Jump to content

Reparasjon Zodiac gummibåt. Kan epoxy lim brukes?

skhauge

Recommended Posts

Fikk en flerre (ca 20cm) i min Zodiac. Kjøpte et rep.sett og i dag fikk eg ånden over meg og skulle lappe. Alt var klart og skulle blande lim. Men herder er størknet. I panikk limte eg en lapp på inside av flerre med Biltema 2 komp epoxy lim. Er denne limen brukende til dette formål? Planen er å lime en lapp på innside så detter få laget en stor lapp på utside. På utside vil eg ikkje lime før eg har lim som eg veit fungerer. Det virket som epoxy limen limte godt. Vasket med aceton og rubbet med grovt papir først. Hva tror "ekspertisen"?

Det er denne limen eg har:

Link

Redigert av skhauge (see edit history)

Fikk en flerre (ca 20cm) i min Zodiac. Kjøpte et rep.sett og i dag fikk eg ånden over meg og skulle lappe. Alt var klart og skulle blande lim. Men herder er størknet. I panikk limte eg en lapp på inside av flerre med Biltema 2 komp epoxy lim. Er denne limen brukende til dette formål? Planen er å lime en lapp på innside så detter få laget en stor lapp på utside. På utside vil eg ikkje lime før eg har lim som eg veit fungerer. Det virket som epoxy limen limte godt. Vasket med aceton og rubbet med grovt papir først. Hva tror "ekspertisen"?

Det er denne limen eg har:

Link

Jeg lurer på det samme. Har prøvd å lappe min i noen skjøter, men det siver luft ut skjøtene likevel, så kanskje denne epoxy limen ville gjøre susen?

Det beste er lim beregnet for formålet da denne "smelter" seg fast i stedet for å bare lime. Vurdert å bestille fra en nettbutikk? Trenger ikke koste alt for mye, er gjerne bedre det enn å lime med noe som ikke tetter skikkelig og du kanskje må gjøre jobben om igjen.

I verste fall, hvis du absolutt ikke får tak i ville jeg heller prøvd med PL 400 enn epoksy da PL 400 er litt mer fleksibel og hefter godt på de fleste materialer. Fås i vanlige byggevarebutikker som for eksempel Byggmix, Monter og Byggmakker. Limte fast en plaststøtfanger på en bil en gang, holdt i godt og vel 3 år til bilen ble vraket. Vrakingen ble "aktivt" utført (av meg selv), så da datt den til slutt av etter et lite hopp med bilen :giggle:

Kanskje det er et bilgummiverksted i distriktet som har lim du kan bruke. Ellers er det vel en del industri i distriktet, vet du om noen som driver med transportbånd e.l.? De bruker gummilim som limer alt. Hvis du f.eks. får tak i Tip Top SC 2000 har du noe som virker. Viktig at det ikke blir for hardt og kan bøyes etter herding, ellers sprekker det og du kan få nye hull i områdene som tilstøter den lappen du legger på.

Når du skal lime en "gummibåt" er det enten hypalon eller pvc de er laget av. De aller fleste er laget i pvc da hypalon er rådyrt og kun benyttes i et fåtall båter.

Det som er med slike materialer er at de er "myk-gjort". Pvc er i utgangspunktet et hardt materiale som ved behandling tilsettes mykgjørere og sluttproduktet kan ekstruderes som en myk duk. Når dette skal limes kreves helt spesielle lim. Ved bruk av alt annet kan jeg neste garantere at det går galt.

Spesial-limene minner om kontaktlim og brukes på samme måte, men er 2-komponente og må derav blandes før bruk. Det brukes forskjellig type lim for hypalon og pvc.

Selv om det kan virke simpelt så stiles det høye krav til et slikt lim. Det skal være mykgjører-bestandig, tåle saltvann, tåle ekstreme påkjenninger i form at trykk og vibrasjoner samt tåle kulde/varme med den bevegelsen det da blir i materialene.

En liten googling gir manger treff på lim til pvc gummibåt

Det finnes også en spesiell avfetting/rens som du bør benytte før liming for at resultatet skal bli 100%

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

De bør jo kaste seg rundt å sende deg ett sett med post ekspress over natt spå har du det på lørdag.

Spørsmålet er vel om de ikke burde sjekke lageret sitt....var den du fikk stivnet så spørs det om de har fått leveranser senere eller om alt de har på lager er like gammelt.

Be dem sjekke før de sender nytt. Riste litt på flaska burde kunne gi svar....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nei. Marin og Teknik er en MS Polymer og ikke egnet. Det andre er et lim for gummi, ikke PVC.

Gå heller ikke i fella å kjøpe PVC-lim. De er lager for hard pvc ikke mykgjort. Her er det dessverre spesialprodukter som gjelder....

PVC-c og PVC-u er gjerne det som står på de limene som er beregnet til hard pvc og de er ikke egnet.

Nei. Marin og Teknik er en MS Polymer og ikke egnet. Det andre er et lim for gummi, ikke PVC.

Gå heller ikke i fella å kjøpe PVC-lim. De er lager for hard pvc ikke mykgjort. Her er det dessverre spesialprodukter som gjelder....

PVC-c og PVC-u er gjerne det som står på de limene som er beregnet til hard pvc og de er ikke egnet.

Ok. Denne siden har vel det du snakker om? Nederst på siden er det noe som heter SureSeal. Tror du dette funker for å tette gamle lapper det siver luft ut av?

SureSeal

Jepp :thumbsup:

Pass på å ikke søle lim på utsiden av lappene, det gulner i solen.

Bruk for all del lim som produsenten anbefaler. Men om det i det hele tatt blir ordentlig tett er ikke sikkert for det. 20 cm er en stor flenge, det hadde jeg fått fikset av en proff. Er ingen liten jobb å få det tett nok, tenk på luftrykk og trykket båten blir utsatt for i bruk.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Båten er gammel og verdi på den er vel ikkje lenger så stor at det er verdt å sende den for å få en proff til å fikse den.

Da skjønner jeg at du vil fikse selv ja :smiley:

Limet du har fått nå ser bra ut, noe slikt ville jeg også valgt. Følg instruksene nøye, ellers vil den lekke i overgangene.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...