Jump to content

Uttern D55 skal kjøpes :-) Men, hvilken motor skal jeg velge?


Flistrar

Recommended Posts

Hei!

Seilbåtplanene gikk i vasken da familien plutselig økte fra 4 til 5 medlemmer ;-) Men, en daycruiser må man ha! Valget vårt har falt på Uttern D55. Det ligger rundt 80 båter til salgs på finn.no. Utvalget er stort og prisene er ganske gode... Jeg har lite erfaring med halvstore utenbordsmotorer. Synes at valget av båt bør avhenge av hvilken motor som sitter bakpå. Mange av båtene er utstyrt med Mariner motorer. Disse har jeg hørt blandede historier om. Bør jeg styre unna dette merket? Ellers er det veldig mange med Mercury (En liten samlivspakt??). Er dette greie motorer? Jeg tror vi styrer unna to-taktsmotorer. Opplever disse som mer støyende, spesielt på lave turtall. Stemmer dette?

 

Mange små spørsmål fra meg denne gangen. Håper på noen svar ;-)

Link to post
Share on other sites

Mariner optimax = Mercury optimax

Mariner EFI (hvertfall opptil 2006) = Mercury EFI

 

Uttern har vel avtale med mercury/mariner som motor ja.

 

Har selv 2007 båt motor, optimax 115 gått ca 350timer intet tull. Enkel å serve/vedlikeholde.

Kjøp hvertfall ikke mindre enn 90hk på båten.

 

EFI vs optimax, synes det ikke er noe særlig støy forskjell så snart det kommer mere enn tomgang.

 

Du får ta deg en tur gjennom tunellen og over freneide og komme å høre på min da om du vil.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang mercury 4 takt vs mercury optimax.

 

Jeg gikk fra 90 hk 4 takt (02 modell) til 90 hk optimax (05 modell)

 

Jeg var mest fornøyd med sistenvnte.

 

Optimax har:

- Bedre akselerasjon

- Slipper oljeskift

 

4 takt har:

- Lavere støynivå på tomgang.

 

Bensinforbruk i marsjfart tror jeg var forholdsvis likt.

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte min D55 for noen år siden ville jeg ha 90 hester - men selgeren ville bare selge meg 75 hester. Han sa at båten planer så lett og topper 33 knop med 75 hester så det holder lenge. Han hadde helt rett han. Men skal du ha mye folk i båten er nok 90 og oppover å foretrekke.

D55 planer lett - og den er flatbunnet. Den slår en hel del i litt motsjø og sladder i svinger. Sjøegenskaper er ikke den båtens sterkeste side.

 

Etter å ha hatt en D55 i et par sesonger hadde nok jeg valgt en Yamarin i stedet i dag. Og jeg hadde valgt bowrider i stedet for daycruiser. Rommet under dekk er så litet på en 18 foter at det har svært liten praktisk nytte. Da er det etter min mening bedre med sitteplasser i baugen som ungene stortrives i.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er det etter min mening bedre med sitteplasser i baugen som ungene stortrives i.

 

Samt mye enklere ombord/i landstigning!

 

La tilgjengelig midler avgjøre om det skal være en Yamarin 53BR, 58BR eller 63BR, sistnevnte har jeg på min "blokk" basert på 3fotsyken!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

ja derfor vi kjøpte bowrider, har hatt mye glede av det ungene hvertfall, morro for meg også når mor kjører :flag_bp:

 

Tittet litt etter annen, har snev av fotsyke.. men er ikke lett å finne arvtager til den...

Link to post
Share on other sites

Jeg har Optimax`en og har hatt noen brokete opplevelser med denne.

Det har til tider vært mye plunder; problemer med varmstart (!), plutselig driftsstans, osv,

så "stole-på"-følelsen med denne sitter langt inne.

De to første sommerene var den mer på verksted enn på min brygge (dette er en 2007-modell).

Og så er det elektronikken:

Forhandler mener at motoren må ha et avansert AGM-batteri (heter "Yellow-top" eller noe lignende) for å fungere.

Problemet er bare at motoren ikke klarer å lade dette AGM-batteriet skikkelig og det blir derfor fort ødelagt.

Du må derfor nesten påregne et batteriskift pr sesong.

Nå har jeg trosset ekspertisen og satt inn et bly/syre-startbatteri for BWM bare på trass,

noe som har medført at motor og lading for første gang har fungert som en klokke hele sesongen.

Skulle jeg valgt motor i dag, er jeg klokkeklar på at valget ville være 4-takt Yamaha eller Suzuki i stedet.

Disse har jeg 100% feilfri erfaring med fra tidligere.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

øøhm ...

 

Har ikke bytta ett eneste batteri pga at det ikke bli ladet og ødelagt.. (Sønnak blu-top 55 eller 60 ah 800CCA)

Lader helt topp motoren/dynamoen, og har heller ikke strømproblemer IOM stereo (høyt/sub/4-kanals forsterker)

Link to post
Share on other sites

"Blue-top"-batteriet fulgte med ny motor og båt i 2007, og dette ble byttet til et Yellow-Top (hva er forskjellen?) av forhandlerverkstedet på garantien i 2008 i forbindelse med feilsøking etter start- og driftsproblemer med motoren. Da var Blue-Top-batteriet defekt. I fjor høst (2009) var Yellow-Top-batteriet defekt. Diagnosen er stilt fra en profesjonell batterileverandør og lyder på dårlig lading.

Hva som er byttet av andre ting har jeg ikke oversikt over, bortsett fra alt av "blackbox`er" for tenning, motorstyring, m.m. skal være nytt.

Noen av disse boksene er også byttet 2 ganger.

Det eneste jeg konstaterer er at motoren så langt har gått feilfritt i år, og regelmessige målinger med voltmeter viser at bly/syre-batteriet får den ladingen den skal ha.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du vurdert D55 med 120 diesel? Siden du egentlig har tenkt til å kjøpe seilbåt, så regner jeg med at du og din familie kommer til å bruke mye tid på sjøen og er vant med å ferdes til sjøs..

Hvor mange sessonger kommer dere til å ha båten før dere eventuelt går for seilbåt, tror du?

 

Jeg har selv hatt en d55 med dti, fra 2006. Solgte denne i vår siden det ble kjøpt større båt i fjor. Gikk opp til 31 fot. Den var da brukt 3 sessonger og hadde 200 timer på telleren. Det var vemodig å selge båten, fordi det er en god båt, godt sammenskrudd med nok av fart. Med stålpropell gikk den 37 knop. God og behagelig akselrasjon, og støynivået er behagelig, lavere turtall og ikke den "høyfrekvente " lyden som en utenbords gir.

Når det snakkes om sjøegenskaper,så er utgaven med dieselmotor ca. 300 kg tyngre enn med 115 utenbords. I en båttest ble den høyere vekten et pluss fordi den tok sjøen bedre.

 

Prisen på en d55 med diesel er noe høyere enn med utenbords. Men du finner et par eksemplarer på finn som har en ok pris og som nok er gode kjøp. Den høyere prisen får du igjen når du selger den. Nå er det også sent på sessongen og noen av båtene har ligge til salgs en stund, uten at det er noe galt med dem av den grunn. Selgere har nok lagt inn et prutingsmonn som du kan nyte godt av, særlig nå i august.

 

Du skal ikke være redd for å kjøpe en dieseutgave med motor som har gått over 200 timer. Den er knapt kjørt inn.

 

Dieselmotor gir en stor og fin badeplattform i akter og gjør båten større. Det at man har hele akterdelen "tilgjendelig" ved bading, vannsport, ligge for anker etc etc er en stor fordel, i motsetning til at det står en motor i veien. Har dykket mye fra båten uten problemer. 2 dykkere med alt utstyr og båtfører. Jeg tror barn vil ha stor glede av badeplatformen og motorluka.

 

Når det kommer til forbruk av brennstoff, så er diesel overlegen. Forbruket er betydelig mindre og med en literpris mellom 7.50 og 8.50 på diesel, da er det bare å regne ut. Forbrukstabellen finner du på en båttest på nettet.

 

Jeg oppfordrer deg til å se på diesel og gå på en visning, prøvekjør, sammenlign med bensinmotor, og så får du gjøre deg opp en mening selv. Om jeg skulle kjøpt en daycruiser på nytt, hadde det blitt en Uttern med diesel. Det er nok en del her som er uenig, for diesel vs bensinmotor har blitt diskutert her før. Men jeg synes det er greit at du får litt inputs om dti-utgaven også :)

 

Forøvrig skal blir en dieselmotor ALDRI stjålet :) Det har noe å si på hva det koster å forsikre...

Link to post
Share on other sites

Fra Molde ja ;-)

 

Synes Uttern D55 er en fin liten dagsturbåt ut på "holman". Jeg tror dieselalternativet er for dyrt i innkjøp. Blir ikke mange minuttene kjøring i slengen, så jeg anser utenbordsmotoren som et godt alternativ her. Er det enighet om at 4-takts Yamaha eller suzuki er de beste alternativene?

Link to post
Share on other sites

er ingen brukte d55 til salgs i fylken for tiden ser jeg, så det er ikke så lett for deg å teste noen uten å reise for langt. En i Florø til 235 tusen og en i sørtrøndelag til 240. begge med 115 hk.

må du ha henger, så må du jo ta dette med i regnestykket.. brukt henger koster ca 14 tusen. 4-5 år gammel ( jeg har fortsatt vår stående og er til salgs siden kjøperen av vår båt hadde nasut). Den er tilpasset skroget og klar til bruk.

Det beste er igrunn å prøve ulike motoralternativer på sjøen. Å sitte her og høre folks meninger er selvfølgelig god hjelp, men du må ut på sjøen og prøve selv.

Jeg kan ikke gi deg noe råd angående utenbordsmotor, uten at det er greit å ha nok hk...

Bare send en IM om du er interessert i henger. Kan leveres på Vestnes :)

 

Andre tips til båtkjøp er å forhøre deg om hvordan den er lagret om vinteren, dvs ute eller inne. Spør litt om selgers vedlikehold av båt og motor. Vårpuss etc. La selger fortelle...

Link to post
Share on other sites

Spekulerer på det samme - har tidligere hatt yamaha 115 4T-2007mod - ingen problemer.

Låner tråden litt: Nå må jeg vist kjøpe en Mercury - Mercury F100 EFI 4T 2006 modell på 1596 cm3-175kg-20 amp (252 watt) -denne er bygd på blokka til Yamaha F100(sylinderv.) Er denne helt uten kondenstrøbel?? -som tidligere diskutert på 50-60HK Mercury(modeller under tidligere samarbeid med Yamaha)tro? Lurer fælt om jeg skal "sjanse" på denne Mercury F100... - i følge tidligere tråder er det ingen som kan vise til at denne Mercury F100 på 1596m3 har hatt noe trøbbel.(?)

Redigert av bindaling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 2 stk Yamarin. En 5400 og en stk 5910. De er overlegne ved sjø(objektiv?). Kjører i dag en gang iblandt Uttern 56. Uttern 56 får ikke baugløftet ved trim som på vår gml Yamarin.

 

Vi ferdes på Hvaler hvor vannet stort sett ikke er flatt. Da betyr sjøegenskapene mye. Tenk over det.

 

Forøvrig har jeg altid hatt åpne jeeper fra barna har vært små. Veldig mye bra i klær :smiley:

Samtidig for du større plass.

 

Ellers er Ibitza 19 Sport og Nordkapp, båter som du bør se også næremere på.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

ja...det er bare å komme seg ut og prøve... Tror det er et av de store problemene med markedet. Man sitter hjemme på internett og ser på alle båtenen, fra sin egen stue. Leser og leser, sammenligner utsyr etc etc.. men ringer ikke på annonsene..

Når jeg solgte båten,hadde det vært 1200 visninger på nettet, fikk to telefoner og begge kom på visning. Det var det den eneste båten kjøper hadde prøvekjørt og sett med egne øyner. Vurderingene av båtalternativene gjør man best når man får seg en tur med dem og tester fuksjonaliteten til utsyret. Hver enkelt båt kan ikke vurderes skikkelig uten å se på den... tilstand, vedlikehold... Alle selgere kan skrive at båten er velholdt og pent brukt...men det vet man ikke før man ser båten, snakker med selger om hvordan vedlikeholdet og vårpussen er gjort, hvilke produkter som er brukt. En båt som er brukt mye kan være et bedre kjøp enn en som er brukt lite og har stått seg ihjel. For å si det på en annen måte, om jeg skulle ha kjøpt en stor seilbåt, over 40 fot, så ville jeg heller kjøpt en som selger har brukt som bobåt, kontinuerlig vedlikeholdt og stelt med i stede for en som var brukt 3-4 ganger i måneden og forlatt i hurten og sturten hver gang fordi ungene er sure..

Får du inntrukk av at selger har et kjærlig forhold til båten og at han må selge fordi kona mener han bruker for mye tid på vårpussen og generelt på sjøen, så er det nok et trygt kjøp. :) -tenker jeg ihvertfall. Om båten er mye, men pent stelt, ja da vet også selger hva som er galt og i orden og er i stand til å svare skikkelig på kjøpers spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Er ikke akkurat fan av Mercury, ikke pga. av at de drar dårlig. Men de er tyngre og bruker en helsike mye suppe i forhold til andre merker. Ser på den Verado-serien f.eks. 150 hk veier mer en det meste, og til tross for bare 1,7l volum og kompressor, så bruker den også mer. Og det skulle man ikke tro for en så pass ny motor. De kom vel i '06? Men nå er jeg Yamaha-fanatiker da.. :diving:

Link to post
Share on other sites

Spekulerer på det samme - har tidligere hatt yamaha 115 4T-2007mod - ingen problemer.

Nå må jeg vist kjøpe en Mercury - Mercury F100 EFI 4T 2006 modell på 1596 cm3-175kg-20 amp (252 watt) Lurer fælt om jeg skal "sjanse" på denne Mercury F100... - i følge tidligere tråder er det ingen som kan vise til at denne Mercury F100 på 1596m3 har hatt noe trøbbel - kondens etc..(?)

Noen som har/hatt en Mercury F100 på 1596m3 2006mod(Yamaha F100 blokk)? (Til info 2007 - 2010 mercury i denne serie er testet like bra(bedre?) som nyere yamaha...)

Redigert av bindaling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men, en daycruiser må man ha! Valget vårt har falt på Uttern D55. Det ligger rundt 80 båter til salgs på finn.no. Utvalget er stort og prisene er ganske gode...

Trodde først du hadde kjøpt Uttern D55 men forstod så at dere fortsatt er i søkefasen. Først; det finnes masse D55 der ute. Fin båt, men kanskje ikke verdens beste egenskaper når det er litt krapp sjø på Moldefjorden. Det finnes nesten utelukkende Marcury/Mariner av disse, da det var levert som pakker. Jeg hadde gått for 4-takt 115 hk i så fall.

 

Og så er det mange som trekker fram Yamarin og Yamaha. Veldig bra valg, både båt og motor, og en løsning jeg hadde valgt foran D55/Mercury. Men det er jo masse andre gode valg også!

 

Tips: Søk på daycruiser på Finn med dine kriterier for størrelse og pris, gjerne også Møre og Romsdal. Andre gode alternativ kan være AMT, Finnmaster, Askeladden, Bella, Flipper, Ibiza m.fl. Når det gjelder 4-takts motorer hadde jeg i første rekke sett etter Yamaha, Honda, Suzuki.

 

I vårt fylke ligger nå bl.a. disse for salg:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22613415

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22379372

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23804642

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23791265

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23511460

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Som familiebåt vil jeg fremheve de små hardtop båtene som denne

60_-1630606615.jpg

 

60_1963910842.jpg

 

Man får en mer bruksvennlig båt med område under dekk der unger kan hvile og leke. Og med hartop tåler man bedre et regnskyll eller at det blåser litt opp.

 

helt klart mitt førstevalg om jeg skulle kjøpt en så stor båt i dag

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...