Jump to content

Gh 11 tar inn vann

Mats-gh11

Recommended Posts

Dro båten opp på fendere på en strand idag. Fylte opp dobbeltbunnen med 6 bøtter vann gjennom en inspeksjonluke i baugen og følgte godt med. Jeg så følgene lekkasjer; Litt ved lenseplugg, og litt på styrbord steglist. Og det har vært nok til å fylle en og en halv bøtte med saltvann siden sist jeg tømte båten, med andre ord det lekker en god del. Er det fare for plastpest eller kan jeg la båten ligge ute og heller tømme dobbeltskrog hver gang jeg bruker båten?

plast pest er det vel ikke så sikkert at du får,

det er et annet type problem som kommer av fil under støping.

problemet ditt blir ikke noe mindre av at du ikke fikser det nå, problemet kan bli at glassfiberen i båten kan begynne og trekk til se vann, og delaminere skroget/glasfiberen, og dermed gjøre bunnen og skroget veldig mykt og dermed en større renoveringsjobb.

sikkert andre som kan gi deg et bedre svar, men det er slik jeg tror at det kan ende.

lykke til i hverfall :flag_bp::thumbsup:

• 3 måneder senere...
Glassfiberen på undersiden var så tynnslitt (etter utallige ganger dratt på land)at man nesten klarte å trykke fingeren igjennom restene av det som en gang var glassfiberbunn

Gikk grundig over bunnen når båten ble tatt opp, og du hadde rett. Hele kjølen var finslipt for gelcoat, og det var bare glassfiber igjen. Skjønner nå hvor mye slitasje man kan påføre når man drar båten opp på land. Tydelig lekkasje, så blir nok en skikkelig restaurering til våren. Lakkerte den i år, men angrer så forferdelig på at jeg brukte en-komponent så blir nok en ny lakkering med to-komponent, full overgang av bunn, gjøre steglister og kjølen skarpe og sånn. Men hvordan går man frem når jeg skal fikse kjølen? Skal jeg bare legge ny gelcoat, eller må jeg legge ett nytt lag glassfiber?

Mats

Min sønn har en tilsvarende båt. Denne lekker det også vann inn i dobbeltskroget. Det vi har kommet frem til er at det kommer vann inn under sete/luka bak, dvs i det rommet man har bensintanken. Fra dette rommet går det vann inn i dobbeltbunnen.

Når det gjelder lekkasje gjennom bunnen tror jeg det holder i massevis å pusse forsiktig ned og legge på et par strøk med epoksy 2 komp. (antipest)

Min sønn har en tilsvarende båt. Denne lekker det også vann inn i dobbeltskroget. Det vi har kommet frem til er at det kommer vann inn under sete/luka bak, dvs i det rommet man har bensintanken. Fra dette rommet går det vann inn i dobbeltbunnen.

Når det gjelder lekkasje gjennom bunnen tror jeg det holder i massevis å pusse forsiktig ned og legge på et par strøk med epoksy 2 komp. (antipest)

Bør jeg ikke legge ny glassfiber og gelcoat? Det er ikke noe gelcoat igjen på kjølen, bare tynnslipt glassfiber

Redigert av Mats-gh11 (see edit history)

Jo, du bør nok sparkle med gelcoatsparkel. Du må bruke en som blir tett og som er beregnet til bruk under vannlinja. Jeg ville sparklet med dette der gelcoaten er borte, pusset jevnt og lagt på et par-tre lag med 2 komponent epoxy. Tror det må bli bra.

Men det er neppe der lekkasjen din er.

Jo jeg er ganske sikker. Når vi tok opp båten, så så man tydelig at det kom vann ut av kjølen, omtrent i samme posisjon som akterbenken, men det kan ikke komme innenfra for hver gang vi har sjekket har det vært brunt og salt vann. Har også fylt båten helt opp innvendig, og etter 45 min var det nesten ikke noe vann i bunnen

Redigert av Mats-gh11 (see edit history)

Jo, du bør nok sparkle med gelcoatsparkel. Du må bruke en som blir tett og som er beregnet til bruk under vannlinja. Jeg ville sparklet med dette der gelcoaten er borte, pusset jevnt og lagt på et par-tre lag med 2 komponent epoxy. Tror det må bli bra.

Men det er neppe der lekkasjen din er.

Jeg har sannsynligvis det samme problemet med min GH10. Er det dette jeg trenger?

Epoxy

Gelcoat

Jeg ville ha vurdert å slipe vekk gelcoaten ca 10cm ut fra skaden på begge sider og deretter plastret over med 3-4 lag med glassfiberduk. Og deretter sparkel og epoxyprimer. Når det er såpass tynnslitt at vann lekker inn, er det ikke mye styrke igjen i kjølen...

Tror det jeg kan klare å få samme styrken som det hadde, slik at jeg eventuelt kan montere en større motor? Har ikke all glassfiberen trukket til seg vann?

Dette er de tre forskjellige sparklene du bør bruke:

LIGHTWEIGHT FILLER To-komponent sparkel med lav egenvekt (0,57 g/cm3) for påføring i høye filmtykkelser. Kan påføres i inntil 30mm tykkelse over store områder uten stor innvirkning på båtens totalvekt. Den er svært lett å slipe, men er mer porøs og gir en mer ujevn overflate enn finishingsparkel, så den bør dekkes med Finishing Filler etter sliping og før påføring av epoksyprimer.

FINISHING FILLER To-komponent epoksysparkel for finisharbeid. Kan påføres i opptil 3mm filmtykkelse og etterlater en svært jevn overflate uten porer. Lar seg lett slipe. Selv om den absorberer lite vann og fuktighet må den forsegles med en epoksy. Velegnet til forebygging og reparasjon av plastpestskader.

EPOXY REPAIR To-komponent epoksysparkel med høy tetthet for sprekker og småskader. Kan påføres i inntil 20mm filmtykkelse og er velegnet til reparasjon av hull, porer og helligdager. Lett å slipe og etterlater en jevn overflate. Må overmales med en epoksyprimer.

Lykke til!

Heisan

Hvis jollene er så tynnslitte som det er bltt antydet over her, vil jeg være skeptisk til bare å sparkle opp. Er selv absolutt ingen proff på dette, men vi fikk jollene tette og stive. Begge ble i tur og orden kjørt med 30hk uten at vi så antydninger til slipp/sprekk i områdene vi "lappet"

Slip ned til frisk glassfiber (slip det med koning), bygg det så opp med glassfiber og polyster (vi brukte produkter fra BT). Liten bit i senter og større og større utover til dere er fornøyd med tykkelsen. Så kan dere pusse og sparkle.

Ps.

For å få litt fart på slipejobben kjøpte en "rundell" (fra BT) med

noen "sveisdeperler" på, til vinkelsliperen. Med sandpapir lå jobben ann til

å bli en evighetsjobb.

Redigert av s/y UT-sia (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...