Jump to content

Fjerning av bunnstoff i akershus-nord


Ørjan

Recommended Posts

Noen som har erfaringer/anbefalinger til seriøse aktører som fjærner bunnstoff med kalk/tørrisblåsing i oslo/akershus-området, gjerne på romerriket.

Har en Fjord 250 fra 1997 som har ligget i ferskvann de seks siste årene og ikke vært smurt under. Den er blitt veldig "ru" og jeg har mister 2 knop. M.a.o tiden er moden for å gjøre noe ! Ser ikke for meg å skrape dette vekk for hånd :-(

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Synes 16000,- for en 25 foter ble litt i overkant.

Hva omfatter de 16? Kun fjærning av gammelt stoff og primer,eller inkluderer dette også påføring av nytt lag med primer og stoff? da er det billig!!

 

Om det kun er blåsing er prisen ok,for det blir garantert noen timer med rens og vask av støv før aktøren kan levere båten til bake til deg,å blåse bort stoff er en grei jobb,men fy H.... for et "griseri" det blir.

 

Takke meg til en god steamer,Duxola og/eller ei malingsskrape.... En runde til slutt med eksentersliper og ei pakke med 60-papir så er bunnen som ny!

 

Setter du av ei helg så er jobben gjort :thumbsup:

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Prisen er kun for blåsing. Synes det er mye ift. hva jeg har lest her på forumet.

Har ikke veldig lyst til å gjøre dette for hånd. Tok akterspeilet og vannlinja (ca 10 cm ned) for et par år siden. Mye og tung jobb på forholdsvis enkle områder å komme til. Båten har gått i ferskvann de siste seks årene og ikke vært smurt. Mye av bunnstofffet er borte, men det som sitter igjen sitter veldig godt !

Link to post
Share on other sites

Fjerning av bunnmaling / anti fouling

Hei, leste nettopp om dette i boka: Plastbåten av Bjørn Petter Behrens, på side 83 står det:

 

 

"Har du brukt VC17- maling, vasker du den bort med rødsprit. De fleste andre bunnmalingene får du lett vekk med en blanding av tapet klister og kaustisk soda.

Slik gjør du: Bland 10 liter vann med to - tre spiseskjeer tapet-klister- pulver og en kilo kaustisk soda. Rør om inntil blandingen er blitt tyktflytende. Tapet klisteret vil holde tilbake sodaen på malingen mens den virker. Stryk på blandingen med en stor pensel på bunnen, la det virke i 30-45 minutter, hvoretter du spyler bort blandingen og malingen med en høytrykk spyler. Eventuelt kan du hjelpe til med en børste. Sodaen skader ikke gelcoaten og heller ikke den eventuelle primeren."

 

Har ikke testet dette ut selv enda men tenker å gjøre dette ved neste opptak.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...