Mettemamz Startet 10.August.2011 Del på Facebook Startet 10.August.2011 Hei. Lurer på om det er mogeleg å ta beviset på nett og kor ein eventuelt kan henvende seg ? klemz :-) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Du kan lese mer på siden til Norsk Test Lykke til Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
volvo_penta_ Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 Prøven kan du ikke ta på nett, da må du til ett test-senter som du finner på nettsiden som er angitt over. Kurset/teorien derimot kan du ta på nettet fra ulike leverandører. Et slikt koster som regel 1000-1500,- kr og 541,- kr før selve prøven! Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 tok den som privatist her denne uken. Leste akkurat 7 timer på den(bare lånte boken på biblioteket) og dro på redningsselskapet(avtalte på forhånd) og tok den som privatist...utrolig lettvint... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 Hva består testen av? Driver og leser selv og føler det er vel mye stoff beregnet på seilere, noe som irriterer litt. Det blir som å kreve at en med seilbåt skal ha inngående kjennskap til drev og dets funksjon og hvordan man best fører båt med et og to drev. Det har han ikke bruk for eller trenger videre info om... Eller er det bare meg som synes det ? Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
mæjus Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 Hva består testen av? Driver og leser selv og føler det er vel mye stoff beregnet på seilere, noe som irriterer litt. Det blir som å kreve at en med seilbåt skal ha inngående kjennskap til drev og dets funksjon og hvordan man best fører båt med et og to drev. Det har han ikke bruk for eller trenger videre info om... Eller er det bare meg som synes det ? Kjetil S Avgiften til staten er 540kr. Du får 60min å ta den. Testen er delt inn i 3 deler. Sjømannskap,Lover & regler og, Navigasjon. Du får 50 spørsmål hvor disse tre hovedgruppene inngår. Boken til Olaf Trysnes er absolutt å anbefale. Den heter "Veien til båtførerprøven" Til denne boken kan du også kjøpe en spørsmål og oppgavebok. Sitér dette innlegget Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer. Link to post
Kent Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 Ja det er enkelte faguttrykk innen seiling som etter min mening ikke har noe i en generell båtførerprøve å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 faguttrykk innen seiling Slike som? Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 Som motorbåtmann trenger du bare vite at du har vikeplikt for seilbåter. (Når de er under seil) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Kent Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 Husker ikke helt, jada "hører" det er noe svevende. Gikk gjennom batskole.no og lette etter de spørsmålene men klarte ikke å finne de igjen. Er litt usikker men mener det blant annet var noe om noen stag? Det føles som mange spørsmål om noe som er helt uinteressant sett fra en motorbåt eiers ståsted. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 Uten å røpe noen stor hemmelighet kan jeg fortelle at et av de mest "populære" spørsmålene å bomme på, og ofte å stryke på, er det som går på vikeplikt mellom seilfartøyer. Seilbåtfolk klarer seg stort sett godt på det spørsmålet, men motorbåtfolket sliter tilsynelatende med å forstå forskjellen på lo og le, for ikke å snakke om å forstå hvilken side vinden kommer inn på. (Jeg har med vilje unnlatt å kalle det "hals" for ikke å forvirre mer enn høyst nødvendig...). Så mitt beste råd til dere som skal avlegge båtførerprøven: bruk noen minutter på å sette dere inn i reglene som gjelder for vikeplikt mellom to seilfartøyer som møtes på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kjetil1 Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Ja, ikke sant. Egentlig nokså teit hvis jeg skulle ha strøket på vikeplikt mellom to seilbåter. Har ingen planer om å seile en seilbåt. Før det skjer får jeg meg bobil, og det liker jeg heller ikke... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
mæjus Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Er litt usikker men mener det blant annet var noe om noen stag? Det føles som mange spørsmål om noe som er helt uinteressant sett fra en motorbåt eiers ståsted. Ja det stemmer det, dette er det populære "Hva er vantet på en seilebåt?" Detta er wire`ene som holder masta på plass. Grunnen til at det er så mye spørsmål om seilbåter er jo bare det at de skal slippe å matte ha 2 seperate prøver. Leser man nok på det så husker man det til prøven, men kan love deg at det forsvinner fort ut igjen for de fleste motorbåtførere når xamen er bestått:) Sitér dette innlegget Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer. Link to post
mæjus Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Har forresten en del spørsmål til båtførerprøven i PDF format. Send meg en PM men mail adresse om noen er intresserte. For min del leste jeg "Veien til båtførerprøven" og brukte disse spørsmålene og div gratis tester jeg fant på nettet. Noe de absolutt legger vekt på er reglene for ferdsel på sjøen og bruk av kart og koordinater. Dette gikk det ihvertfall mye igjen av på den prøven jeg fikk. Sitér dette innlegget Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.