtstillverkare ihop med Nord West.

 

Nord West grundades 1985 av Benny Martinsson och har 130 anställda. Försäljningen det senaste verksamhetsåret var cirka 360 miljoner SEK. Företaget är familjeägt och består av båttillverkning och service på Vindön/Orust, samt en anläggning i Lysekil för skrovtillverkning och plastdetaljer. Varvet är idag ett av Sveriges modernaste och säljer båtar världen över.

 

Enligt Claes är arbetet med vinteruppläggningar redan igång och man välkomnar både motor- och segelbåtar till Orust Yacht Service om man ännu inte beslutat sig för vart man skall serva båten i vinter. Nybåtsproduktionen kommer att starta inom kort, meddelar Benny och teamet ser fram emot att återlansera Najad på höstens båtmässor i Hamburg och Stockholm.

Link to post
Share on other sites

Den innledende diskusjonen er allerede tatt med Benny som eier NordWest :wink: Først må de jo ha en båt som tilfredsstiller behovene våre. Så må de vise at de kan levere løsninger som passer til formålet. Jeg mener at Najadene har blitt for fine i snippen de siste årene til jorden rundt seilinger :smiley: Langsgående bysse er feks flott i havn, men ikke særlig egnet på havet. Også må de lage hardtop til båtene sine....

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Langsgående bysse er feks flott i havn, men ikke særlig egnet på havet. Også må de lage hardtop til båtene sine....

 

Hadde langsgående bysse i 42 fotern. Der kunne en spenne seg fast, ved behov. Har L-bysse nå. Husker faktisk ikke om det er noen festeanordninger nå. Men uansett er det så dårlig vær at det trengs, går vi ikke ned. Da er mat oppe på forhånd. Lengre er ikke våre turer.

 

Ellers

 

Bitteliten, du har ikke taklet 40 års alderen bra. HARDTOP!!??, nei det må bli en 440 AC. Dobble ratt bak, og ikke centercockpit. OK, bestill bimini, men ikke HT :yesnod:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er mange langtur seilere som får laget og ettermonterer hardtop,

eller doghouse, som det kalles. Det er en utrolig god plass å sitte når "han Rasmus" er hissig.

Dessuten kan man montere solcellepaneler på toppen og utstyr på innsiden.

 

Langsgående bysse er en fordel om den ligger litt akter i en centercockpit båt.

Da står man som regel med ryggen mot skottet inn til maskinrommet og har god støtte.

 

Geir :seeya:

 

PS

Har du vurdert en Malø ?

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Er ikke helgeseilas vi skal på. Hørt om Falkelandsøyene? Roaring 40' s?

 

440 leveres i 2 utgaver, CC og AC. Siden du er en særing :cool: for du se på CC og med de hive på en HT. Blir tærninger i ruta og da :lol::lol:

 

Ellers synes jeg Najad er flottere båter en HR, og kanskje litt lettere og selge i etterkant. HR har fått seg en liten ripe i lakken i det siste.

 

Mange som har fått med seg Norde saken. Og hva som er rett eller galt aner jeg ikke, men det har gitt utslag.

 

Ellers ligger det en del langtur-utstyr ute på nett til salgs. Noen lang-tur seilere som har kommet hjem. En del er faktusk ubrukt, og har vært med for "just in case". Men dette har jo litt med når en ser for seg og dra. Greit med utstyr innen garanti perioden og. Reklamasjon er det vel heller mindre av ute.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Takk for komplimentet om at jeg er sær. Det er godt å vite at vi har noe felles :cheers: Vi blir ikke enige vi vet du. Og ettersom du ikke skal være med oss kan jo du kjøpe din båt så får vi kjøpe vår båt :smiley: Brukt kan være et godt alternativ. Også er et ikke helt uviktig beslutnignspunkt at kona skal ha lyst til å være med.

 

Mulig det er vanskelig å sette seg inn i seilasen vi tenker på. Noen stikkord er Kapp Horn, Chilenske kanaler, 30-40 døgn over Stillehavet, 20-30 døgn over Indiske hav - med strekningen på innsiden av Madagaskar som er regnet for et av verdens farligste områder for store bølger pga svært sterk strøm som går mot været. Det er ikke Oslo - Skagen liksom :giggle:

 

Men dette er en total avsporing i forhold til at Najad er oppe og går igjen. Og det er flott for seilbåtmarkedet tenker jeg. Også håper jeg at de kan plukke bort en del av disse Monaco stil tingene fra båtene sine etterhvert. Med mindre de posisjonerer seg til et annet marked enn seriøse langturseilere da. HR prøver jo å ri to hester for tiden med sin Coastal cruiser serie (med ny 412 lansert nå) og sine CC båter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi blir ikke enige vi vet du. Og ettersom du ikke skal være med oss kan jo du kjøpe din båt så får vi kjøpe vår båt :smiley: Brukt kan være et godt alternativ. Også er et ikke helt uviktig beslutnignspunkt at kona skal ha lyst til å være med.

 

Har kjøpt båt :wink: . Langturbåt ned til Danmark. Det er langt nok det, for oss :wink: Bikkja trives ikke lengre.

 

Ellers uenig at du kan beslutte selv og kjøpe egen båt. Her vi mange som er med i den diskusjonen :lol:

 

Jeg har ikke peiling på langtur. Og det av den enkle årsak at det er uten interesse. Men derimot båt

 

Du må ikke redigere, uten og sende mail. :eek:

 

Ellers nye HR så flott ut. Så tegninger.

 

Jeg sær :rolleyes:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Takk for komplimentet om at jeg er sær.

Vi skal ikke se bort fra at båtvalget ville bli vesentlig vanskeligere om du skulle etablere et kollektiv av Båtplassen medlemmer og så dra på tur. :giggle:

 

Jeg synes det er spennende med Norwest som eier av Najad og jeg skjønner godt om du nå kanskje er i et positivt dilemma med hensyn til båtvalg. Benny Martinsson er jo en energisk person som krever at noe skjer, så jeg tror ikke det går så veldig lenge før han får satt litt av sitt preg på Najad båtene for utgangspunktet er betydelig bedre enn når han gikk i gang med Nordwest.

 

Jeg har også en følelse av at Orust totalt sett kommer ha nytte av dette på sikt, for jeg tror det nå ligger godt til rette for at et samarbeid i regionen kan være veien å gå for å sikre tradisjonene som her er godt forankret i god gammel håndverkstradisjon. (Og moderne teknologi).

 

Og så er det vesenlig bedre med å ha to å velge mellom og ingen.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter - jeg tror jeg har fått de fleste av innspillene jeg trenger fra bredden i kollegiumet på Baatplassen :smiley: Jeg gleder meg til diskusjonen om motor- og generatorvalg. Jeg vil ha mekanisk styrt motor og agregat. Helst hhv Yanmar og Westerbeke. Nymotens Mastervolt hvor man må ha PC for å finne ut alt er jeg litt mindre tilhenger av. Men jeg ser jo at Nintendo stilen overtar i HR også med Mastervolt og Canbus el anlegg. Skeptisk, akkurat som Benny er.

 

snart kan jo båten seile jorda rundt uten at vi er med - vi styrer den med en App på vår Iphone 5.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelelder automasjon og kompliserte saker i en langturbåt så er jeg helt enig. Når man planlegger godt så innebærer dette å lære seg systemene, og gjør man dette blir man både lurere og mer selvhjulpen.

Når det gjelder motorvalg i saktegående båter så har jeg sansen for John Dere uten turbo.

Link to post
Share on other sites

Produksjonen av Najad båtene flyttes til NordWest sine fabrikker i Lysekil og Henån.

Det er bare det at hele byggelinja står hos HMS i Åmål. Og det er ikke småsaker. To komplette injiseringsanlegg. Det er noe som skurrer.

 

Men jeg ser jo at Nintendo stilen overtar i HR også med Mastervolt og Canbus el anlegg. Skeptisk, akkurat som Benny er.

Jeg har vondt for å forstå motviljen mot litt mer moderne oppbygging av skipsystemer enn det Columbus hadde ombord i Santa Maria. Elektronikken har vist seg langt mer pålitelig en mekanikken.

Malø leverer et system hvor man bruker en "ring-main" og så klipses forbrukere innpå og styres via overlagrede signaler. Sparer kilometervis med kabel.

Du kan jo spørre om å få se kontrollrommet på Kielbåten neste gang du reiser der. Det er full-Nintendo.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...