Mats-gh11 Svart 17.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2011 Dro båten opp på fendere på en strand idag. Fylte opp dobbeltbunnen med 6 bøtter vann gjennom en inspeksjonluke i baugen og følgte godt med. Jeg så følgene lekkasjer; Litt ved lenseplugg, og litt på styrbord steglist. Og det har vært nok til å fylle en og en halv bøtte med saltvann siden sist jeg tømte båten, med andre ord det lekker en god del. Er det fare for plastpest eller kan jeg la båten ligge ute og heller tømme dobbeltskrog hver gang jeg bruker båten? Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 plast pest er det vel ikke så sikkert at du får, det er et annet type problem som kommer av fil under støping. problemet ditt blir ikke noe mindre av at du ikke fikser det nå, problemet kan bli at glassfiberen i båten kan begynne og trekk til se vann, og delaminere skroget/glasfiberen, og dermed gjøre bunnen og skroget veldig mykt og dermed en større renoveringsjobb. sikkert andre som kan gi deg et bedre svar, men det er slik jeg tror at det kan ende. lykke til i hverfall Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 11.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2011 Glassfiberen på undersiden var så tynnslitt (etter utallige ganger dratt på land)at man nesten klarte å trykke fingeren igjennom restene av det som en gang var glassfiberbunn Gikk grundig over bunnen når båten ble tatt opp, og du hadde rett. Hele kjølen var finslipt for gelcoat, og det var bare glassfiber igjen. Skjønner nå hvor mye slitasje man kan påføre når man drar båten opp på land. Tydelig lekkasje, så blir nok en skikkelig restaurering til våren. Lakkerte den i år, men angrer så forferdelig på at jeg brukte en-komponent så blir nok en ny lakkering med to-komponent, full overgang av bunn, gjøre steglister og kjølen skarpe og sånn. Men hvordan går man frem når jeg skal fikse kjølen? Skal jeg bare legge ny gelcoat, eller må jeg legge ett nytt lag glassfiber? Mats Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 12.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2011 Hvis du legger ut bilde av bunnen så er det litt lettere å se hvordan det ser ut og da er det lettere å si hva du bør gjøre Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
finnmarken Svart 13.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2011 Min sønn har en tilsvarende båt. Denne lekker det også vann inn i dobbeltskroget. Det vi har kommet frem til er at det kommer vann inn under sete/luka bak, dvs i det rommet man har bensintanken. Fra dette rommet går det vann inn i dobbeltbunnen. Når det gjelder lekkasje gjennom bunnen tror jeg det holder i massevis å pusse forsiktig ned og legge på et par strøk med epoksy 2 komp. (antipest) Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 13.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2011 (redigert) Min sønn har en tilsvarende båt. Denne lekker det også vann inn i dobbeltskroget. Det vi har kommet frem til er at det kommer vann inn under sete/luka bak, dvs i det rommet man har bensintanken. Fra dette rommet går det vann inn i dobbeltbunnen. Når det gjelder lekkasje gjennom bunnen tror jeg det holder i massevis å pusse forsiktig ned og legge på et par strøk med epoksy 2 komp. (antipest) Bør jeg ikke legge ny glassfiber og gelcoat? Det er ikke noe gelcoat igjen på kjølen, bare tynnslipt glassfiber Redigert 13.Desember.2011 av Mats-gh11 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 13.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2011 Jo, du bør nok sparkle med gelcoatsparkel. Du må bruke en som blir tett og som er beregnet til bruk under vannlinja. Jeg ville sparklet med dette der gelcoaten er borte, pusset jevnt og lagt på et par-tre lag med 2 komponent epoxy. Tror det må bli bra. Men det er neppe der lekkasjen din er. Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 13.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2011 (redigert) Jo, du bør nok sparkle med gelcoatsparkel. Du må bruke en som blir tett og som er beregnet til bruk under vannlinja. Jeg ville sparklet med dette der gelcoaten er borte, pusset jevnt og lagt på et par-tre lag med 2 komponent epoxy. Tror det må bli bra. Men det er neppe der lekkasjen din er. Jo jeg er ganske sikker. Når vi tok opp båten, så så man tydelig at det kom vann ut av kjølen, omtrent i samme posisjon som akterbenken, men det kan ikke komme innenfra for hver gang vi har sjekket har det vært brunt og salt vann. Har også fylt båten helt opp innvendig, og etter 45 min var det nesten ikke noe vann i bunnen Redigert 13.Desember.2011 av Mats-gh11 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 14.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2011 Jo, du bør nok sparkle med gelcoatsparkel. Du må bruke en som blir tett og som er beregnet til bruk under vannlinja. Jeg ville sparklet med dette der gelcoaten er borte, pusset jevnt og lagt på et par-tre lag med 2 komponent epoxy. Tror det må bli bra. Men det er neppe der lekkasjen din er. Jeg har sannsynligvis det samme problemet med min GH10. Er det dette jeg trenger? Epoxy Gelcoat Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 14.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2011 Tror heller du bør bruke antipest og en to-komponent epoksysparkel fra jotun som er laget for bruk under vannlinjen Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 Ja, det var det jeg mente Mats. Først denne to-komp sparkelen og deretter 2-komp antipest. Antipesten er vel også epoxy tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 Jeg ville ha vurdert å slipe vekk gelcoaten ca 10cm ut fra skaden på begge sider og deretter plastret over med 3-4 lag med glassfiberduk. Og deretter sparkel og epoxyprimer. Når det er såpass tynnslitt at vann lekker inn, er det ikke mye styrke igjen i kjølen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mats-gh11 Svart 15.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 Jeg ville ha vurdert å slipe vekk gelcoaten ca 10cm ut fra skaden på begge sider og deretter plastret over med 3-4 lag med glassfiberduk. Og deretter sparkel og epoxyprimer. Når det er såpass tynnslitt at vann lekker inn, er det ikke mye styrke igjen i kjølen... Tror det jeg kan klare å få samme styrken som det hadde, slik at jeg eventuelt kan montere en større motor? Har ikke all glassfiberen trukket til seg vann? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 15.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 Ingen tvil om at det Index foreslår er det aller beste. Jeg kan likevel ikke forstå at den kan lekke så mye som du sier bare gjennom glassfiberen. Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 15.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2011 Når båten blir liggende full av regnvann blir det mye trykk på det vannlekkasjen, lekker ganske bra Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 16.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 Men tror dere det er noen god idè å sette 30-40 hk på den til sommmeren, med tanke på at glassfiberen kan være noe svekket i styrken, eller vil den få samme styrken som den hadde når jeg har reparert skaden? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 17.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 Ja, det var det jeg mente Mats. Først denne to-komp sparkelen og deretter 2-komp antipest. Antipesten er vel også epoxy tror jeg. Hvilken to-komp sparkelen og 2-komp antipest bør jeg bruke? Noen linker til f.eks biltema? Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 17.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 Hvilken to-komp sparkelen og 2-komp antipest bør jeg bruke? Noen linker til f.eks biltema? Antipest Gelcoat sparkel Glassfiber (hvis nødvendig) Finnes flere type sparkler også, men uansett så ville jeg gått for to-komponent epoxy fra jotun da disse er fleksible og ikke trekker vann like godt som andre. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Antipest Gelcoat sparkel Glassfiber (hvis nødvendig) Finnes flere type sparkler også, men uansett så ville jeg gått for to-komponent epoxy fra jotun da disse er fleksible og ikke trekker vann like godt som andre. Takk Mats! Altså, først smøres det på Antipest primer (hvorfor smøre på dette?) og så smøres det på Gelcoat sparkel? Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 18.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Du kan sprøyte antipesten også, så legger du på gelcoat, pusser dette jevnt, så legger du antipest over det igjen. Så kan du legge bunnstoff. Viktig at du finner en sparkel for ditt formål, det finnes tre typer av jotuns epoxy-sparkel Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 18.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Dette er de tre forskjellige sparklene du bør bruke: LIGHTWEIGHT FILLER To-komponent sparkel med lav egenvekt (0,57 g/cm3) for påføring i høye filmtykkelser. Kan påføres i inntil 30mm tykkelse over store områder uten stor innvirkning på båtens totalvekt. Den er svært lett å slipe, men er mer porøs og gir en mer ujevn overflate enn finishingsparkel, så den bør dekkes med Finishing Filler etter sliping og før påføring av epoksyprimer. FINISHING FILLER To-komponent epoksysparkel for finisharbeid. Kan påføres i opptil 3mm filmtykkelse og etterlater en svært jevn overflate uten porer. Lar seg lett slipe. Selv om den absorberer lite vann og fuktighet må den forsegles med en epoksy. Velegnet til forebygging og reparasjon av plastpestskader. EPOXY REPAIR To-komponent epoksysparkel med høy tetthet for sprekker og småskader. Kan påføres i inntil 20mm filmtykkelse og er velegnet til reparasjon av hull, porer og helligdager. Lett å slipe og etterlater en jevn overflate. Må overmales med en epoksyprimer. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 (redigert) Takk for hjelpen Mats! :) Da smører jeg først på sparkel, pusser jevnt, så på med antipest og så på med bunnstoff, stemmer det? Redigert 20.Desember.2011 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 (redigert) Heisan Hvis jollene er så tynnslitte som det er bltt antydet over her, vil jeg være skeptisk til bare å sparkle opp. Er selv absolutt ingen proff på dette, men vi fikk jollene tette og stive. Begge ble i tur og orden kjørt med 30hk uten at vi så antydninger til slipp/sprekk i områdene vi "lappet" Slip ned til frisk glassfiber (slip det med koning), bygg det så opp med glassfiber og polyster (vi brukte produkter fra BT). Liten bit i senter og større og større utover til dere er fornøyd med tykkelsen. Så kan dere pusse og sparkle. Ps. For å få litt fart på slipejobben kjøpte en "rundell" (fra BT) med noen "sveisdeperler" på, til vinkelsliperen. Med sandpapir lå jobben ann til å bli en evighetsjobb. Redigert 25.Desember.2011 av s/y UT-sia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 26.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Takk for gode tips! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.