Ørjan Startet 11.August.2011 Del på Facebook Startet 11.August.2011 Noen som har erfaringer/anbefalinger til seriøse aktører som fjærner bunnstoff med kalk/tørrisblåsing i oslo/akershus-området, gjerne på romerriket. Har en Fjord 250 fra 1997 som har ligget i ferskvann de seks siste årene og ikke vært smurt under. Den er blitt veldig "ru" og jeg har mister 2 knop. M.a.o tiden er moden for å gjøre noe ! Ser ikke for meg å skrape dette vekk for hånd :-( Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 høytrykkspyler og ei skrape... dette tar ikke lang tid... Sitér dette innlegget Link to post
Ørjan Svart 11.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2011 Tja, har prøvd høytrykksspyler med turbodyse. Virket dårlig :-( Jeg skrapte vannlinja og akterspeilet for to år siden... gikk ikke akkurat lett det. Nei, det blir blåsing ! Noen forslag til noen som kan påta seg dette ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.August.2011 Del på Facebook Svart 11.August.2011 Ring til Egil Solstad på nygårdskrysset ved Ski, han kjøpte utstyret for å blåse sin egen båt og tar på seg jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Ørjan Svart 27.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2011 Synes 16000,- for en 25 foter ble litt i overkant. Noen flere som har erfaringer ? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Synes 16000,- for en 25 foter ble litt i overkant. Hva omfatter de 16? Kun fjærning av gammelt stoff og primer,eller inkluderer dette også påføring av nytt lag med primer og stoff? da er det billig!! Om det kun er blåsing er prisen ok,for det blir garantert noen timer med rens og vask av støv før aktøren kan levere båten til bake til deg,å blåse bort stoff er en grei jobb,men fy H.... for et "griseri" det blir. Takke meg til en god steamer,Duxola og/eller ei malingsskrape.... En runde til slutt med eksentersliper og ei pakke med 60-papir så er bunnen som ny! Setter du av ei helg så er jobben gjort Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Ørjan Svart 27.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2011 Prisen er kun for blåsing. Synes det er mye ift. hva jeg har lest her på forumet. Har ikke veldig lyst til å gjøre dette for hånd. Tok akterspeilet og vannlinja (ca 10 cm ned) for et par år siden. Mye og tung jobb på forholdsvis enkle områder å komme til. Båten har gått i ferskvann de siste seks årene og ikke vært smurt. Mye av bunnstofffet er borte, men det som sitter igjen sitter veldig godt ! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Er det bunnstoff og ikke primer som sitter igjen og sitter godt? Hvis det er primer så kan man vel heller slipe denne noe og legge på et/flere nye lag med primer og så bunnstoff igjen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ørjan Svart 28.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2011 Det er gammelt bunnstoffet som sitter. Primeren under er bra. Av den grunn har jeg utsatt dette en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Polaris Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Fjerning av bunnmaling / anti fouling Hei, leste nettopp om dette i boka: Plastbåten av Bjørn Petter Behrens, på side 83 står det: "Har du brukt VC17- maling, vasker du den bort med rødsprit. De fleste andre bunnmalingene får du lett vekk med en blanding av tapet klister og kaustisk soda. Slik gjør du: Bland 10 liter vann med to - tre spiseskjeer tapet-klister- pulver og en kilo kaustisk soda. Rør om inntil blandingen er blitt tyktflytende. Tapet klisteret vil holde tilbake sodaen på malingen mens den virker. Stryk på blandingen med en stor pensel på bunnen, la det virke i 30-45 minutter, hvoretter du spyler bort blandingen og malingen med en høytrykk spyler. Eventuelt kan du hjelpe til med en børste. Sodaen skader ikke gelcoaten og heller ikke den eventuelle primeren." Har ikke testet dette ut selv enda men tenker å gjøre dette ved neste opptak. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.