Jump to content

Hvor mye kostet motorene før?

Alternes..

Recommended Posts

Tja, husk at gjennomsnittlig årslønn i 1930 ifølge SSB var ca.kr.2500. En arbeiderlønn lå trolig godt under dette nivået.

Og mesteparten av lønna gikk til mat. Tak over hodet og litt klær, så var det ikke mye igjen.

Nå går vel omtrent 15% av kjernefamiliens lønn til mat.

Boligen har blitt en pengemaskin.

Masse penger brukes på festing, damer og båt. Resten sløses bort.

Hva motoren koster er ikke veldig nøye lenger.

Redigert av Hytteeier (see edit history)

For ett år siden tømte jeg huset etter farfar. Da dukket det opp permer med båttilbud, bestillinger, avtaler og reklamasjoner han fremsatte på båter han kjøpte på 30, 40 og 50 -tallet. Jeg skal ta og finne de frem igjen.. Mener det var en del snacks der. Fant en båttegning på en 42fots lystbåt fra slutten av 1939 tror jeg. Den ble nok aldri bestilt og produsert.

Imponerende skriftspåk, formelle reklamasjoner mm alt utført på en skrivemaskin jeg har tatt vare på og står på stuen til pynt.

Redigert av Eureka (see edit history)

I 1975 stablet jeg tomflasker i den lokale matbutikken for 8 kroner timen. Kunne gjerne ha tenkt meg en 20 hester på jolla, men det betydde at alle penga for alle kveldene og alle lørdagene hele vinteren ville gå med.Nå merket jeg det knapt i lommeboka når ny 20 hester ble innkjøpt. Konsumprisindeks er en ting. Reallønnsvekst er en mye viktigere ting - samt å jobbe med noe annet enn å stable flasker.

Sommeren 1975 begynte jeg med 18,-kr timen i en sommerjobb hos det lokale sveiseverksted, fikk 22,-kr etterhvert.

I 1975 stablet jeg tomflasker i den lokale matbutikken for 8 kroner timen. Kunne gjerne ha tenkt meg en 20 hester på jolla, men det betydde at alle penga for alle kveldene og alle lørdagene hele vinteren ville gå med.

De må ha vært en sporty ung dame den gang :thumbsup:

Men hva syns deres mann om denne ubehøvlede geskjeften?

Her kan det imidlertid se ut som om "hennes mann" har lånt profilen et øyeblikk :giggle:

Her er grunnen til at man bør styre unna Fevik 21:

fevik21.jpg

De lokale indianerne har et annet navn på båten. De kalle den Rullende Balje 21.

Det finnes også en Rullende Balje 23 som har det samme skroget, bare med 2 fot ekstra skjøtet inn i lengden. Ofte også kalt Smal Rullende Balje 23.

Grei nok som snekke med fortrengningsskrog, men med tungt og stygt overbygg og høyere tyngdepunkt ble den en katastrofe. Dette er min kone helt enig med meg i.

Hei. Dette blir vel litt på sidelinjen, men tar det med alikevel. Hele motorrommet på en 36000 t tankbåt bygget ved Eriksberg i Sverige kostet i 1959 14 milioner. Der hadde vi en 10 sylindret, 14000 hk B&W, 2 hjelpemotorer 430 hk, steam turbin generator, 2 stk dobbelttrykkskjeler

Alt utstyr var av det mest moderne som kunne skaffes på den tiden.

Lønna som maskingutt husker jeg var 419 kr.mnd, og så hadde vi tropetillegg på 1 kr dag etter pasert sues. Noen av de store lystbåtene på fjorden koster vel nesten det samme i dag, og lønna til de som eier dem, tja...? (Synes det er helt ok at folk tjener penger.)

Men det var nok ikke slike motorer trådstarter ville ha prisforskjeller på. :flag:

mvh

spilli.

Og mesteparten av lønna gikk til mat. Tak over hodet og litt klær, så var det ikke mye igjen.

Nå går vel omtrent 15% av kjernefamiliens lønn til mat.

Boligen har blitt en pengemaskin.

Masse penger brukes på festing, damer og båt. Resten sløses bort.

Hva motoren koster er ikke veldig nøye lenger.

Var vel store forskjeller på dette i 1930

I større byer var vel mange i lønnet arbeide, men på landet var dette værre.

Mange levde via naturalhusholdning til langt oppå 50-tallet og lengre for noen.

Det eneste de brukt penger til var til klær en sjelden gang, sukker, mel, salt, gjær og tilbehør for matproduksjon som de måtte kjøpe.

Melk, kjøtt, egg, fisk, smør, bær, grønnsaker hadde de fleste selv fra egen produksjon.

Har prisoversikter fra slutten av 1800-tallet over hva som ble innkjøpt og hva det kostet her i området.

Prisene er ikke oppgitt pr kg, men som priser pr fat, tønne, sjeppe, dusin, osv. tøystoff har priser pr. alen.

Min fars foreldre var typisk fiskerbonde av yrke.

De solgte de siste kyr på slutten av 60-tallet.

Min farfar var noe i arbeide mest sesongarbeide innen fiskerier ved fiskemottak, ellers var han medeier i 2 - 3 større skøyter sammens med ett par brødre.

Noe ble selvfølgelig kjøpt, men melk, fisk, bær, poteter og grønnsaker holdt de seg med selv.

Av dette lagde de syltetøy, saft, saltet og tørket fisk, grønnsaker og poteter ble lagret i en jordkjeller, hvor gulrøtter ble dekket av sand for å holde seg bedre.

Huset var forlengst nedbetalt, dette var en husmannsplass som min farfar hadde betalt ut ca 1942.

Foreldrene hans drev stedet tidligere.

Materialer til gjerdestolper ble laget av eget virke, ble kjøpt svært lite fòr til dyrene, men litt kraftfòr ble dog kjøpt.

Fantes ikke renovasjonsavgift den gang, heller ikke eiendomsskatt.

Renovasjonsavgift er der heller ikke i dag da det ikke er vei frem til huset, og for langt til nærmeste vei.

Redigert av Auskar (see edit history)

og i 1988-1990 ca kostet en johnson 25hp med elstart 29-30000 husker ikke eksakt pris og eksakt år...

Syntes dette var noe dyrt, så jeg sjekket hva jeg betalte året før for min 25hk Evinrude.

Har det med å samle og gjemme gamle kontrakter og kvitteringer, til stor glede for meg selv og stor ergelse for andre...

Ifølge kontrakt ble min Evinrude 25hk kjøpt 10/7 1987

Standard motor - kort stamme.

Som jeg nevnte i tidligere tråd var dette en overligger fra 1986, men motor var flunke ny og ubrukt.

Etter som jeg kan se ble motor levert butikk 1.9.1986

Motoren var billigere enn hva jeg oppgav i tidligere tråd ( ca 17.000,- )

Står i kontrakt:

A ) Kontantpris ( den pris selgeren ville ha krevd ved kontant betaling ) kr 15.300,-

B ) Kredittkostnader kr 1.894,-

Kredittkjøpspris ( A + B ) kr 17.194,-

Motor ble kjøpt på avbetaling via Nordlandsbanken.

Siste betaling 25.07.89

Synes 29 - 30.000,- var vel mye ett par år senere, selv med el start og mulig lang stamme.

Særlig når kontantpris var kun 15.300,- for denne motor uten tillegg for avbetaling.

Redigert av Auskar (see edit history)

Syntes dette var noe dyrt, så jeg sjekket hva jeg betalte året før for min 25hk Evinrude.

Synes 29 - 30.000,- var vel mye ett par år senere, selv med el start og mulig lang stamme.

Særlig når kontantpris var kun 15.300,- for denne motor uten tillegg for avbetaling.

var en johnson med lang stamme og elstart med batterisom ble kjøpt til en 16 fot askeladden når jeg var 17-18 år og ble gitt rett ved 30 for dette som jeg er 99% sikker på... husker det irriterte oss at det ikke ble kjøt en 40 hp i stedet da den kostet kun noen lapper mer over 30 tallet

Redigert av bukt (see edit history)

Betalte 7800,- for min Yamaha 15A i 1978, og den starter og går fint enda.

Faren min kjøpte 15fots geitbåt tidlig på sekstitallet, og den måtte han ut med 422,- for. Husker han mumlet noe om dette "momstullet" som kom. Derfor dette urunde tallet.

Samme båt i dag koster om lag 25000,-.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...