Jump to content

Trenger tips/råd til kjøp av Daycruiser.


GizWorld

Recommended Posts

Jeg trenger tips til kjøp av nyere Daycruiser. Vi har et budsjett på opptil 250k, men det gjør ingenting om det er billigere.

Jeg er foret opp på 14" joller med 20 HK og selv om jeg ser på meg selv som meget båtvant er jeg FERSK når det kommer til Daycruiser.

Hva bør man kikke på og hva regnes som kurante kjøp?

 

Har sett på Uttern D55 og Ibiza 20" Touring. Vil også kikke litt på Askeladden og Yamarin, men er i utangspunktet åpen for alle merker.

 

Kritieriene er som følger:

 

- Skal ha en toppfart på +/- 35knop

- Bør kunne dra vannski

- Vi pleier sjelden og overnatte i båt, men ønsker muligheten til å sette vekk ting under tak. M.a.o. ikke Bowrider.

- Størrelse 17"+

- Så ny som mulig ( ihvertfall motor)

Motor:

Innenbords eller utenbords? Fordeler/ulemper. Er i utgangspunktet mest innstilt på utenbords, og i såfall, 2T vs 4T.

 

Fikk tilbud på en flunkende ny Sting 570DC med 115 HK Evindrude E-tec til 259.000. Noen som kjenner til denne båten?

 

 

Som sagt alle svar er gode svar. Jeg er helt ny på daycruiser segmentet.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Ibiza, og har nå Yamarin, som jeg vil si er hakket mere gjennomført enn Ibiza.

 

Denne er perfekt ifølge dine kriterier.

 

Uttern vil jeg si ligger under Yamarin/Ibiza hva gjelder sjøegenskaper.

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Kjøpte D55 etter omtrent samme kriterier som deg på slutten av fjorårets sesong, så har i sommer 30 timers erfaring med kone + 2 barn (7 og 1år) ombord på dagsturer. Den er perfekt til vårt bruk!

 

PRO:

+ Kabinen! Minstemann bruker den til å sove formiddagslur og storebror ligger der og leser Donald. Hadde jeg vært 18 og nyforelska kunne jeg sikkert levd i båten en hel sommeren med denne kabinen:) Mener den er praktisk både pga lengden og at den har lufteluke/rømningsvei, noe flere av konkurrentene ikke har.

+ Har optimax (som er 2t), meget fornøyd. Kjapp og bensingjerrig. Jevn fin gange. Ifølge tester bruker 2t visstnok mindre enn 4t ved høyt turtall, men har bittelitt høyere støynivå på sakte fart. Stor bensintank (70 ltr) er også kjekt. Og Optimax kommer med en innmari informativ kjørecomputer som standard.

+Vindskjermen og den dype cockpiten holder passasjerer tørre. Det høye fribordet er også veldig praktisk med små barn ombord, få smukker som kastes på sjøen...

+ D55 er noe rimeligere enn Ibiza/Yamarin, så du får en nyere modell med liten gangtid for samme beløp.

+ Oftest solgt med Mercury og Brenderup, hvilket begge merker står for høy kvalitet.

+ Jeg kan trekke den på henger t/r Oslo-Sørlandet med bilen vi har i dag. Enkel å ta den opp/ned alene er den også.

+ Kartplotter er standardutsyr

+ Jeg har havnekalesje som gjør klargjøring før båttur innmari enkelt, den hindrer sola og tære på puter og plast, også syns jeg det ser bra ut også!

 

CONTRA:

- Sjøegenskapene er ok. Har vært ute i MYE sjø, høy fart, lek og morro:) Om jeg savner noe så er det litt mer kjøl, dette er kun et savn i medsjø, da kan det bli noen slag som jeg mistenker Yamarin/Ibiza ville taklet bedre. Litt mer kjøl hadde muligens også gjort den mer retningsstabil på sakte fart.

- Byggekvaliteten er muligens bedre i de dyrere båtene, litt knirk i gulv, en skrue her og der som må etterstrammes og litt gulning i plasten. Samtidig opplever jeg båten som fast sammenskrudd (ved høy fart i store bølger med hel båt/motor over vann smeller det, men skrangler ikke).

- Mangler små rom til lommebok, mobil, kamera, etc i cockpit, som du typisk finner mange av i Skibsplast.

 

Jeg gikk fra en 15 fots skjærgårdsjeep til 18 fots DC. Første turen var merkbart anderledes (vindfang, svingradius, respons, tyngde å holde i, dreggfeste), men kun etter et par turer opplever jeg å håndtere min D55 som jolla jeg vokste opp med (GH 11 m/9,9)... :)

 

Lykke til med valget! Selv mener jeg bruksmønster er viktigere enn merkenavn ved valg av båt. Enkel på henger, høyt fribord og kabin med lufteluke var for meg de viktigste differensiatorene ift andre muligheter. Og designet da, den ser meeeget bra ut:)

 

 

vh

Geir

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kjøpte Uttern D55 i juni, og har brukt den mye i sommer! Synes Geir beskriver denne båten helt riktig i svaret over - har akkurat de samme erfaringene selv.

 

Min er er 2008 modell med 90 hk Optimax - fin kombinasjon. Gjør 35 GPS knop med 3 voksne ombord.

 

Selv om jeg er veldig fornøyd med båten vurderer jeg å bytte, men det er kun fordi 3 fotssyken har meldt sin ankomst :-)

Link to post
Share on other sites

Mye bra svar.. Har på en måte forelsket meg i Uttern D55. Har prøvekjørt en med 115 HK. Denne virket stødig og grei.

Har også prøvekjørt en Ibiza 20 Touring, dog en 10 år eldre båt og motor. Denne virket på mange måter mer stødig i sjøen, men samtidig så vet jeg ikke helt om jeg hadde sansen for kalesjeløsningen. Du får et åpent rom bak som egner seg til fisking (noe jeg IKKE gjør), men dette står ute i vær og vind og blir vel fortere skittent. Den skitten tar du med deg inn i "cockpit" også føler jeg. Litt stor etter min smak.

 

 

Har også planer om å kikke på Yamarin og Askeladden, men utifra bildene er det fremdeles Uttern som frister mest. Når vi kjøper båt nå så blir det for å beholde den en god stund (med mindre 3-fots syken er smittsom, da.. )

 

Men som ble nevnt over her, så merket jeg meg at jeg savnet små rom til lommebok og slikt, men dette er jo bare småtteri.

 

Til gjengjeld så falt jeg veldig for løsningen med kalesjen skjult bak setet når den var nede. Slike detaljer er innertiere for meg.

 

 

Men så er det da spørsmålet (et som gnager mye i mitt hue):

 

- Skal man velge utenbords eller innenbords? Og skulle det bli utenbords er også spørsmålet om man skal ha 2T eller 4T.

Tar gjerne i mot gode svar på dette også. :)

Link to post
Share on other sites

Hei har hat ibiza 20 selv. det er noen pluss og noen minus..

+ først..

+ Flott og se på.

+Det er god plass i båten og det romet bak du snaker om er veldig greit. der ender det opp med at du har bagasje / vannski / tube og du kan også sette en litten barnevongn der..

+Båten har plass til mange menesker.

 

Så over til -

 

-Når du ikke har kalersjen opp så er det vanskeligg å få den vekk. (jeg ente med og legge den fra meg på sjøbua..

-Båten går helt elendig i sjøen dvs hardt og men føler at båten vil knuse vist man har litt fart og det er bølger.

 

Min konklusjon etter og ha hatt båten et år var at denne må jeg bli kvitt så fort som mulig.. (tok fra meg all båtmoro med disse slagende)

 

Men jeg må også tilføye at jeg har kjørt Ibiza 19 og 22 som begge er veldig gode båter i sjøen..

 

Vist du alikeveld vil kjøpe Ibiza 20 så må du vertfall kjøpe med 150 hk. 115 blir for litte..

 

Ang innenbor eller utenbors motorer liker jeg best utenbor selv. og jeg har hatt mange motorer og liker 4t mye bedre en 2t.

 

Mest pga støy. ( det er forskjeld selv om de mener det ikke er det,,)

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte daycruiser etter lignende kriterier, og endte opp med en Skibsplast 605.

Vurderte Uttern D55, men fant ut at den ble litt trang, både i cocpit og cabin.

Yamarin var dyrere, og Askeladden for tunge.

Skibsplasten er ganske lett i forhold til størrelsen og grei å trekke på henger.

Kalesjen deler du enkelt på Skibsplasten. Bakre del bretter du bare sammen (ingen stenger), og freme del pakker du til en pølse og legger på toppen av vindskjermen. Fremre del kan også stå alene, og det er da meget lunt under denne under kjøring.

Har en 90hk Suzuki på denne og klarer da omlag 33 knop på full harv, og marsjer på ca 27 knop. Forbruket ligger da på hyggelige 17-18 liter i timen. Foretrekker 4T, denne hører du nesten ikke på lave turtall (kontrollstrålen bråker mest :giggle: ) og er snill på forbruk. 90 hk på denne er helt grei størrelse, går lett i plan også med last. Er godkjent for max 140hk.

Og så har den wc, kjekt i nøden :yesnod:

 

Her er en fin, til god pris:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29778016

Link to post
Share on other sites

Hadde en Uttern D55 med 120 mercruiser tdi fra 2006 som ble solgt i fjor. Var godt fornøyd med den. Kalesjen pakkes jo elegant bort i egen "garasje", -siden det blenevnt over her om Ibiza.

 

Ble ikke en eneste overnatting i den i løpet av 4 år, så cabinen ble et ganske mye fordyrende skap, men gir god plass.

Siden båten hadde innenbordsmotor, så ble det veldig god plass på motorromsluka og badeplattformen, som gir båten større bruksområder.. Brukte den til en del dykking.

Som nevnt over er den godt skrudd sammen. Knirk i gulvet kommer av at teak høytrykkslaminatplaten til dørkrommet er limt fast i en finerplate som stiver av. Denne kan løsne litt og gir etter om en tung person går på den... Men da er det bare å lime den på nytt...

 

Det er mange D55 til salgs og de har ligge ute siden i fjor.. Dersom du tenker å ha båten i mange år, og den dekker det behovet du ser for deg at du har, er D55 et godt og "rimelig" alternativ i den størrelsen. Dieselmotor er fordyrende i kjøp og gjør muligens båten noe mere tungsolgt dersom du ser for deg å ha den i kun et par år. Dog, er det meste tungsolgt i dag later det til. -desto bedre kjøp kan du gjøre nå.

Kommer du til å ha høyt timetall på motoren hver sesong, bør du se litt nærmere på dieselmotor. Det er betydelig prisforskjell på bensin / diesel og en del forskjell i forbruk.

 

D55 ble diskutert og diesel / bensin ble diskutert ganske mye her i fjor, så søk litt og du finner gode tråder..

Link to post
Share on other sites

Leste en test vedrørende støy av utenbords (nyere typer). Støynivået på papiret er omtrent likt på 2t vs 4t. Dog er lyden i en 4t mer "harmonisk" (mer lavfrekvent støy) mens 2t er mye skarpere. Imidlertid er ikke dette avgjørene elementer for mitt valg av båt.

 

Har ikke sett på mange skibsplaster ennå, men de skal vurderes.

 

Diesel er et sterkt argument for innenbordsen, men må nok ta å prøve begge og sammenligne. Har prøvd en Uttern D55 med utenbords..

Ibizaen jeg kikket på

Uttern D55 som er prøvd og besiktiget

 

Disse to er jo langt unna hverandre både i årsmodell og pris, men føler kanskje det er verdt å legge i 50000 mer på Uttern.

 

Det jeg tror er at innenbords er mer kurant med tanke på vedlikeholdskostnader og deler da dette er omtrent som en bilmotor. Imidlertid tipper jeg at du mister en del effekt med innenbords grunnet fler overføringer før kreftene faktisk når propellen.

(Har hørt av en selvutnevnt ekspert at du på innenbords motor trenger du ca 15% mer HK for å få samme toppfart som en utenbords).

Ja litt klønete skrevet, men regner med dere forstår. Utseendemessig synes jeg det ser bedre ut UTEN en påhenger, og den badeplatformen kommer garantert til å bli brukt.

 

Kom gjerne med enda flere råd og tips. I skrivende stund er jeg farlig nær en Uttern.. :)

Link to post
Share on other sites

Bare så det er sagt, 35 knop med dieselmotor på D55 er tilstrekkelig... Ser at man får D55 med stor utenbords som går oppmot 45 knop, men jeg vet ikke helt jeg.. 35 knop er mer enn nok..

 

Nå har det vært en del diskusjoner her også om hva som er billigst når det kommer til vedlikehold, utenbord kontra innenbords diesel.. Det sies at påhengsmotor kommer best ut der.. Jeg tok all årlig service selv uten å være mekaniker. Belg på drev byttes hvert 5 år på mercruiser men solgte før den tid.

 

Ta en telefon til ditt lokale verksted som tar service på de aktuelle motorene og hør hva årlig service kommer på, dersom det er noe som spiller noen rolle for deg.

 

Ellers så vil jeg, generelt, anbefale å glide opp alle glidelåser på kalesjen og kjenn etter at det er i orden og ikke sitter fast. Glidelåsene på sidevinduene på Uttern blir neppe ofte brukt. Glidelåser, metallet, som ikke brukes, blir grønne av irr og forvittrer.. bare et poeng og notere seg bak øret.

( Glidelåser som stadig brukes er de som varer lengst) :)

 

Forøvrig solgte jeg D55'n -06-mod med Mercruiser for 275000, da med stålpropell, havnekalesje og solpute akter, samt noe annet utstyr og oljer, maling jeg ikke fikk bruk for mere.

Forøvrig er nyere hengere til de båtene svindyre å omregistrere...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye bra tips der, Eureka! Dere får unnskylde noen "dumme" spørsmål her, men nå kom det frem et annet moment.

STÅLPROPELL! Hvilke andre varianter finnes det, og hva er fordelen med stålpropell? Ser i flere annonser at det blir fremhevet hver gang de har stål, og nevnes ikke nevneverdig dersom de har "vanlig" propell. (hva er forøvrig en "vanlig" propell?)

Har også hørt noe om 3 og 4 blader. Ville jo tro at en med 4 blader er tyngre å dra i gang, men kanskje litt høyere toppfart....(?)

 

Toppfarten for meg er ikke veldig viktig. En fordel at den er rundt 35 knop. Fortere enn det blir skummelt. Skjønt høyere toppfart gjør vel også at du får høyere marsjfart med flere personer ombord? Størsteparten av tiden vil jeg tippe at vi kommer til å være 2 stk + guttungen. Av og til fler.

 

 

Et lite sammendrag fra min side her: Jeg ønsker meg mest mulig båt for pengene og rimeligst vedlikehold. Båten bør kunne trekke en godt voksen person (meg) med en liten pondus som ballast på vannski og lignende. Være noenlunde "økonomisk" å marsje med. Ting som utenbords og innenbords er "likegyldig" i totalvurderingen. Dersom utenbords er mer kurant blir det nok det.

Link to post
Share on other sites

Pleier å slå et slag for Askeladden 605 i slike tråder... Samme kriterie som deg vedr overnatting; altså ikke prioritert (har blitt fire-fem netter på fire år...)

 

Viktigste moment for oss er/var uteplassen; løsninger og fleksibilitet. Her mener jeg fortsatt 605-en er veldig bra. Solsengen, ferskvann/dusjhåndtak, samt antall sitteplasser i fartsretning er de store plussene. Kalesjeløsningen, dvs mangelen av løsning på denne, er vel det som trekker ned - noe som er "fikset" på arvtakeren C62. I sjøen er den trygg og stabil; vesentlig mer stabil en broderens Yamarin 58BR. Men Yamarinens skrog er nok vassere, både mtp fart og hvordan den tar de største sjøene. Nå det er sagt, er jeg veldig godt fornøyd med hvordan 605-en går i sjøen - har god erfaring med dette, da det stort sett er åpne havstrekk her...

 

Til ditt budsjett finnes det flere gode eksemplarer, som denne kun 120 timer; 4-takt:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29887988

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

Svaret gjelder uttern d55:

 

henger

Vet ikke hvor viktig det er for deg med henger, men som noen her var inne på: svindyrt å omregistrere henger, men det er gratis å omregistrere hengere med egenvekt under 300kg. Et annet poeng med henger er at du har lov til å trekke den bak bilen du har med det førerkortet du har, kan jeg anbefale denne linken: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator. For meg er båthold på henger avgjørende ved valg da jeg ikke har båtplass i Oslo + at jeg frakter båten "Norge rundt". Brenderup-hengern de fleste Uttern D55 kommer på veier 295 kg og har total vekt på 1300 kg (=last på maks 1005 kg). Husk at det hengerens totalvekt som angir lovlighet, ikke hva vekta av båt og henger sammen faktisk er.

 

kalesje

Som flere svarer, kalesja (en eller to l-eri kallesja???, værre ord enn tunnell og vaffel...) stuves enkelt bort i eget rom bak. Rommet er såpass stort at det er enkelt å stuve den bort. Har brukt den en gang i sommer, som DC konseptet går ut på: dagstur etter sjekk av yr.no:)

 

motor

4t, 2t, 90/100/115/135 eller innenbords? Tja, si det. Ser du refererer til/og det svares om vedlikehold, pris, støy, forbruk og utseende, har ikke noe nytt å melde der. Men! Det jeg har lest og erfart er at den ekstra vekta og lave tyngdepunktet dieselmotoren representerer utgjør en fordel for båtens gange. Når jeg har tre tunge menn på bakerste benk i min med 115 hk otpimax (= utendørs 2t) blir gangen i sjø merkbart mykere. Slagene som den relativt flate bunnen gir forsvinner. Så ettersom jeg skjønner vil d55 med dieselmotor (som er innenbords) ha denne myke gangen selv uten passasjerer + ekstra badeplass. Selv kommer jeg ikke til å bytte til dieselmotoren, til tross for bedre sjøegenskaper, da jeg finner sjøegenskapene gode nok i 98% av båtturene (litt som valg av 2wd og 4wd til bil, 98% av min kjøring foregår på tørr asfalt, selv i Norge), vedlikeholdet er enklere og prisen lavere.

Link to post
Share on other sites

Mitt beste råd er å ta den første 3-fots pillen allerede nå! ;-) Smell til og kjøp en båt som er en drøy meter lengre enn det du kanskje hadde tenkt. En Uttern 55 tipper jeg du blir fryktelig lei av ganske fort. Den vil oppleves som stump og kort i sjøen. Forskjellen opp til en båt på 6-6,5 meter er stor!

 

Se for eksempel på denne: http://www.klikk.no/motor/baat/battester/article670062.ece Her får du "alt" og en båt som du vil være fornøyd med i mange mange år.

Link to post
Share on other sites

Forskjellen på en større båt er vel også mer forbruk og tyngde. Båten vil i hovedsak fungere som et fremkomstmiddel til og fra hytta i Mandal. (hytta ligger på en øy - ca 10 min i 20 knop). Deretter vil det bli en og annen dagstur for å handle og myse litt rundt i skjærgården. Og en og annen landkrabbe som sikkert vil stå på vannski. M.a.o tror jeg Uttern D55 er perfekt i størrelse for oss. Blir nok stort seg jeg og kona som kjører den og av og til en og annen bestemor og bestefar. Og som nevnt innledningsvis har vi til nå klart oss med 14" joller i mine 30 år på jorda. Det at vi skal ha større båt nå er mest fordi vi har lyst på en raskere og litt mer praktisk båt. Og det dukket opp et bra poeng her oppe angående tilhenger. Hvis det er slik at tilhenger med egenvekt under 300kg er gratis å omregistrere og dette er stort nok til en Uttern så klaffer egentlig alt perfekt.

 

Men nå er jo sesongen på hell også. Blir muligens til at vi drøyer til utpå nyåret med å handle.

Link to post
Share on other sites

Enig med nest siste taler; skjer mye med sjø- og kjøreegenskaper når du kommer opp i 20 fot.

 

Har du forresten sjekket ut Skipsplast 555VS? Synes den ser grei ut - så lenge du ikke skal ha kabin for overnatting, er det jo greit å få flere skjermede sitteplasser!

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29997558

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

-det er klart, jo større båt, jo bedre sjøegenskaper... men hvor skal man sette grensen? :) Vi gikk fra D55 til Grandezza 31.

 

Det var et spørsmål om stålpropell: Stålpropell er ikke standard og koster noen tusen ekstra. Standard propell er aluminium og er naturligvis helt greit. Stål deformeres/ bøyer seg ikke ved akselrasjon og høy fart slik som alu. (det er ikke her snakk om varig deformering) Stålpropellen har en litt annen form på bladene og gir den et bedre "tak" i vannet, som medfører raskere akselrasjon, høyere fart og lavere forbruk. -dessuten er den blank og fin i rustfritt stål.

 

Det man skal være varsom med, med stålpropell, er å skifte raskt fra fremover til revers. Dette fordi propelle har bedre "tak" i vannet og det kan være en stor belastning på gear ved hurtig skifte uten at en lar propellen gå roligere rundt før en skifter. -Men det er ikke noe problem, bare man er oppmerksom på det.

 

-jeg skal ikke si at D55 er den "beste båten" etc.. Det finnes mye bra, men D55, gjerne med innenbords, er stor og romslig, med sine 555 cm. En annen båt som er halvmeteren større, er naturligvis både større og noe bedre sjøegenskaper. Men det koster mere.

Man må liksom sette en grense en plass.

 

Jeg har ikke sett så mye på D55 på finn i år, men tok en titt nå. Det er mange som er til salgs, og sikkert gode kjøp å få. Prisene er samme som i fjor.

Jeg ser at enkelte motorer har vært brukt svært lite. Dette er nødvendigvis ikke så veldig positivt. En motor som ikke blir brukt forringes svært mye fortere enn en som er jevnlig brukt. Så en motor som har gått over 200 timer fordelt over 3-4 år, jevnt gjennom sesongen, vil for meg være et tryggere kjøp enn en som har vært brukt 50 timer over likemange år.

Dessuten, kjøper du en båt nå, etter en sommer med bruk, så vet eier om det er noe som ikke er helt i orden. Til våren, når motoren har stått seg gjennom vinteren, er det ikke nødvendigvis alt som er som det skal. -det tenker ihvertfall jeg. Erfaring herfra baatplassen er at det er helst om våren, i løpet av de første brukstimene, at feilene oppstår.

 

Det har i løpet av sommeren vært 4-5 her på forumet som har opplevd større problemer med 120 hk mercruiser-motorer. Det er gjengangerfeil som oppstår. Finn de trådene og lær av dem, ikke la deg skremme, men gjør vedlikehold for å unngå dem. Dessuten kom det vel en forbedring på motoren rundt 2005 mener jeg at jeg leste. Det skal vel også være en feilkonstruksjon på D55-skroget som ble rettet i 05 eller 06... litt usikker på dette, så ta det med en klype salt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig at man må sette en grense for hva man trenger. Og som trådstarter skriver så skal båten brukes må mindre strekninger der en 14" har gjort nytten tidligere. Men når det er sagt så kan jeg jo fortelle at jeg hadde opptil flere turer i en Askeladden 565 i området rundt Mandal i sommer. På vei inn mot Mandal skulle vi forbi et lite stykke med kanskje 50cm bølger. Det opplevdes som man satt i en trillebår på dårlig grusveg - ikke spesielt morsomt! Og alle ble våte! Alternativ kan man selvfølgelig bare gå ned av plan, men da er jo noe av hensikten borte med å gå opp fra 14" båten vil jeg anta? Forskjellen i bølger fra en 17" til en 20" båt er veldig stor!

 

Var jeg deg så hadde jeg funnet meg en båt av kurant merke rundt 20 fot med utenbordsmotor som var gått lite. Eksempelvis denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30078775

 

Dersom du skal kjøre langt og bruke mye drivstoff i løpet av sesongen så hadde jeg kanskje vurdert en utgave med diesel - kanskje noe sånt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29202957

Link to post
Share on other sites

 

Var jeg deg så hadde jeg funnet meg en båt av kurant merke rundt 20 fot med utenbordsmotor som var gått lite. Eksempelvis denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30078775

 

Dersom du skal kjøre langt og bruke mye drivstoff i løpet av sesongen så hadde jeg kanskje vurdert en utgave med diesel - kanskje noe sånt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29202957

 

 

Det kommer mye bra tips her nå. Alle tips tas til etteretning. Men tror det beste nå er å rett og slett ta for seg markedet og prøvekjøre mest mulig. I samtlige annonser står det at båtene er stødig og solid og bla bla ukebla.. Vi bruker båten hovedsaklig i Mandal (Vest-agder). Det vil kunne bli aktuellt med turer til Spangereid (altså rundt Lista som jo kan være litt værhardt), og tilsvarende østover mot Lillesand (Tånes). Men min kjære mor vil helst at vannet skal stå stille til vi har passert, så er det så mye som en liten antydning til skum på bølgetoppene blir vi nok i Mandal. Men ser nytten av å faktisk vurdere noe opp over 20" også.

 

Hvorfor er det ikke like enkelt med båt som med bil? Trenger en stasjonsvogn - hvilken farge - grå - ok da har vi denne - Den tar jeg - SOLGT! Og bilen blir brukt hele året, mens båten blir bare brukt sommerhalvåret. Merkelige greier i grunnen :O)

Link to post
Share on other sites

Litt sidespor kanskje; For å komme fra Mandal til Spangereid så trenger man da ikke gå rundt Lista?

 

Men du - det er jo ikke akkurat bare den 10-minutters turen du legger opp til skjønner jeg.. ;-) Det er tross alt 70 nautiske fra Lista til Lillesand! Du har ikke vurdert den nye Zonda'en til Windy da? :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...