Jump to content

Tamd 74P EDC har tæret hull i sylinderforing


Cam 44

Recommended Posts

Hei igjen.

I våres fikk jeg kjølevann i olja og det ble konstantert hull i sylinderforing i området mellom pakningen og godset (langt nede). Skaden er på eneren og vi åpnet de andre som var hele og fine. Merkelig at dette kan skje. Det har vært mange meninger om hva som er årsaken alt fra zink til jordingsfeil og til feil bruk av kjølevæske. Båten har levd sine to første å på Mallorca.Motoren er nå reparert av to fantastiske mekanikere fra Larvik.

Fikk også renset kjølerne som ikke var noe hyggelig syn.

Er det noen der ute som vet noe om hvorfor denne tæringen oppstår og kan jeg forvente at det vil skje med den andre motoren også.

Cam 44

Link to post

Er det noen der ute som vet noe om hvorfor denne tæringen oppstår og kan jeg forvente at det vil skje med den andre motoren også.

Cam 44

 

Det kan som du sier være flere årsaker til tæringen; ikke tilstrekkelig zinkbeskyttelse, jordingsfeil og feil bruk av kjølevæske, men kanskje ikke begrenset til disse. Dårlig legering i akkurat denne ødelagte sylinderforingen kan og være en mulighet.

 

Men det kan også være krypstrømmer. Er det montert skilletrafo?

 

Selv har jeg vært borti problemet med opptærede sylinderforinger på en hurtigbåt jeg jobbet på. Der om bord var det mange uforklarlige krypstrømmer som tærte både på sylinderforinger og skroget. Mange meter av skrogbunnen måtte for eksempel skiftes ut i hvert skrog på en katamaran av aluminium da aluminiumen var blitt helt porøs av tæring slik at man lett kunne stikke en sveisepinne gjennom...

 

Og på grunn av tæring på sylinderforinger, ble det titt og ofte hull i dem slik at det kom vann inn i sylinderen med skjæring av stempel og sylinder som resultat...Istedet for å installere en godt dimensjonert skilletrafo som kunne bidratt til å løse problemet, endte rederiet heller opp med å måtte sende fartøyet på verksted for skifting av sylinderforing og stempel samt å sveise inn skrogplater i skutebunn, og det uten at Sjøfartsdirektoratet gjorde noe mer med dette, til tross for sin viten om det, annet enn at det krevde innsveising av nye skrogplater når skrogtykkelsen ble for liten og materialet for porøst...

 

Og selvsagt måtte det leies inn erstatningsfartøy med mannskap...Men nok off-topic fra meg om det!

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...