Jump to content

Naganee 17fot, noen som kjenner til denna båten?

mæjus

Recommended Posts

Har nettopp handlet meg denne båten, og før kjøpet lette jeg overalt på nettet etter info om båten uten hell. Selger sier han har sett slike båter til salgs før, så da regner jeg med at det finnes flere av dem. Han kjøpte den på Geilo, og mente på å ha hørt at den ble støpt i disse trakter. Den skal være en 2000 modell. Finner ikke noe typegodkjennings merke på den, noe jeg syntes er litt rart. Da kan den vel ikke være masse produsert? Motoren som står på er en 1987 mod Suzuki DT75. Denne er montert litt vel høyt, slik at "flyndra" på motoren ikke ligger jevnt med laveste punkt på akterspeilet, men ca 7cm over. Kan dette ha noe med at båten hopper? Har kansje halvt gasspådrag da båten begynner å hoppe rett etter at den er kommet opp i plan. Den er også treg opp i plan. Kan det hjelpe å bytte til en propell med en annen stigning? Den som står på nå ser ut til å være orginal propellen.

Her er noen bilder av båten

baat_side.jpg

baat_interoer.jpg

baat_baugside.jpg

Mvh Marius

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Aldri hørt om båtmerket, men det virker ganske opplagt for meg at motoren sitter for høyt. Kavigasjonsplata på motor skal vel ligge 0-3 cm fra laveste punkt bak på skroget, ikke kjølen iberegnet. Ville vel vurdert å bygge om akterspeil eller motorbytte til en motor med lang stamme,(ser ut som motoren din er kortstammet)Tviler på om båten vil oppføre seg normalt med propellen så høyt opp uansett stigning på propellen

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Ja da er vi 2:) Trenger ikke gjøre noe med akterspeilet da jeg fortsatt har flere hull å gå på. Så hvis jeg monterer motoren med de øverste hullene vil "krokene" på motorfestet ligge helt nedpå akterspeilet. Forrige eier hadde heller ingen formening om hvorfor motoren stod så høyt.

Et annet spørsmål jeg lurer på som ofte er et problem med sideplassert styreposisjon. Vil flaps hjelpe med å forhindre at båten krenger? Kansje ett dumt spørsmål, men er bare vant med små joller og tre snekke.

så lenge motoren får kjølevann og propellen ikke mister grepet i vannet, så kan den stå som den står.

Men hopping + treg i plan tyder heller på at motoren er trimmet for langt ut fra akterspeilet. Er det powertrim el. manuell tilt på den?

Forresten aldri sett slike før eller hørt om merket...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du kan jo prøve å senke motoren , men tror ikke det vil utgjøre så mye på hoppingen.

andre ting som kan gjøres:

- montere en såkalt "treansom wedge" mellom båt og motorbrakett for å tiltet motoren mer inn. (Kan tenkes at akterspeilet ikke er vinklet rett..)

- "Smart Tabs" , dvs fjærbelastede tabs som er "automagiske" , dvs de justerer jeg selv ut fra fart/vanntrykk

- flytte batteri/annen vekt lenger fram i båten.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Så fort motoren er fikset (giret står fast i revers) kommer jeg nok til å senke motoren så lavt som det lar seg gjøre på akterspeilet.

-Akterspeilet har en grei vinkel, men kan jo få prøvd å vinkle motoren mer.

-Ser Maritim har slike Smartabs, men disse hjelper vel kansje for hoppingen, men lite for krengingen. Må vel heller ha noen man kan justere inviduelt?

-Det lar seg ikke gjøre å flytte så mye fremover da innerlinen er helstøpt, så da må nok større inngrep gjøres.

Trenger ikke gjøre noe med akterspeilet da jeg fortsatt har flere hull å gå på. Så hvis jeg monterer motoren med de øverste hullene vil "krokene" på motorfestet ligge helt nedpå akterspeilet. Forrige eier hadde heller ingen formening om hvorfor motoren stod så høyt.

Tror du missforstod meg mæjus, det jeg mente var at det ser ut som om båten er bygget for langstammet motor, og at du har kortstammet. Når motoren henger rett ned langs akterspeilet skal kavitasjonsplata på motor (den flyndra over propellen) ligge fra 0-3 cm lavere enn skrogets dypeste punkt (ikke kjølen iberegnet) Om ikke stammen er lang nok vil den bruke lang tid på å komme opp i plan, og gå vesentlig dårligere.

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Okey. Men hvor lang (ca) er en motor med lang stamme i forhold til en med kort? Men som sagt så vil kavitasjonsplata komme på laveste punkt, muligens under hvis jeg monterer motoren lengst ned på akterspeilet.

Tror du missforstod meg mæjus, det jeg mente var at det ser ut som om båten er bygget for langstammet motor, og at du har kortstammet. Når motoren henger rett ned langs akterspeilet skal kavitasjonsplata på motor (den flyndra over propellen) ligge fra 0-3 cm lavere enn skrogets dypeste punkt (ikke kjølen iberegnet) Om ikke stammen er lang nok vil den bruke lang tid på å komme opp i plan, og gå vesentlig dårligere.

Så store motorer er veldig sjeldne å finne med kort stamme.

Det med at plata skal ligge 0-3cm under fungerer for endel båter , men båter som denne med V-bunn, så kan plata godt ligge over laveste punkt. For lav montering vil da gi mer vannsprut og redusert fart.

Forskjell i stammelengde , kort er vanligvis 15" / 38cm, lang er 20" / 51cm.

Noen tips til hvor jeg kan lete etter mer info om denna båten? har saumfart nettet, så begynner å lure på om den faktisk ikke heter Naganee. Kan da ikke være den eneste av denna typen her i Norge?

Den ser da veldig smal ut ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei kjørte 30 mil for å kjøpe en sånn båt på Gol for ck ti år siden. Den båten var en tidlig støpt verson (prototype ???)som var konkav i bunnen og stupte igjennom bølgene iflg.selger han mente det var lett og støpe om bunnen,men jeg dro uten båt hjem :( . selger mente den var støpt i drammen. husker at jeg fant broskyre bilder på nett den gangen men da under er annet navn.

Ja det er godt mulig at selger sa feil og mente Gol, og ikke Geilo. Denna ble henta oppe på Frøya i Trøndelag. Kan ikke se at bunnen er konkav. Sikker på at dette er samme type båt? Husker du hva den hette den du fant brosjyre på?

Takker. All info hjelper:)

• 2 uker senere...

Når båten har ett regnr, er det da mulig å søke det opp i ett register noe sted eller må jeg ringe til Småbåtregisteret å hør med dem? Siden den er registrert må jo de ha noen form for info om den?

• 10 år senere...

Det var en sikkelig raring! Går sikkert fint i motsjø.  Den targabøylen så veldig misslykket ut, poenget er jo tverliggeren på en targa, men den er jo ikke der!  Innredningen så Amerikansk ut!  At den stuper inn i bølgene er ikke så rart da det ser ut som den har veldig lite bæring i baugen og kort vannlinje. Lykke til med båt og motor!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

ivar skrev On 4.4.2022 at 15.51:

Ser jo helt klart likhetene med skater 13: 

For meg ser det helt klart ut som en ombygd Skater 13. Skater 13 har meget karakteristiske skrogsider, spesielt bak, og dette ser helt likt ut på disse båtene. Det var jo ikke uvanlig i "vill vest" tiden at folk bygde på litt her og der på en eksisterende båttype for deretter sette i produksjon under eget navn, og det tipper jeg er tilfelle for denne båten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...