Cam 44 Startet 10.August.2011 Del på Facebook Startet 10.August.2011 Hei igjen. I våres fikk jeg kjølevann i olja og det ble konstantert hull i sylinderforing i området mellom pakningen og godset (langt nede). Skaden er på eneren og vi åpnet de andre som var hele og fine. Merkelig at dette kan skje. Det har vært mange meninger om hva som er årsaken alt fra zink til jordingsfeil og til feil bruk av kjølevæske. Båten har levd sine to første å på Mallorca.Motoren er nå reparert av to fantastiske mekanikere fra Larvik. Fikk også renset kjølerne som ikke var noe hyggelig syn. Er det noen der ute som vet noe om hvorfor denne tæringen oppstår og kan jeg forvente at det vil skje med den andre motoren også. Cam 44 Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 (redigert) Er det noen der ute som vet noe om hvorfor denne tæringen oppstår og kan jeg forvente at det vil skje med den andre motoren også. Cam 44 Det kan som du sier være flere årsaker til tæringen; ikke tilstrekkelig zinkbeskyttelse, jordingsfeil og feil bruk av kjølevæske, men kanskje ikke begrenset til disse. Dårlig legering i akkurat denne ødelagte sylinderforingen kan og være en mulighet. Men det kan også være krypstrømmer. Er det montert skilletrafo? Selv har jeg vært borti problemet med opptærede sylinderforinger på en hurtigbåt jeg jobbet på. Der om bord var det mange uforklarlige krypstrømmer som tærte både på sylinderforinger og skroget. Mange meter av skrogbunnen måtte for eksempel skiftes ut i hvert skrog på en katamaran av aluminium da aluminiumen var blitt helt porøs av tæring slik at man lett kunne stikke en sveisepinne gjennom... Og på grunn av tæring på sylinderforinger, ble det titt og ofte hull i dem slik at det kom vann inn i sylinderen med skjæring av stempel og sylinder som resultat...Istedet for å installere en godt dimensjonert skilletrafo som kunne bidratt til å løse problemet, endte rederiet heller opp med å måtte sende fartøyet på verksted for skifting av sylinderforing og stempel samt å sveise inn skrogplater i skutebunn, og det uten at Sjøfartsdirektoratet gjorde noe mer med dette, til tross for sin viten om det, annet enn at det krevde innsveising av nye skrogplater når skrogtykkelsen ble for liten og materialet for porøst... Og selvsagt måtte det leies inn erstatningsfartøy med mannskap...Men nok off-topic fra meg om det! Redigert 10.August.2011 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Det var gjerne verst på den siden av foringen som vender framover på motoren også? Sitér dette innlegget Link to post
Cam 44 Svart 12.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2011 Riktig som forrige innlegger sier . Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Kan ikke forklare det, men har sett det samme på en VP41. Tror det kan ha sammenheng med hvor vannet treffer først når det passerer rundt foringene. Muligens sammen med lav konsentrasjon på glykol eller gammel kjølevæske. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.