Jump to content

Kan man male en båt utvendig med "vanlig" maling?


adundas

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har malt båten min innvendig med en meget slitesterk maling, som er beregnet til bruk på gulv og flater utsatt for stor slitasje.

 

Men jeg vil gjerne male båten utvendig også! (Den er veldig gulfalmet og fæl.) Har hørt mye snakk om å skrape av gelcoat og legge ny osv, men hvordan funker det å bare male båten utvendig med en slitesterk maling?

 

Håper dere kan hjelpe! Er helt fersk i båt-gamet, og har ikke peiling på så mye ennå. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du bør vel bruke en maling egnet for dette formålet... selv har jeg god erfaring med International sin en komponent Toplac, selges på Jula... men ser andre er fornøyd med Biltema sin to komponent... Bruke en fincellet skumgummirull og en flat pensel som fordriver... Selv ble dette meget bra på en gammel Sandvik 25 jeg hadde på slutten av 90 tallet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Av enkomponent så tror jeg dette er den beste... men både Jotun, Hempel og Biltema har to komponent.. Men den gir deg normalt kortere arbeidstid da den tørker svært raskt om temperaturen er høy, sammenlignet med en komp fra International..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ruller slites godt med en komponent også, så en må skifte rull ofte..... men de er billige på BT.... spesielt om en har bordgang på skroget.. da forsvinner "tuppen" på skomgummirullen fort..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men husk at grunnarbeidet er det viktigste... uansett hva du velger....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig kan du bare male rett over etter å ha mattet ned. Men ny maling skuler ikke riper og ugjevnheter i skroget, alt syns enda bedre etter ny "maling".

Sparkl alle riper og ugjevnheter med gelcotfiller først og så er det å pusse, sparkle, pusse, sparkle.pusse, pusse og pusse.

Dette hvis du vil ha ett fint resultat.

 

Forrarbeid tar 90% av tiden.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...