Jump to content

Tips til innvendig vask av septiktank?


PiperBill

Recommended Posts

Tenkt å bytte slangene til septiktanken / toalett. Det er en veldig svak odør av septik fra slangene og jeg tror det er på tid å bytte til nye. De er svarte gummiaktig slanger og sikkert en del år gammel.

 

Jeg ønsker med det samme å gi selve septiktanken en god innvendig vask. Det er snakk om en plasttank som ser ut som det er støpt som en del av skroget.. dvs. glassfibertank (tror jeg)

 

Det er et inspeksjonshull eller luke ca. 10 cm i diameter på toppen av tanken som gir adgang til innsiden. Tanken er tom eller så godt som tom etter siste tømming på sjøen.

 

Hvordan vaske jeg tanken innvendig? Jeg skulle sikkert gjort dette før båten ble dratt opp på land for sesongen… men..men..

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg tømte septiken, og fylte den opp med varmt ferskvann tilsatt zalo ved å tømme mange bøtter i dass, og trekke ned. Kjørte meg en tur for å tømme den, og gjentok det en gang til. På forhånd hadde jeg fyllt en halvliter med 35% eddik i dass, og latt det stå en times tid før jeg skylte med ferskvann. Det løsnet ihvertfall store flak med urinstein så jeg hørte det knaste når jeg brukte kvernen. Det er fremdeles litt farge på innsiden av plast- tanken, men tror slangene fikk seg en god rens:-)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Åpnet tanken i dag men det var faktisk ikke så illeluktende som jeg hadde forventet. Det lo en del knust urinstein i bunnen av tanken og et tynt lag i alle slangene. Det er de svarte gummislangene som lukter mest.

 

Da er nye slanger bestilt. :thumbsup:

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Christel, du har sikkert som meg et Wast tømmelokk på dollbordet? Mitt "prosjekt" fremover er å fylleT oppe septikktanken med ferskvann via Waste hver gang jeg fyller ferskvann og skal ut på sjøen like etterpå. Hver gang jeg har mulighet skal jeg fylle opp og tømme, selv om jeg ikke har brukt doen særlig mye. Kjører allerede rikelig med ferskvann via doskåla, etter at jeg har tømt tanken og skal forlate båten i hjemmehavna.

Så får tiden vise om dette forlenger livet til alutanken og slanger. Synes allerede å merke redusert septikklukt unger dørkplater ettersom jeg har kjørt på med rikelig med vann ved dobruk og ikke vært redd for å fylle tanken.

Årets "domotto" er: bedre med full tank enn tett tank. :)

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha vekk odøren fra tanken er det bare å gå på med rikelige mengder klorin. Siden du har plasttank tåler den det også. Muligens en unødvendig jobb, men det er jo litt mer delikat å montere nye slanger osv når det lukter gullende rent :yesnod:

 

Jeg gjorde rent vår alutank med klor ifb. med inspeksjon og trykkprøving i fjor, men da lot jeg ikke klorvannet stå så lenge. En kamerat av meg tok livet av en lik septik alutank med ei flaske klorin. Resultat: Skutebunn full av ekskrementer :puke:

 

Tillagt:

Eureka, tror ikke du behøver å være redd for levetiden på tanken din ved normal bruk. Vår tank fra 1984 var like fin som ny når jeg inspiserte den innvendig i fjor. Hadde egentlig tenkt å lage ny tank i syrefast etter den episoden kompisen min hadde, men slo det fra meg da jeg så hvordan den så ut innvendig.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hver gang jeg har mulighet skal jeg fylle opp og tømme, selv om jeg ikke har brukt doen særlig mye. Kjører allerede rikelig med ferskvann via doskåla, etter at jeg har tømt tanken og skal forlate båten i hjemmehavna.Så får tiden vise om dette forlenger livet til alutanken og slanger. Synes allerede å merke redusert septikklukt unger dørkplater ettersom jeg har kjørt på med rikelig med vann ved dobruk og ikke vært redd for å fylle tanken. Årets "domotto" er: bedre med full tank enn tett tank. :)

 

Sikkert ikke dumt, men er det ikke litt i overkant å gjøre det hver gang? Blir jo mye styr av dette da:-)

 

Selv har jeg gjort det til rutine og tilsette en desj med Domestus Fresh i potten, og flushe med varmt ferskvann etter hver tur. Da blir det ihvertfall ikke stående saltvann og urin i slangene, så jeg håper de ikke vil gro tett. Syntes det er blitt en friskere lukt i båten med dette. Slangene mine er seks år gamle, og er vel så smått begynt å slippe ut litt lukt, men med dette trikset er det bare blomstervann som står i slangene ved lengre stilleligge.

 

(Tanken min er selvtømmende med vakuum når jeg går i plan, så den er alltid tom når jeg kommer tilbake fra tur.)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Sikkert ikke dumt, men er det ikke litt i overkant å gjøre det hver gang? Blir jo mye styr av dette da:-)

joa, det blir kanskje litt overkill i lengden, men i en periode fremover nå skal jeg ihvertfall prøve dette ut. Setter motoren i fri og hue ut over borde når jeg kjører pumpa og septikken ut. Dersom det kommer ut papirmasse og andre større eller mindre bestanddeler på andre tømminga, så er det vel god grunn til å gjøre dette av og til.

Vannpåfylling og Wast-lokket er 20 cm fra hverandre på dollbordet, så det er kjapt gjort å toppe septikken med ferskvann når en først står der med slangen.

 

Ettersom du har selvtømmende når båten er i plan, får du kanskje ikke med deg hva som kommer ut... men det er åpenbart at ihvertfall maiskorn og kantarell er noe magen er dårlig til å fordøye ... say no more...

Link to post
Share on other sites

Jeg tømte septiken, og fylte den opp med varmt ferskvann tilsatt zalo ved å tømme mange bøtter i dass, og trekke ned.

 

Stengte du vanninntaket da, slik at du ikke trakk saltvann samtidig?

Jeg har elektrisk toalett. Tåler det å trekke ned samtidig som vanninntaket er stengt tro? Er vel noe som tørrkjøres da. Men det tåler kanskje de fleste elektriske toalett?

 

Burde selvfølgelig hvite fabrikat og modell før jeg skrev dette, men er takknemlig for innspill likevel :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Praktisk spørsmål, hvor kjøper dere denne 35% eddiken? Så etter den på Rema og Kiwi idag, men ikke noen suksess

Jeg fant 35% eddik i et av de større supermarkedene. Tror det var en Meny-butikk.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Jeg tror at dette som skrives om urinstein og at dette problemet i stor grad er linket til saltvann, ikke er helt riktig. Har opp gjennom de siste årene sett urinaler som i rør/vannlås nesten har vært helt blokkerte av urinstein. Disse urinalene blir ikke ikke spylt med saltvann!!!

Skulle vært morro å hørt om det er noen rørleggere her inne som har erfaring med dette!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer en runde med systemrens eller systemrens septi. Hadde en runde med tette slanger for 2.år på rad, og må bli flinkere til å spyle ned. Men med såpass mye urinstein i selve slangen må det vel også ligge rikelig i tanken også. Overrasket over hvor mye som har kommet hvor fort i slangene - slangene var skiftet for to år siden. Gikk tett samme sesongen, og jammen meg gikk det tett i år igjen. Har vært altfor gjerrig på vannet. Oppdaget at septik-måleren sluttet å virke, så den har vel "grodd fast" den også.

 

Så det spørs om ikke systemrens - som vel er svært lite miljøfiendlig - blir litt mer rutine fremover.

 

Byttet forøvrig ut en alu tank for to sesonger siden. Der var hullene så store at jeg kunne stikke fingrene inn. :puke:

 

Produsenten estimerte maks 10 til 12 års levetid ved normal bruk av en slik tank. Nå har jeg syrefast

Link to post
Share on other sites

Byttet forøvrig ut en alu tank for to sesonger siden. Der var hullene så store at jeg kunne stikke fingrene inn. :puke:

 

Produsenten estimerte maks 10 til 12 års levetid ved normal bruk av en slik tank. Nå har jeg syrefast

Vet du om det var sjøvannsbestandig alu i de tankene eller om det var vanlig alu?

Link to post
Share on other sites

 

Vannpåfylling og Wast-lokket er 20 cm fra hverandre på dollbordet, så det er kjapt gjort å toppe septikken med ferskvann når en først står der med slangen.

 

 

Hei

 

Eg likar ikkje tanken på at ein ferskvasslange har vore nede i tømmeloket til ein septiktank før eg fyllar vatn.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

I min båt var det bare en ting som dugde og det var Mudin sin avløpsåpner. Den er et stoff som er tyngre enn vann og derfor trenger gjennom.

Hell stoffet i dass om kvelden og la det kverne i ett sekund for deretter å la det stå til neste morgen. Kan også helles rett i septikken å la det ligge over natten eller helgen.

Det blir et fantastisk resultat og er kverna tett så åpner det dette også etter samme prinsipp som over. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Eg likar ikkje tanken på at ein ferskvasslange har vore nede i tømmeloket til ein septiktank før eg fyllar vatn.

Jeg skjønner din bekymring dersom vannslangen hadde vært nedi eller i kontakt med waste. Men for ordens skyld vil jeg nevne at jeg holder slangen ca 30 cm rett over waste-hullet når jeg gjør dette. Ingen berøring og grei klaring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...