gtfossum Startet 10.August.2011 Del på Facebook Startet 10.August.2011 Etter ferien på sørlandet i år ble lysten på egen båt vekt på nytt. Særlig var det kontakten med ungene i det jeg så deres interesse for å lære det lille jeg kan om sjøvett og navigering som vekte denne lysten. Det blir nok ikke noen båt helt med det første, men jeg har begynte å kikke litt og lurer på hva som er best for oss. Jeg har kommet frem til følgende kriterier basert på at familien har mer enn nok fra før av, båt blir en bi-interesse: 1. Rimelig i drift (bruk og vedlikehold). 2. Minst mulig vedlikehold 3. Litt sjøgående (såpass at svigermor tørr å være med selv om det blåser og bølger litt / en del) 4. Kunne trekkes og lagers på henger (tenker meg ca. 16 fot, men er ikke helt låst, har fatktisk vært inne på å tenke snekke selv om dette egentlig er for stort og tungt å dra på for oss). Jeg tar gjerne forslag til båtmodeller som kan passe, men minst like verdifullt er det hvis noen kan si noe generelt om hva jeg ser etter og hva som bidrar til å oppnå kriteriene? Jeg tenker meg pris på maks kr. 50000,- Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Benjamin Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29900259 Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29900259 Støttes, gå for noe slikt. Basic boating. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Arve A Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29670594 Fin bruksbåt som man også kan sitte tørt i..:) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 En Dromedille er ingenting for en svigermor da de er harde i motsjø! Har hatt det og solgt igjen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bergen dørk Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Må ikke ta med svigermor på båttur; husk at båtlivet skal være fylt med GODE opplevelser......andré stikkord er frihet og glede. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
gtfossum Svart 10.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2011 Jo da, ferie skal være lystbetont, men saken er at det er svigermor som har hytte på sørlandet og vi har hatt mange fine ferier der sammen med min kones familie - også i år. Svigermor er nok hakket mer hysterisk (eller fornuftig) enn meg, men har vokst opp med (ro)båt og sjø så uttrykket er mest for å illustrere problematikken. Takk for alle innlegg så langt! Men er det noen som vi ta seg bryet å redegjøre for litt teori angående hva som gjør en båt velegnet i litt grov sjø og hva som kan bidra til et enkelt båtvedlikehold og lave driftskostnader. Selv har jeg notert så langt at plast i motsetning til glassfiber er noe jeg skal holde øynene oppe for. Når det gjeder driftskostnader regner jeg med at drivstoffforbruk er porporsjonalt med størrelsen på motor, men typen motor har vel også litt å si (bensin, diesel, to- eller fire-takt, innbords, utenbords)? Jeg innbiller meg også at en innbordsmotor på en måte kanskje koster mer å vedlikeholde totalt sett med overføringer og tetninger i skrog etc.? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 (redigert) Du har allerede begynt å bevege deg bort fra utgangspunktet, minst mulig vedlikehold? Ingen materialtype er mer vedlikeholdsfri en nyere (rotasjonsstøpte) plastbåter. Da menes de som har plast med UV-filter (ultraviolet), men du skal mange år tilbake for at de ikke har det. Eldre glassfiberbåt kan du regne med at du må rubbe godt, polere og gi overflatebeskyttelse. Da blir videre vedlikehold vesentlig enklere om du ønsker å ha en båt som er blank og fin og se på og som ikke suger til selv all mulig skitt. Motor: Mer enn 50 kg er tungvint å ta av/på båt alene. Det er hva en 15/20 hk to-sylindret 4-takters utenbordsmotor veier. Velger du større må du "akseptere" at motoren sitter fast på båten. Eller bør du være sterk, få hjelp av andre eller ha egen vinsj/motorløfter. En pioner 15 kan klare seg med 15/20 hk. Den er svært stødig, men har ingen dyp v-bunn til pløye bølger i fart med. Den har heller ikke høye sider for å beskytte mot sprut. Men den er det du spurte etter: Enkel , solid og vedlikeholdsfri og gir masse båtglede i fint vær uten mye vind og bølger. Over 8/10 hk ville jeg selv valgt 4 takter pga drivstofføkonomi og støy. Evt kunne større to-taktere (50 hk +) fra Evindrude vurderes, men da prenges nok budsjettet godt. Sjøegenskaper, forenklet og generalisert: Dyp V-bunn gir gode egenskaper i bølger i fart, men koster mer motorkraft, altså dårligere drivstofføkonomi. En båt er en innretning der kompromissenes valg er overtydelige. Både i pose og sekk = velfylt lommebok. Redigert 10.August.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gtfossum Svart 12.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2011 Rotasjonsstøpt plast virker helt supert vedlikeholdsmessig, men sjødyktighet og komfort er minst like viktig så, ja, det blir nok et kompromiss. Uansett har jeg satt pris på de få innleggene som har gitt meg litt mer teoretisk kunnskap. Da vet jeg hva jeg må kompromitere. Selv har jeg kommet dit at jeg vurderer følgende alternativer som noe jeg vil følge med på: Rotasjonsstøpt plast (da må det antakelig bli en åpen båt med lavt fribord, altså mye sprut i sjø). Mange av disse båtene som ligner gummibåter tåler vel egentlig ganske mye sjø, men det blir mye sprut og det er best å holde seg godt fast, samt at det blir en del slag. GH-jolle. Også åpen båt, men god og stødig båt med sprutkant. Drommedille-skrog. Beskrivelsen i Store Norske Leksikon høres høres tiltrekkende ut: "Dette er en bunnkonstruksjon og skrogform som gir en lettdrevet båt i alle hastigheter og forener gode roegenskaper med god planingsevne." Jeg forstår ikke helt hvorfor With Dromedille påståes å være så dårlig i litt grov sjø i denne tråden. Den har da en god spiss v til å pløye sjø med selv om denne delen vel ikke er så alverdens i bruk når båten planer, men båten går jo angivelig like godt i lav fart? Det er da ikke nødvendig å gå for full fart i litt grov sjø? Skibsplast 460 eller 490. Hører mye pent om disse båtene og her går det også an å sitte litt tørt. Fribordet er relativt høyt og så vidt jeg kan se bør den også kunne pløy litt bølger. Sitér dette innlegget Link to post
gtfossum Svart 12.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2011 Jeg misbruker kanskje uttrykket fribord en smule. Erfarne sjøfolk for ha meg unskyldt. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Et Dromedille-skrog er meget lettplandede, dette blant annet fordi skroget er ganske flatt bak. Glimrende på flatt vann, men ikke like kjekt i litt bølger (kiropraktorer anbefaler Dromediller, det gir dem godt med inntekter ). Litt forenklet kan man si at jo mer V-form på bunnen bak, jo mer bølger tåler skroget i fart. Bakdelen med mye V-form bak er at det trengs mer krefter for å oppnå samme fart som et mer flatbunnet skrog og dermed høyere driftskostnader som følge av dette. Klart, du kan gå sakte med en Dromedille, men på grunn av skrogformen over vann framme beskytter ikke skroget så mye mot sjøsprøyt som et skrog der forskipet heller mer utover. Får du muligheten til å prøve/sitte på i noen forskjellige båter når det blåser litt blir det lettere å gjøre seg opp en mening hva du egentlig ønsker i forhold til din bruk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.