Jump to content

Hvordan vedlikeholde båttilhenger "gjørdetselv"?

Havgap

Recommended Posts

Kopierer inn fra en tråd, som etterhvert bgeveget seg inn på vedlikehold av henger.

Ja, hvordan kan man sjekke/vedlikeholde lager/bremser på en tilhenger? Fikk høre av verksted at det ikke bare er sjøvann som gjør at man bør ta service; det er varme som skaper fukt, så kommer rust osv. Kanskje dette fortjener egen tråd; men er "service" en gjør-det-selv-øvelse?? Kan jo ikke være rocket-sience, og synes verkstedet tar seg godt betalt..

Ja noen kunne jo forandret emnetittel på denne tråden så kunne vi fortsette å diskutere vedlikehold av båthenger.

I Gaupen Brukerhåndbok står det bare at en skal kontrollere lager etter hver 6.måned eller etter 2000km, men ikke hvordan?

Jeg har en del rust på min enda dette er en 2007 Gaupen modell. Hvordan behandle dette?

Har en Brenderup-henger selv, og har ikke forsøkt ennå. Men å skru opp og rense og smøre og sette inn med guffe som skal forhindre rust kan ikke være så vanskelig. Anderledes hvis man trenger spesialverktøy. Men har noen en "bruksanvisning" på hvordan man går frem??

Man kan jo ordne det meste selv, hvis man ikke har tidspress, og kan sjekke opp ting når man støter på noe man ikke kan.

Å kontrollere lager gjøres sånn kjapt og enkelt ved å kjenne etter slark, og høre etter ulyd. Ta tak i hjulet og rikk det fra side til side, og kjenn etter slark. Det bør ikke være mer slark enn "såvidt merkbart." eller deromkring. Men det behøver ikke være akutt selv om man har mer slark enn det, er litt avhengig av hvor tungt hengeren belastes. Ulyd sjekkes enklest ved å vippe opp hjulet så det kan roteres fritt, og snurre og høre. Romling eller knasing i lageret er nedtur (pass på at man ikke diagnostiserer på bakgrunn av evt lyd fra bremser som henger innpå). Men igjen behøver det ikke være akutt med en smule romling. Veldig mange gamle hengere rundt om som har trillet rundt med romlete lagre i årevis, vil jeg tro.

Hvis man har slark, kan dette gjerne strammes, ved å spenne mutteren på hjulaksen. Denne skal ikke skrus til man ser mannen med ljåen, men justeres slik at man akkurat blir kvitt slarken, men det er viktig å ikke dra for langt, så man får økt motstand. Jeg pleier å stoppe litt før det, så jeg såvidt kjenner antydning til spillerom. Fett opp (uten å fylle helt), og se glad ut.

Jeg har ingen hengere med bremser, så jeg har ikke plukket så mye med justering av dette (annet enn fra skruing av bremser på bil), men det kan jo ikke være noen heksekunst.

Stusser når det skrives i første innlegg at varme skaper fukt. Det er da bare tull. Varme tilfører ikke fukt til et tørt lagerhus, og hvis det er fukt tilstede gjør ikke varmen annet enn fordele fukten i kammeret (ved at fukten fordamper og kondeseres igjen), og etter hvert driver fukten ut.

Hm, ja - det høres jo greit ut. Alle kan antakeligvis løsne hjulboltene og så , - er det ikke da et lagerhus og bremser innenfor? Hvis ikke noe er skadet og ikke noen ulyder, men jeg bare ønsker å sjekke og være i forkant med vedlikehold; - skal jeg da bare tørke av, smøre her og der, men selvfølgelig ikke på selve bremsene??

Jeg har inntrykk av at wirene er et sårbart punkt på bremseopplegg til henger (kanskje særlig eldre hengere). Hvis plastikk-strømpen som kler wiren blir skadet, kommer det fukt inn i wiren, og siden en henger gjerne står rolig i lengre tid av gangen, får det tid til å ruste seg fast inni der. Jeg hadde derfor vært litt ekstra oppmerksom på wirenes tilstand, og smurt i wire-enden hvis du plukker av bremsetrommelen. Hvis du finner steder der sprømpen er sprekt / gått i stykker, så ville jeg sprøytet på med WD-40 en gang i mellom.

• 4 uker senere...

Hjullager på tilhengere sjekker du enkelt ved å dra hardt i hjulet sideveis. Du skal ikke kjenne antydning til slark når du gjør dette. Løft hjulet fritt fra bakken og rull hjulet rundt, det skal rulle lett og lydløst. Subbelyd fra bremsesko er ikke farlig, men romling er ikke bra. Slark eller romling er tegn på at hjullager må skiftes i nærmeste fremtid. Hjulet henger kun fast til hengeren i lageret, så havari er dramtisk. Fett i hjullager er ikke enkelt å gjøre noe med, pga. tetninger i lager. Tette lager er av "bruk og kast type", og behøver heller ikke etterfylles.

Koniske lager på eldre hengere har en fettkopp i navet og etterfylles enkelt. Disse kan også etterstrammes ved slark, men man må være meget forsiktig, ellers risikerer man å ødelegge lageret.

Se etter dekkslitasje, skjevslitte dekk betyr feil på hjulstilling. Det kan være pga. bøyd aksel, utslitt gummitorsjon eller rustangrep i gummitorsjon. Uansett så er skeivslitasje et meget dårlig tegn på en tilhenger og krever en grundig sjekk av årsak.

Dekkslitasje generelt og lufttrykk er også et punkt på sjekklista.

Har du brems så sjekker du strømpen på wirer, er det skade her så skift wirer. Skadet strømpe fører til vannintrengning og gjør at wirer ruster fast. Da vil ikke bremser "gå av" og du risikerer å ødelegge bremsebånd og bremsetrommel. Nye wirer blir billig i denne sammenheng.

Draget til påløpsbremsen trenger smøring, et par tre pump med fettpresse i hver nippel er passelig.

Påløpsbremsen kontrollerer du med å presse inn ca 1/3 vandring på påløpet. Bruk feks. en jekkestropp. La hjulet være oppjekket og rull på hjulet, bremsene skal da begynne å ta. Dersom ikke bremsen tar så må du stramme etter bremsebåndene. Justering av bremsebånd er på insiden av hjulnavet, ofte med en instruksjon på dreieretning ved justering. Er hengeren noen år og båndene er lagt etter mange ganger, så bør trommel demonteres for å inspisere tykkelsen på bremsebeleggget.

Lysanlegget trenger også vedlikehold, ta av lykkteglass og la eventuell fuktighet tørke. Spray et tynt lag med 5-56 WD-40 eller lignende over alle deler av metall i lyktehuset, før du setter på glasset igjen. La også pinnene i bilkontakten få en liten dusj med samme middel i blandt.

Rust på galvanisert ramme børster du forsiktig vekk med stålull eller stålbørste. Er rustangrepet lite (noen mm) så vil denne behandlingen gjøre at zink trekkes tilbake over bart metall og hindre nytt angrep. Er det større flekker så pusser du vekk all rust og legger på kaldgalvanisering, feks. Zinkspray.

Men det beste vedlikeholdet på hengeren gjør du hele tiden dersom du aldri dykker bremser eller hjullager ned i vannet.

God tur!

Redigert av Fjellmatros (see edit history)

ser i instruksjonsboken til min Tysse-henger at det er en lang liste med servicepunkter. I tillegg til de som står der pusset og rengjorde verkstedet bremsebånd og tromler.

Fjellmatros har jo en bra liste da.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Takk! det var fullstendig! Enig med det siste om at lager og bremser ikke skal i vannet. Men likvel vanskelig å unngå, har du kjørt så langt ned som du kan, kanskje med litt margin også, og står og jobber med å få båten på hengeren kan du være sikker på at det kommer en halvplaner forbi som skyver masse fjord innover.

• 11 år senere...
Pasi2 skrev for 21 timer siden:

Fluid Film fra Rettedal bilkontroll er løsning på de fleste båthenger vedlikeholds og bruksproblemer...

https://www.bilkontroll.no/fluid-flim/fluid-film-produkter.html

MVH Pål

For noe tull.
De fleste problemer man får på en båthenger er hjullager,bremse og el feil

Selve hengeren er galvanisert så jeg vil påstå att flud film gjør svært lite nytte på en båthenger.

• 1 måned senere...

Ja for dere har vel aldri opplevd rust og tørre bolter på en båthenger... det har jeg og innlegget var ment som et tips for å forebygge dette. Nei ikke fra Rettedal, men privatperson. Erfaringsgrunnlaget er fra å ha eiet 7 båter og båthengere de siste 25 år. Det flotte med Fluid film er at det ikke skader galvanisering, trekker ikke til seg skitt og kryper 5 cm. Jeg benytter dette også på motor før hvert vinteropplag.

"PIPE" ikke alt på en båthenger er galvanisert vet du...

MVH

Redigert av Pasi2 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...