Jump to content

Skal bytte min Princess 40 i en mindre båt, men hvilken?


Princess 40

Recommended Posts

Jeg skal selge min Princess 40 98-modell, og satser på å kjøpe meg en mindre båt i stedet. En av grunnene er at vi har flyttet fra kysten og inn i en fjord, og da er det kjekt å ha noe som går over 30 knop til den kjedelige fjordmarsjen. En annen grunn er at båtplassen her jeg bor nå ikke har plass til P40, så jeg må ned i størrelse eller kjøre halvannen time i bil hver gang jeg vil på sjøen...

 

Kan noen anbefale en passende "fjordbåt" fra 25-37 fot?

Link to post
Share on other sites

Mye lekker Nimbus å velge i. 25-37 fot er jo store deler av Nova-serien. Kjapp søkt her

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

I forhold til andre krav ser vi på 2-4 eller mer sengeplasser, ideelt sett 28-35 fot, 2000 modell eller nyere og pris rundt 1 mill.

 

Båtplassen nå er slik at det hadde vært helt i grenseland med P40'en, spesielt med tanke på dybde.

 

Vi har sett litt på Seaco 1030, Gobbi 345, Elan og flere, men har ikke like god kjennskap til alle merker.

 

Selger vi P40 som et rent salg kan vi bruke all verdens tid på å finne en båt, men med dagens marked er det kanskje enklere å få til et innbytte?

Link to post
Share on other sites

 

Vi har sett litt på Seaco 1030, Gobbi 345, Elan og flere, men har ikke like god kjennskap til alle merker.

 

 

 

Du er vant til gode sjøegenskaper fra princessen.. seacoen vil IKKE holde seg sammen i sjø kontra Windy,Princess,Fairline mfl..

 

Hadde en seaco eier ombord i Fairlinen vår en gang.. vi gikk i litt sjø men helt ok og marsjet 25 knop.. Seaco eieren måtte innrømme etter først og lure på om det ikke var litt vel grov sjø... at hvis han hadde gått i samme sjø med seacoen så hadde innredningen ligget på dørken..

 

Du går fra en av verdens beste verft til og lage sjøbåter..

 

Så mitt råd må bli.. prøvekjør båtene skikkelig og som du er vant til.. det er mye som ser flott ut på utsiden...

 

Lykke til i valg av båt :thumbsup:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

SeaRay 315 bør sjekkes ut - får forøvrig helt ny 305 med diesel til litt under 1,4mill. Over budsjett, men greit med nytt mtp garantier m.m...

 

Liker 315 særlig med tanke på at du kan få plass til 5-6 liggeplasser under dekk, samt ståhøyde. Vennepar av oss har en slik, og virker til å være en veldig ok båt!

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

Om man vektlegger skikkelig gode sjøegenskaper, stor og sosial cockpit, førerplass med god sitteplass til 3 og gode overnattingsmuligheter ser jeg det vanskelig å anbefale annet enn Windy 32 Scirocco.

 

Fairline 34 er også en god båt, men byggekvalitet og finish er nok et hakk under Windy.

Link to post
Share on other sites

Hei jeg kjøpte min Marex 35 Scandinavia i fjor og var rimelig sikker på at jeg skulle selge den etter ferien i år. Men der har jeg ombestemt meg, makan til båt. Gode sjøegenskaper, herlig å kjøre og den planer rundt 22 knop og toppfart 32 knop. Vi er en familie på 4, 2 jenter 9 og 12 år. Kona og meg, samt en skipshund Rottweiler på 40 kilo. Båten oppleves ikke trang heller. Rett og slett en godbåt. Den har drev og VP D6 350.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

I forhold til andre krav ser vi på 2-4 eller mer sengeplasser, ideelt sett 28-35 fot, 2000 modell eller nyere og pris rundt 1 mill... - men med dagens marked er det kanskje enklere å få til et innbytte?

 

Hmm, hadde dette vært litt tidligere så hadde du garantert fått en henvendelse om bytte med min Scand 360 SE, da jeg i lengre tid har vært på utkikk etter båt ala din.. Etter at tredje sommer på rad med så-som-så sommere, er øvrige familie medlemer ikke like ivrige som meg med båtbytte. Nå går det mer i å beholde den vi har (evnt selge oss lengre ned) Men - kanskje jeg klarer å "omvende" dem??

 

Ellers kunne nok Scand 360 vært et alternativ for deg som "fjordbåt" da det er en kjapp daycruiser (min har max på 40 knop) samtidig som det er fire faste sengeplasser og en god sjøbåt..

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode forslag!!

 

Hadde en Fairline 37 før jeg kjøpte Princess 40, og det var også en kvalitetsbåt med gode sjøegenskaper.

Ble litt skeptisk til Seaco 1030 nå merker jeg. Var inni en i fjor, og syns den har fine linjer og gode løsninger, men har ikke kjørt den. Var ombord i en Gobbi 345 også, litt mye hvit plast for min smak, men tilsynelatende en del gode løsninger der også.

 

Jeg har prøvekjørt Mørejet, og det er absolutt ingen dum båt. Har ikke kjørt Nimbus eller Marex 35, men har hørt mye positivt om begge, så de også er aktuelle. Windy er en dyr kvalitetsbåt som jeg ikke har så god kjennskap til. Jeg må vel innrømme at jeg har skygget banen litt etter å ha møtt på flere meget arrogante Windy-selgere på båtmesser...

 

Er litt nysgjerrig på Aquador 32C eller 28 HT, noen som har erfaring med disse?

 

alfb: En Scand 360 kunne nok fungert bra, så klarer du å omvende familien din er det bare å si fra ;-)

 

Det er en Sealine S34 til 1,4 mill som lurer på mulig bytte med Princess'en. Jeg er litt skeptisk siden dette er en bruktimport, og ikke er reg i Skipsregisteret. Båten ellers ser bra ut, men jeg har ingen erfaring med Sealine.

Link to post
Share on other sites

Tja, nå er det i allfall luftet for madam'n ;-)

Scand'en min er reg i skipsregisteret, 1 år gammel Garmin pakke med 12" skjerm, radar og ekkolodd. Videre er det ny Eber d4 og ny kalesje som ennå ikke er montert,ankervinsj akter mm. Så det er en båt som er "ferdig" oppgradert..

Ligger din på Finn, eller?

Link to post
Share on other sites

Et vesentlig spørsmål er vel om båten skal ligge på sjøen hele året eller tas på land med overbygg om vinteren. Tenker da på om du vil ha en kalesjebåt, Hardtop eller lukket cabin.

 

Kalesjebåten her i gården, Grandezza 31DC, tas på land sent på høsten, alt av teksiler og kalesje tas av/ ut og det bygges overbygg med dobbel presenning. Inn med frostvakter og varmeovner og fyrer for kråka. Inbiller meg at det er langt lettere å holde et godt inneklima i vintermånedene i en lukket cabin, slik du har i dag.

 

En 3-4 år gammle Gradezza 31 OC (Hardtop) får du vel for 1,2 til 1,3 for tiden.

 

Forøvrig har du kommet til rette forum for å få hjelp til et godt båtvalg.

Link to post
Share on other sites

Hadde båten liggende på finn.no, men den annonsen gikk ut i løpet av sommerferien. Det var ikke så mye respons bortsett fra noen som ville bytte oppover, men ikke betale noe særlig mellomlegg (blant annet en Gobbi 345).

 

Nå ligger båten på markedsplassen her så får jeg se om jeg legger den ut på finn.no senere. Mangler noen bilder fra motor og fly som ligger på en annen pc, så de kommer forhåpentligvis på plass til uka igjen, ellers står det meste av info der.

 

Båten kommer til å bli tatt opp på vinteren og huset inne i en båthall vi har her. Dermed er ikke kalesjebåt utelukket :-)

 

At Princess 40 funker bra på vinteren vet vi alt om. Jeg og samboer helgependlet et år, og da bodde vi i båten i uka. Det var en unik opplevelse, og til tross for en særdeles kald vinter med -10 i Florø gikk det overraskende bra :-)

Link to post
Share on other sites

De arrogante selgerne til Windy må ikke ta blikket ditt bort fra en av de aller beste båtene som finnes i dette segmentet :thumbsup: Desverre skjønner ikke noen av selgerne til Windy at de driter seg ut i markedet ved å oppføre seg som de gjør. Ettersom de omtrent ikke selger båter for tiden burde de jo forstå - men jeg er redd de ikke gjør det.

 

Ta en snakk med Kjell Ulfsrud på Berkåsholmen Marina. De selger brukte båter og har kanskje noen som er interessert i din? Kjell var tidligere selger på Windy med jobber nå for seg selv. På bhmarina.no finner du kontaktinfo.

Link to post
Share on other sites

Der findes jo mange, gode noske både i dette segment, Der findes også andre gode både...

 

Mine favoritter i dette segment ville være:

 

Windy 32/33

Aquador 26 eller 28HT (har selv haft en 23 HT)

Nimbus 31 eller 35 Nova

 

Mulige outsidere:

 

Forbina 36 CC

Targa 31/32 (Hvis man kan lide den stil)

Link to post
Share on other sites

Jeg så en som lå på land i Tønsberg. Her snakker vi knøttliten båt. De 27 fotene tilsvarer 25 stk. 80-talls føtter......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...