Jump to content

Ankervinsj anbefaling Summer Family


Mogens

Recommended Posts

Hei guys.

 

Jeg tenkte å invistere i en ankervinsj etter hvert. Mitt spørsmål er om det holder med en 800w til min båt. Jeg har nemlig kikket på denne pakken og synes den har en fin pris - http://www.seatronic.no/ankervinsj-ankervinsjpakker-c-229_183/stor-vinsjkasse-med-p-941. Båten er jo 27 fot og veier vel med stasj og personer en 3400-4000 kilo tenker jeg, alt etter som.

 

Jeg tenker altså først og fremst wattstyrke og ikke at Ila eller Engbo er et bedre alternativ :giggle: .

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Hm, kanskje den holder. Jeg fikk følgende svar i fra forhandleren nå - "Motoren brukes på båter opp til 10 tonn!!! Til og med levert på tyngre båter. Selv installerte jeg denne på 43 fot seilbåt for 6 år siden - den har en

bekjent av meg overtatt - aldri vært problemer. Ikke standard gir på denne - planetarisk gir."

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Pakken du ser på ligner veldig på den jeg har på min Summer Family. Jeg har en Simpson Lawrence Freefall 900 (900W), og den holder i lange baner for Summer'n.

 

Imidlertid ser det ut til at pakken inneholder en større kasse enn det jeg har, noe som er en ubetinget fordel. Jeg har nemlig en litt mindre kasse, noe som innebærer at jeg innimellom må bakpå der og hjelpe til for å få tauet nedi kassen fordi det pakker seg ved "innsveiving". Et alternativ er jo å ha kortere tau, men det har jeg ikke lyst til....

 

Forøvrig er alt annet likt - tautykkelse, ankervekt osv.

 

Tror dette vil fungere bra for deg.

Link to post
Share on other sites

Akkurat ja. Det høres bra ut. Men hvilken badeplattform har du? Jeg har 2 "små" på hver side og tror nok ikke jeg får plass til hele kassen som er 70 cm dyp, så jeg må nok kutte den litt. Den kan jo ikke stikke 20-25 cm ut heller... Tipper at badeplattformen min ikke er dypere enn en 40-45 maks 50 cm.

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Du har et poeng der. Jeg har "hel" plattform, og sånn sett bedre plass i bredden enn deg. Men min plattform er heller ikke veldig dyp - jeg vil anta ca. 50 cm, muligens litt mer.

 

Enig med deg at du bør vurdere å kappe den litt - men da risikerer du å havne i samme situasjon som meg, altså at du må innimellom må hjelpe til med å få tauet ned i kassen. I den sammenheng kan du jo også vurdere om du skal gå til anskaffelse av en fjernstyringsenhet til vinsjen. Jeg har en variant med lang ledning, som er svært nyttig når jeg må bakpå der. Nå får man radiostyrte fjernstyringsenheter til vinsjene, så da slipper man ledninger. Dette er sikkert ikke gratis, men det er kanskje noe å tenke på ?

Link to post
Share on other sites

Du jeg har dealet meg til en sånn fjernkontroll ;D. Fant ut at det kunne være veldig kjekt! Når det gjelder antall meter tau så ser jeg for meg at jeg ikke absolutt må ha alle de 50 meterne. Tror du ikke det vil holde med en 30-35 meter i de fleste situasjoner da?! Det er i hvert fall det svigerfar mente :thumbsup: .

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

OK, jeg får fortelle om en lite hyggelig opplevelse jeg (vi) hadde ifjor. Vi var på utkikk etter et sted å legge oss for å spise. Siden det blåste endel fant vi et sted like inntil en bergvegg hvor det var litt le. Jeg så på ekkoloddet at det var ca 28 meter dypt der, men jeg hadde fått beskjed om at det var 30-35 meter ankertau. Siden vi nylig hadde kjøpt båten trodde jeg at dette var tilfelle, og da ville det ikke være noe problem å kaste anker på noenogtyve meters dyp bare for å spise lunch. Vel - tauet var ikke så langt. Det viste seg senere at det var 25 meter. Resultatet var at vi ikke fikk ankeret i bunn. Men det som var mye verre var at vinsjen fortsatte å gå, og skrudde ut bolten i midten av vinsjen. Plopp - borte. Jeg måtte altså redde båt, ankervinsj (kabbelaret satt heldigvis fremdeles på plass) og anker med tau i blåsten. Det gikk såvidt, men var ikke hyggelig og det ble dårlig med lunch den dagen. Etter den opplevelsen forbannet jeg meg på at jeg aldri mer skulle ha kort ankertau.

 

Nå kan du sikkert argumentere med at jeg burde visst bedre enn å stole på det selger hadde sagt, men jeg er nå sånn,da - jeg stoler stort sett på det jeg blir fortalt.

 

Du kan også si at 30-35 meter tau holder i de fleste situasjoner, og det stemmer sikkert. Men jeg vil heller ha litt "tral" med å få inn tauet enn å miste den lille ekstra sikkerheten og valgmuligheten jeg har med lengre tau.

 

I tillegg til å skifte til et lengre tau har jeg nå sydd inn merker i tauet på hver 5. meter, slik at jeg til enhver tid vet hvor mye tau jeg har ute. Bildet jeg legger ved er merket for 15 meter - altså tre innsydde ringer.

 

Jeg var en tur i båten i ettermiddag og tok noen bilder av hvordan vinsjopplegget ser ut på min båt. Som du ser er kassen kappet på min båt også.

 

 

Lykke til !

 

 

ankertau.jpg

 

 

 

 

ankervinsj_bb6.jpg

 

 

 

 

ankervinsj_bb7.jpg

 

 

 

 

ankervinsj_sb1.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja det må jeg si. Knallbra med litt historier jeg GARANTERT kunne gjort selv :thumbsup: ! Det er akkurat slik jeg lærer merker jeg...

 

Supert at du tok litt bilder også. Ja den ser kuttet ut ja. Den er ikke 70 cm dyp den der. Det er nok grunnen til at du har litt problemer med å få plass til tauet også. Jeg har tenkt litt på å få merket tauet lengdemessig ja men har lurt litt på hvordan en kan gjøre det uten at det vil "sette seg fast" i mekanikken på vinsjen.

 

Har nå bestilt pakken over og håper jeg finner en grei løsning m.t.p. kassens plassering, taulengden osv.

 

Sånn apropos når vi er inne på størrelsen på kassen. Jeg synes det er litt merkelig at de ikke har laget den kassen på en litt annen måte også. Jeg mener, det er da ikke alle som har en badeplattform som er 70 cm dyp. De kunne laget en variant som var en 50 cm dyp og bredere enn dagens versjon. Hadde den vært høyere så hadde man vel fått problemer med avstanden til ripa.

 

Ha en fin helg Bjørn. Vi satser på en overnatting fra i dag til i morgen da det skal bli ruskevær ved middagstider i morgen her i sør. Må få utnyttet de siste fine helgene nå!

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...